galéria megtekintése

Bért és életet

5 komment

Kordás László

Címek a lapokból: „Nagyon súlyos a munkaerőhiány a turizmus-vendéglátásban”, „Diplomás segédmunkások”, „Munkaerőhiány van sok szakmában”, „Rekordot döntött a dolgozói szegénység”. Munkaerő­hiány is, dolgozói szegénység is? Nincs megoldás? De van! Program van, csak dönteni kellene róla.

A Magyar Szakszervezeti Szövetség (Maszsz) 2014 szeptemberében bemutatta a Program a dolgozói szegénység ellen című anyagát. Ebben javaslatot ­tettünk arra, hogy többéves megállapodás keretében állapodjon meg a kormány, a szakszervezetek és a munkaadók a dolgozói szegénység felszámolásáról.

Ezen cél elérése érdekében olyan bérrendszert, olyan adó- és foglalkoztatáspolitikát akarunk, amely valóban elismeri a dolgozókat; olyan fizetést, mely nem csak az élet puszta fenntartásához elegendő. Ennek érdeké­ben a következőket javasoltuk:

 

– minden teljes munkaidőben dolgozó legalább a létminimumnak megfelelő összeget vihesse haza;
– meg kell őrizni a minimálbér és a garantált bérminimum közötti arányt;
– a minimálbér emelésének hatását végig kell vezetni a közalkalmazotti rendszeren, aminek az ágazati életpályamodelleken felül további emeléseket kell jelentenie, főképpen a munkaerőhiánnyal küszködő területeken;
– az államnak vállalnia kell, hogy minden évben legalább a minimálbér emelésének megfelelő mértékű általános béremelést hajt végre az állami vállalatoknál.

A megállapodás időtávja a 2015–2018-as időszak lett volna. Azzal a feltételezéssel éltünk, hogy a létminimum értéke ez alatt kb. 10%-kal növekszik, tehát a kormányzati ciklus végére kb. 98 ezer forint környékén lenne az az összeg, amely a KSH szerint elegendő a XXI. századi életkörülmények biztosí­tására.

Marabu rajza

A kormány és a munkaadók azonban 2014-ben nem támogatták sem a többéves bérmegállapodást, sem a minimálbér radikális emelését. Mi a 2015. évi tárgyalások során is fenntartottuk álláspontunkat. Átdolgozott javaslatunk szerint 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban a bruttó minimálbér és a garantált bérminimum 9%-os emelésére van szükség. ­Ezzel a bruttó minimálbér 136 ezer forintra nőne. Ez a ­9%-ra csökkentett szja-kulccsal együtt azt eredményezné, hogy 2018. január 1-jétől családi adókedvezmény nélkül is megkapja a létminimumnak megfelelő összeget az, aki napi nyolc órában dolgozik.
Az elvi álláspontját a Maszsz végig fenntartotta, és egyedüli szakszervezetként nem fogadta el sem a minimálbérre, sem a garantált bérminimumra vonatkozó kormányzati diktátumot. Így nem született megállapodás 2016-ra.

A kormány és a munkaadók alkujában megszületett, a piaci (tőkepárti) logikát követő megállapodáshoz csatlakozott két szakszervezet is. Ennek eredményeként, aki eddig minimálbéren volt bejelentve, nem nettó 68 775 forintot visz haza adókedvezmények nélkül 2016-ban, hanem 73 815 forintot. Ez még mindig 15-18 ezer forinttal kevesebb a létminimumnál. Még a garantált bérminimum sem éri el a létminimumot. Az alku eredménye tehát vállalhatatlan a kiskeresetűeknek. Főleg azért, mert a végcélban, a dolgozói szegénység leküzdésében sem tudtak megállapodni a felek.

Az országos bérajánlás elmaradása megmutatta, hogy két eltérő filozófia áll itt szemben egymással. A munkaadók – és az ő pártjukra álló kormány – úgy ítélik meg, hogy a már egyre több ágazatban jelentkező munkaerőhiányt a piac által megszabott bérelemelésekkel lehet kezelni. A Maszsz viszont azon az állásponton van, hogy nem lehet ezt a piacra hagyni, mert éppen emiatt alakult ki a mostani áldatlan helyzet. Az állam munkáltatóként pedig vissza is él ezzel. A felmérések azt mutatják, hogy a legnagyobb állami vállalatoknál,  cégcsoportoknál 2010 és 2014 között 12%-kal emelkedtek a bérek. Évenként átlagosan 2,9%-kal, ami csak 0,6%-kal van az átlagos infláció fölött. 2011 és 2015 között egyedül 2012-ben nem volt országos bérmegállapodás. A többi évben 3–3,8% között alakult a bérajánlás mértéke. Ezzel szemben a versenyszférában ténylegesen 4,9%-kal nőttek a bérek 2011–2015 között. Az állam tehát – a versenyszférával ellentétben – munkáltatóként a saját cégeinél kisebb emelést hajtott végre, mint ami az országos bérajánlásokban szerepelt.

A Maszszt köti a kongresszus által elfogadott program, és nem is akar változtatni azon, hogy következetesen fellépjen a dolgozói szegénység ellen. Ez nemcsak a minimálbéreseket érinti, hanem azokat is, akik olyan háztartásban élnek, ahol a létminimum alatt van az egy főre jutó nettó jövedelem. Ez becslések szerint 4 millió embert érint.

A korábbi becsléseket módosítva most új, de a korábbi alapelveket megőrző tárgyalási ajánlatot teszünk. A kormány által beterjesztett 2017. évi költségvetés és az adótörvények azt mutatják, hogy jövőre nem lehet számolni az szja ­általános csökkentésével. Ebből kiindulva 2017-re a következő javaslatot tesszük:

– a minimálbér bruttó 120-122 ezer forint (+8,1-10%) legyen;
– a garantált bérminimum 139,5-142 ezer forint;
– emelkedjen legalább a minimálbérrel arányos mértékben a közfoglalkoztatottak bére;
– rögzítsük a megállapodásban azt a célt, hogy 2018. január 1-jétől a nettó minimálbér és a létminimum összege legyen egyenlő.

A szerző a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.