galéria megtekintése

Balesetveszély

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 22. számában
jelent meg.


Marnitz István
Népszabadság

Most, hogy Lázár Jánossal együtt kikacagtuk magunkat az Esma-ügyön (a miniszter örömében, én kínomban), tekintsünk rá még egyszer, miként csúsztat évi plusz pár milliárdot Garancsi István zsebébe a Fidesz. (Tudom, azóta az események előreszaladtak, az uszodaberuházással újabb tízmilliárdokban fürödhet, úgyhogy az Esma vacak milliárdjai már a múlt homályába vesznek.)

Valamikor az idők előtti időkben egy kis-közepes vállalkozónak beindult a fantáziája: kit zavarna a villanyoszlopokon néhány rozsdafolttakaró reklám? Megszerezte hát a jogokat és dőlt a lé. Csakhogy mindez nem a Fidesz-időkben és nem a párt kegyelméből történt. Ami ma megbocsáthatatlan. A vállalkozás így gyanús idegenek harácsoló üzelmévé silányult.

És erre a Fidesznek nagyon kifinomult orra van. Mondhatni, ez létének alapja. Előbb-utóbb ugyanis bekopog a kasszakulcsokért. Ha pedig nem adják, elveszi. Nem nyílt erőszakkal: alulról, gáncsolva, éheztetve, kikészítve, olykor türelemmel és legfőképp: szabályalkotással. Azt imádják. Hogy ők mondják meg a... mindent! Kormányra kerülve hamar ki is hirdették: az oszlopplakátok zavarják az autósokat, betiltatnak hát. Akkor még állítólag egy bizonyos Simicska Lajosnak kellett volna leadni a kulcsokat, ma már tőle is inkább kérik. A vállalkozó makacskodott, a tilalom maradt, az autósok biztonságban pöföghettek. Most áprilisban viszont már Garancsi István kopogtatott. Illetve, miket beszélek: a minap megjelent önvallomásából megtudhattuk, hogy ő itt mindenkinek csak segít, őt kérik, neki könyörögnek, önként, minden kényszertől mentesen, hogy vegye át a cégüket. Most már a plakátkulcsot is készségesen átadták.

 

Ez az apró esemény pedig, mint a pillangó nevezetes szárnylibbentése, oly alapvetően módosította – javította – az univerzum atomszerkezetét, hogy egy csapásra megváltozott a Fidesz oszlopreklámokról alkotott képe. A szaktárca, amely az ügylet megkötése előtti napon még a tilalom fenntartása mellett kardoskodott, utána hasonló természetességgel ítélte el azt. Rogán Antal és Lázár János egymás sarkát taposva intézkedett a tilalom feloldásáról: előbbi bizottsága fogalmazta a szöveget, utóbbi magyarázta az okot.

Ez pedig nem más, mint a KSH, amely kimutatta, hogy nincs összefüggés a balesetek és az oszlopreklámok között. Miután persze kiderült, hogy ilyen csacsisággal a KSH nem foglalkozik, a „szaktárca” tromfolt: ők a baleseti statisztikákra gondoltak. A balesetek száma pedig – tilalom ide, tilalom oda – nőtt. Aha. Tehát azért töröltek el egy szabályt, amely szerintük csökkenti a balesetek számát, mert nőtt a balesetek száma. Értem! Alighanem abból is ez következett volna, ha épp csökken a balesetek száma, mondhatni, a KSH és a balesetek puszta létéből születik itt tilalom is, engedély is, de ha KSH és balesetek se lennének, akkor az lenne az ok. Minden és annak ellenkezője is egyetlen irányba mutat: hogy minden körülmények között most azonnal ki kell tömni Garancsi zsebét.

Kész szerencse, hogy a stoptáblákat nem egy baloldali vállalkozó gyártja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.