galéria megtekintése

Boldogít a tudás

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 14. számában
jelent meg.


Hajba Ferenc
Népszabadság

Nem boldogságkutatást végzett a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a nemrég megjelent Magyarország 2014 című kiadványában, de az életminőségből eredő szubjektív érzés elemzésekor használja ezt a kifejezést is. A boldogságban szerintük közrejátszik a konkrét családi helyzet, az életkor (a fiatalok általában boldogabbak, mint az egzisztenciálisan bizonytalan, vagy már beteges, magányos öregek), a nemek szerint nincs markáns különbség, ezzel szemben az iskolai végzettség, illetve az annak következtében kitárulkozó vagy hiányában bezáruló lehetőségek az elégedettséget meghatározó mértékben befolyásolják.

Nem vitatható – ezt erősíti meg a kutatás is –, hogy a magasabb végzettség „kedvezőbb életminőségi percepciót eredményez”. A legalacsonyabb iskolai bizonyítvánnyal rendelkezők esetében – olvasható a tanulmányban – a boldogok aránya 47, míg a felsőfokú végzettséget szerzők körében tavaly 71 százalék volt. (Tavalyelőtt mindkét arányszám némileg kisebb, de nem szignifikánsan eltérő értéket mutatott.)

Nem meglepő, hogy „a legszegényebbek körében lényegesen kisebb, míg a legmagasabb jövedelműek között nagyobb volt azok aránya, akik általában boldognak érzik magukat. Érdekes viszont, hogy a két szélső jövedelmi ötöd kivételével nem állapítható meg összefüggés a jövedelem és a boldog lelkiállapot gyakorisága között.”

 

A boldogság fogalma persze nem írható le statisztikai számokkal, ám az elemzett adatok is rámutatnak fontos összefüggésekre. Mindenekelőtt a magasabb iskolai végzettség szerepére napi közérzetünk, lelkiállapotunk alakulásában. Arról van szó, hogy a tanultabbak, képzettebbek nem csupán saját egzisztenciális boldogulásukat találják meg könnyebben – a kormányzat és az iparkamara cáfolhatatlannak látszó tévhiteitől eltérően –, hanem ezáltal részben önmagukat is. Nyitottabbak és elégedettebbek, innovatívabbak és kreatívabbak, talán mosolygósabbak még egy lógó orrú országban is. Fontos volna szélesebbre nyitni a mostanában éppen csikorogva bezáruló egyetemek főkapuit a fiatalok előtt, még az olyan szakokon is, melyek az embereknek a világban történő eligazodásához, létének értelemkereséséhez járulnak hozzá. Ez esetben az államilag rendkívül támogatott duális képzés nem szoríthatná ki a műhelyekben elsajátítható szakmai fortélyoknál mélyebb és szélesebb tudást. Ha ez történik, lassanként nemcsak az ország egésze butul el, hanem boldogságérzetében is kiszikkad. Annál is nagyobb ez a veszély, mert az azonnali és biztos, magyar viszonyok között akár még jól fizető szakmunkás állás sem garantált hosszú távon. Világcégek jönnek-mennek, az igények változnak, s ha a tanulók nem kapják meg az alkalmazkodáshoz, megújuláshoz szükséges „kompetenciákat”, kultúrát, akkor a legjobban képzett szakbarbárok is védtelenek maradnak a munkaerőpiacon. A munkanélküliség pedig jellemzően nem a boldogság forrása és alkotóeleme.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.