galéria megtekintése

Állami champagne-teszteket!

8 komment


Uj Péter

A fideszoid államműködés egyik markáns, közepesen szórakoztató jellemzője, hogy országos hatáskörű szervek, hatóságok, miegyebek, hasonlóan a hatalom közmondásosan multipotens centrumához, a Párthoz, maguk is egyre több területre terjesztik ki tevékenységüket, némelyikük egyszerre hatóság, piaci szereplő, reklámügynökség, médiavásárló, szórakoztatóipari vállalkozás és mondjuk pénzintézet. Az egész pedig szépen be van terelve egy gigatárca alá, amely egyszerre felügyeli mondjuk a sertéstartást, a gyógyturizmust és a Kodály-módszert.

Ebben a sajátos modellben különösen sok feladat hárul egy már nevében is megkapó szervre (hatóságra?), a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalra. Nagyon sok dolog intézhető itten, mivel a Fidesz által nagy tételben forgalmazott nemzeti romantika kereskedelmi kicsatornázása leginkább errefelé intézhető. Az ábrándos nemzeti romantikus kereskedelemhez magyar termékek kellenének ugyanis, ezek meg leginkább a mezőgazdasági (élelmiszerlánc!) termékek tudnak lenni, mivel másmilyen termékeket Magyarországon jellemzően multinacionális vállalatok gyártanak exportra.

Tehát a magyar mezőgazdasági termékek magyar állami nyomatása kiemelt feladat, egymást érik a tizenszázmilliókból dübörgő egyél ilyen hazait, igyál amolyan hazait kampányok, legszívesebben mindenkit ezerkilósra hizlalna mindannyiunk kedves vidéki anyósa, az agrártárca.

 

A Nébihnek is van saját programja, természetesen, hozzá website-ja, videostábja, tesztcsapata, mindene. Valamiért szupermentának hívják. Különféle terméket tesztelnek, többnyire azért, hogy megállapítsák: a magyar termékek kifogástalan minőségűek. Tájékoztató cikkeket is szoktak írni, például arról, hogy mi a különbség a vaj és a margarin között, az édes vagy a száraz pezsgő az igazi, vagy hogy mitől színeződik el a fokhagyma. Megannyi szép állami feladat.

Elevenítsük fel az eddigi tesztek legemlékezetesebbikét, az ünnepek előtti pezsgőtesztet. Komoly hivatal egy ilyen úri terméknek megadja a tiszteletet, ennek megfelelően­ glaszékesztyűs pincérek töltögették a pezsgőket a kiöltözött tesztelőknek, akiknek szakmai hozzáértéséhez (hiszen állami pezsgőtesztelők) aligha férhet kétség. A végeredmény ugyan nem ezt mutatja, de ne ugorjunk előre.

Megnyugodhatott végre a hazai közönség, amikor megtudta, hogy a 2006-os évjáratos Dom Pérignon (cca. 40 000 forint üzletben) élelmiszerbiztonságilag rendben van. Az érzékszervi teszten ugyan öt hellyel megelőzte a Schlumberger Gold Trocken nevű buborékos tömegbor, meg néggyel a Freixenet legolcsóbb lakossági cavája. Valószínűleg a Szent István nevű palackozott nagyfröccs (tankpezsgő) is megelőzte volna, a tesztelőknek annyira fogalmuk sem volt, hogy mi is az a champagne, de szerencsére a hazai pezsgők külön teszten indultak. Az évjáratos Dom Pérignon még így is jobban járt, mint a Mumm Cordon ­Rouge-a (az kilencedik lett), vagy pláne a „világhírű” Moët & Chandon Imperial, mert az szégyenszemre utolsó előtti helyen végzett. (Utolsónak egy elég jó proseccót hoztak ki.)

Ebből is látszik, hogy sok feladat áll még a Nébih és a többi, hasonlóan lelkes és multifunkcionális magyar állami hivatal előtt. A világpiacon megtévesztett fogyasztók milliói vásárolják az ilyen indokolatlanul túlárazott termékeket, ideje volna ezt állami terméktesztek és persze kampányok sorozatával, sőt, ideális esetben egyszerű központi árszabással rendbe tenni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.