Az uniós csúcson a tagállamok vezetői egymilliárd eurót ajánlottak meg Törökországnak, hogy segítsék a menekültkrízis ottani kezelését. Mintegy 100-100 milliót kaphat Libanon és Jordánia is. (Két éve ennyit fizetett ki Gareth Bale-ért a Real Madrid.) Németországban évi tízmilliárd eurót költenek a menekültek elhelyezésére, ellátására. Egyes adatok szerint ennek jelentős részét a „menekültiparban” dolgozó németek, segélyszervezeti alkalmazottak, tolmácsok, tanárok, médiamunkások, egészségügyiek, biztonságiak javadalmazására költik. E forrás (a Vigyázó blog) szerint Németországban többen dolgoznak a menekültek ellátásán, mint az autóiparban.
A török kormány nemrég úgy nyilatkozott, hogy idén már nyolcmilliárd eurót költöttek az ország területén lévő menekülttáborokban élő, minimum másfél millió ember ellátására. A Volkswagen-csoport azt állítja, hogy megvan a pénzük a csalás miatt keletkező károk fedezetére. Hogy ez mennyi, azt most senki sem tudja. A nagyságrendet jelzi a bejelentés, hogy csak Amerikában akár 15,9 milliárd euróra is büntethetik a cégcsoportot, aminek ha akár csak a fele igaz, már abból is bőven fedezni lehetne másfél millió menekült biztonságos ellátását Törökországban, vagy egy szíriai védett övezetben.
Nem tudni persze, melyik szám mennyire pontos. Az a következtetés azonban levonható a helyzetből, hogy ha egy csaló cég ekkora összeget bír fordítani az általa okozott károk fedezésére, akkor a bajban lévők minimális szintű ellátása sem volna elviselhetetlen teher az emberiség számára. Amúgy a Volkswagen Európa fennen hirdetett globális környezeti felelősségvállalását csalta el a high-tech szoftverével, és erről nagy valószínűséggel tudtak mind a német kormány, mind az Európai Bizottság vezetői, de nem tettek semmit ellene.