galéria megtekintése

Az Audi árai

18 komment


Hajba Ferenc

Tart a sztrájkkészültség a győri Audiban. A független szakszervezet nem fogadta el a német leányvállalat legújabb ajánlatát sem, melyben a munkatársak alapbérének 15–20 ezer forint közötti, de differenciált emelését, s a mostani évi 475 ezer forintos cafeteria 570 ezerre történő növelését ígérték. Ennek ellenére a megállapodás valószínűleg létrejön, hiszen ez mindkét félnek érdeke. Az elmúlt 23 évben nyilvánosan a szavukat sem hallató gyári érdekvédők olyan eredményt tudnak kicsikarni a Magyarországon egyik legjobban fizető világcégtől, ami talán már irritálja is azokat, akik más munkaterületen, az ország elmaradottabb részein, magasabb képesítéssel is az audis bérek töredékét keresik, cafeteriáról meg csak álmodozhatnak.

Az Audi sem engedheti meg magának a feszültség tartós fenntartását, mert ha az elégedetlenség átterjed a magyarországi beszállítókra – aminek már vannak jelei –, akkor fékeznie kell.

A gazdaság és a duális képzés jövőjét a járműiparban látó Orbán-kormánynak is igen kellemetlen volna, ha stratégiai barátjának „úttartása" bizonytalanná válna. A stratégiai szövetségesek munkavállalóinak sorsa aligha érdekli a kormányt – több deklarált partnerénél történtek csoportos elbocsátások, amihez szava sem volt –, ám a bajor cégek sorsa szimbolikusan és politikai okokból is fontos neki. Nem véletlen, hogy ha a Volkswagen konszern – ahová az Audi AG is tartozik – az amerikai dízelbotrány kirobbanása után már elküldött első számú embere Magyarországra érkezett, látványos rendőri felvezetéssel vitték egészen Orbán Viktor dolgozószobájáig. Orbán fő támogatója Európában a saját szövetségi kormányával is szemben álló bajor miniszterelnök.

 

Természetesen a mindenkori magyar kormánynak érdemes jóban lenni a világcégekkel, azok anyavállalati központjaival is, így képviselhetik érdemben az ország érdekeit. Orbánnak azonban ez az unió szabályozásának megfelelő állami támogatással és egyéb gesztusokkal sem igazán sikerült. Legalábbis nem tudta elérni azt, amit a szlovákok. Náluk a magyaroknál jelentősen többet keresnek a Volkswagen konszern gyáraiban dolgozók, s a magasabb bérek ellenére szomszédainkhoz rendre érkeznek beruházni az újabb autóipari világcégek. Azon nincs mit háborogni, hogy az Audi német munkásai többet keresnek, mint az itteniek, ellenkező esetben ugyanis nem hoznák ide a munkát. De hogy a szlovák bér is messze magasabb, mint a győri, az már súlyos kihívás.

Fontos, hogy a német gyár a lehető legtovább maradjon és fejlesszen nálunk, hozza a világszínvonalú technikát és technológiát, s példája nyomán egyre több külföldi tőke áramoljon be hozzánk.

Ha mindez tisztán piaci alapon történik, akkor a szabadpiac árazza be a munkaerő árát is. Ez sem biztos, hogy béremelést hozna az Audiban dolgozóknak. De egy végletekig centralizált, államosított és korrupt Magyarországon végképp hiábavaló a piaci szabályok jótékony hatására várni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető