galéria megtekintése

Csehebbül állunk

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 15. számában
jelent meg.


Ónody-Molnár Dóra
Népszabadság

Senki sem lehet próféta a saját hazájában. Akár e régi megfigyeléssel is el lehetne intézni azt a hírt, hogy a jövőben a cseh oktatási minisztérium munkáját segíti Magyar Bálint korábbi liberális miniszter.  Vele kapcsolatban kétféle minősítést szokás hangoztatni: „a nagy múltú magyar oktatási rendszer tönkretevője” – így a kormánypártiak. „Jó, jó, a Hoffmann Rózsá-s irány rémes, de a Magyar Bálint-os volt a másik szélsőség” – így a legtöbb ellenzéki.

És igen, vannak a pedagógusok, akiknek a zömét a mai napig kirázza a hideg az akkori reformtól, amit mindenhol úgy szabotáltak, ahogy csak lehetett. Azóta az MTA oktatáskutató közgazdászai kimutatták, hogy a szegregáció, a magyar oktatási rendszer egyik legsúlyosabb betegsége, a Magyar Bálint-féle intézkedéseknek köszönhetően csökkenni kezdett, majd a reform szocialista felpuhítása és fideszes visszafordítása után növekedésnek indult.

Feltehetően a cseh kormányt ez az összefüggés érdekelte, amikor az integrációs programjához szakembereket keresett. Ha nem akarjuk röviden elintézni ezt a hírt, akkor elsősorban erre a jelenségre koncentrálunk. Csehország ellen ugyanis uniós kötelezettségszegési eljárás indult a roma gyerekek elkülönítése miatt. Az ottani kormány nem szabadságharcot indított visszakézből, nem ásta be magát a Balog-féle „szeretetteljes elkülönítés” lövészárkába, hanem érdemi választ akar adni.

 

Brüsszeli információk szerint Magyarország is közel került egy ilyen, kötelezettségszegési eljáráshoz. Nem alaptalanul, hiszen iskolák százaiban különítik el mesterségesen egymástól a gyerekeket bőrszín szerint, és az összes oktatási felmérés azt bizonyítja, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek esélyeit ez a rendszer tovább rontja.

Csehül állunk. Sőt még csehebbül, mert itt még a baj felismerése sem született meg, és a követett irány éppen ellentétes. Balog Zoltán minisztersége idején szinte mindent leépítettek, amit korábban létrehoztak a roma gyerekek oktatási integrációja érdekében. Elsorvadt az integrált pedagógiai rendszer, amely nemcsak szakmai, hanem anyagi ösztönzőkkel segítette a pedagógusokat.

Elsorvadt az útravaló ösztöndíjprogram, visszájára fordult az iskolarendszeren keresztüli mobilitás, leszállították a tankötelezettség korhatárát, még több értelmetlen tananyag bemagolására kényszerítik mindazokat, akiket inkább tanulni kellene megtanítani.

Szimbolikus, hogy Orbán Viktor kormányában, ahol még a levegővételnek is van miniszteri biztosa (harmincnál is többen vannak, az adófizetőknek évente közel negyedmilliárd forintjába kerülnek), nem jutott pozíció az ország legégetőbb problémájának képviseletére, ami a látszattal ellentétben nem az átmenetileg itt tartózkodó menekülteket jelenti, hanem az ideszületett százezreket, akikre a szegregáció felszámolása nélkül a biztos munkanélküliség és a nyomor vár. Egyszer talán Balog miniszter tanácsaira is kíváncsi lesz egy másik ország kormánya. Ha lesz még hely persze, ahol az apartheid elfogadott.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.