A kormányzat szerencsére megjegyzi, hogy „a közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják”. Ez úgy hangzik, mintha teljesen normális országban élnénk. Ne menjünk bele abba, hogy így van-e vagy sem.
Ki vagy mi válthatta ki a váratlan engedékenységet? A szeszes jótétemény hátterében rögtön felsejlik gondolatainkban a magyar pálinkafőzés védőszentje, Orbán Viktor miniszterelnök, aki 2010-ben az 50 liter hazai párlat engedélyezésével kezdte a magyarboldogítást.
A másik nagy törvénykontrázó a Fidesz-holdudvar által eluralt szeszlobbi lehet, benne a megszámlálhatatlan kormányhű borásszal, aki nem rajongott azért, hogy a pincéből előtámolygó vendégek nem karikázhattak tovább. A KRESZ-módosítás kapcsán eszünkbe juthat a fővárosi közbiciklizés, a BuBi nyilvános tesztüzeme is.
A közbicikliket kapatos turisták és romkocsmákban busongó hazai fiatalok használják, nem volna szerencsés, ha Vadász főtörzs a bokor mögül előugorva lecsapna a dögnehéz bringákkal kacsázó ifjúságra. Ott van aztán a közelgő Sziget Fesztivál, melynek a kijáratához közel eső bicikliutat eddig a népnyelv kaszapartnak hívta.
Most a fiatalok végre egy-két sör elfogyasztása után is el mernek majd gurulni az éveken át élő pénznyelő automataként funkcionáló rendőrsorfal előtt. A csemői tanyavilág lobbiereje a kérdésben elhanyagolható. Ott eddig is működött a saját józan belátás, melynek lényege, hogy ha a kuncsaft a kocsmaajtótól a saját lábán el tudott jutni a bringájáig, akkor már úgy döntött, hogy mindenképpen hazamegy vele – stílusosan – a dűlőutakon.
Bármi állhat is a lazítás hátterében, az, hogy a biciklista maga ítélheti meg vezetői képességének alkalmasságát, újszerű a joggyakorlatban. Lesz még ebből gondjuk az eddig a vitás helyzeteket szondával eldöntő kisrendőröknek bőven. Csak azt nem tudom, mi lesz a villanybiciklistával, ha csak hajtja a csontrázót?
És ha már a főutakra is kiengedték a spicces bringásokat, nem érzi-e majd a motoros és az autós is úgy, hogy az önveszélyességen túl nincs más kockázata egy-két sör elkortyolásának? A szeszes biciklis elgázolásának megítélése is változhat a bíróságokon.
Majd meglátjuk, guruljunk tovább!