A szerdán megszavazott reklámadó súlyosan sérti a magyar sajtószabadságot. Gazdasági eszközzel korlátozza a nyilvánosság fórumait Magyarországon. A vállalkozásokra kivetett különadó tovább rontja az amúgy is súlyos nehézségekkel küszködő médiaiparág eredményességét. A reklámadó különösen azokat a profitorientált médiumokat sújtja, amelyek az állami hirdetésekért cserébe nem adták fel a mindenkori kormánnyal szembeni kritikus gondolkodásmódot. Mert azoknak, akik feladták, vagy soha nem is törekedtek kételkedni a Fideszben és Orbán Viktorban, tulajdonképpen mindegy is. Úgyis jórészt állami hirdetésekből élnek, most abból a kormány ugyan visszaszed egy hányadot, de biztosak lehetnek, hogy visszakapják majd máshol – de addig Orbán Viktor nekik is megmutatja, hogy valójában ki az úr a háznál.
Minden más profitorientált médiatulajdonosnak most azzal kell szembesülnie, hogy borul az idei üzleti terve, csökken a tervezett nyeresége vagy éppen veszteségbe fordul a vállalkozása. Kénytelen átszervezni, leépíteni vagy bezárni. A reklámadó legfontosabb politikai célja pont ez, hogy a profitorientált és máig kritikus médiumok hódoljanak be a Fidesznek, mert akkor a kieső bevételeiket állami hirdetésekkel pótolhatják. Ha nem, akkor csökkenjen a profitjuk, vagy zárjanak be.
A Fidesznek más céljai vannak. Úgy csökkentik a kormánnyal kritikus RTL Klub nyereségét, hogy közben mérséklik a fideszes érdekkörbe került, a kormánnyal egyáltalán nem kritikus TV2 adófizetési kötelezettségét. Ezáltal erősítik a TV2 piaci pozícióit. Felmerül az is, hogy a jobboldali médiaoligarchák valójában meg akarják szerezni az aranytojást tojó RTL Klubot, a reklámadó csak a vételár lenyomására szolgáló figyelmeztetés a német tulajdonosok felé.