Ez az írás javaslatokat fogalmaz meg a felsőoktatás szereplői számára: milyen lépések jelenthetnének hosszú távú megoldásokat, és miként lehet megelőzni a felsőoktatási intézmények fölötti totális kormányzati uralom kialakulását, amelyre sajnos láthatóan van „igény”.
Az első és legfontosabb feladat az egyetemi autonómia helyreállítása. Gondoskodni kell az egyetemi szenátusok rektorválasztással kapcsolatos döntéseinek tiszteletben tartásáról. A mindenkori kormánynak a rektorok választásának folyamatában nem lehet érdemi döntési joga, legfeljebb csak törvényességi ellenőrzési joggal rendelkezhet, amivel kapcsolatban viszont biztosítani kell a bírói út lehetőségét is.
Arról is gondoskodni kell, hogy a gazdasági vezetők kinevezése ne történhessen meg a rektor és a szenátus egyetértése nélkül. A gazdasági főigazgatókat leváltó kancellári rendszer átgondolandó, mert bár elfogadható, hogy a kormánynak legyen betekintése a közpénzekből működő intézmények pénzügyeibe (ha a létező ellenőrző intézményeket, mint például a Kehi, nem tartjuk elégségesnek), de az már elfogadhatatlan, hogy e pozíciók betöltésében a kormány kizárólagos szerepet játsszon. Így ugyanis ez a beosztás a kézi vezérlés és a politikai nyomásgyakorlás eszközévé válhat.
A kancellári rendszer egyelőre amúgy is kudarcnak ígérkezik.
A kamu doktori papírokkal, a „hallgató hallgat” jellegű őskori bölcseletekkel operáló vagy egyszerűen csak teljesen alkalmatlan pártkinevezettek azoknak a kancellároknak a megítélésére is hatással lesznek, akik amúgy alkalmasak lennének a feladatkör ellátására.
A bevezetni tervezett konzisztóriumok sem szolgálhatják az egyetemi autonómia lebontását, ezért biztosítani kell, hogy tagjaik legalább felét az egyetemi szenátusok delegálják. A jogszabály ezeknek vétójogot biztosít néhány igen fontos területen: így például előzetesen dönthetnek az intézményfejlesztési tervről, beleértve az egyetem kutatási stratégiáját is. Miközben az alaptörvény is kimondja, hogy a tudomány kérdéseiről a tudomány képviselőinek kell dönteniük, a tervezet gátlás nélkül utalja ezt a kérdést a kormányzati kinevezettekhez. Közvetlen befolyást szerezne rajtuk keresztül a kormány az egyetemek vezetése felett: a testületek dönthetnének a rektori pályázatok kiírásának tartalmáról, a rektorjelöltek személyéről, ellenőrizhetik és jogkövetkezmények alkalmazásával értékelhetik a rektorok működését. Mindezt a miniszter által, saját döntési jogkörben kinevezett személyek tehetik meg, akikről esetleg azt sem tudhatjuk, láttak-e egyetemet belülről életükben.
Az egész magyar felsőoktatás alapérdeke a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság (MAB) szerepének megerősítése, hogy
az egyetemek által már akkreditált szakok tényleges oktatását kormányzati döntéssel ne lehessen megtiltani.
A mostani viták ugyanis ilyen szakokról szólnak! A szakok akkreditációja során a MAB azok szükségességét is vizsgálja, és ebben nem a kormányzati megmondóemberek, hanem a MAB szakértőinek állásfoglalása kell hogy irányadó legyen.
Emellett szükségesnek tartjuk, hogy a kormány vállalja: a felsőoktatás finanszírozására a mindenkori GDP legalább egy százalékát fordítja. Mégpedig versenysemleges módon: a kormány ne egyéni, a politikai nyomásgyakorlás eszközéül használható különalkukkal finanszírozza az egyes intézményeket, hanem állítson fel országos kvótákat tudományterületenként (ebben érvényesítheti szakpolitikai és egyéb elvárásait), majd ezekért a kvótákért versenyezzenek az intézmények a hozzájuk jelentkezett hallgatók száma és akkreditált kapacitásaik alapján.
A jelen helyzetben szükségesnek tartjuk, hogy a hazai egyetemek szenátusai nyilvános üléseken tárgyalják meg a fenti követeléseket, és hozzanak döntést támogatásukról. A rektorok és a Magyar Rektori Konferencia képviseljék ezeket a döntéseket. Ez elvárható az egyetemek oktatóitól, hallgatóitól és különösen a hallgatói önkormányzatoktól. Terjesszék azokat saját szenátusuk elé.
*A szerző egyetemi docens, a rendszerbontó népszavazás egyik kezdeményezője
A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját.
A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.