galéria megtekintése

A reklámadó: cenzúra

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 12. számában
jelent meg.


Bednárik Imre
Népszabadság

A szerdán megszavazott reklámadó súlyosan sérti a magyar sajtószabadságot. Gazdasági eszközzel korlátozza a nyilvánosság fórumait Magyarországon. A vállalkozásokra kivetett különadó tovább rontja az amúgy is súlyos nehézségekkel küszködő médiaiparág eredményességét. A reklámadó különösen azokat a profitorientált médiumokat sújtja, amelyek az állami hirdetésekért cserébe nem adták fel a mindenkori kormánnyal szembeni kritikus gondolkodásmódot. Mert azoknak, akik feladták, vagy soha nem is törekedtek kételkedni a Fideszben és Orbán Viktorban, tulajdonképpen mindegy is. Úgyis jórészt állami hirdetésekből élnek, most abból a kormány ugyan visszaszed egy hányadot, de biztosak lehetnek, hogy visszakapják majd máshol – de addig Orbán Viktor nekik is megmutatja, hogy valójában ki az úr a háznál.

Minden más profitorientált médiatulajdonosnak most azzal kell szembesülnie, hogy borul az idei üzleti terve, csökken a tervezett nyeresége vagy éppen veszteségbe fordul a vállalkozása. Kénytelen átszervezni, leépíteni vagy bezárni. A reklámadó legfontosabb politikai célja pont ez, hogy a profitorientált és máig kritikus médiumok hódoljanak be a Fidesznek, mert akkor a kieső bevételeiket állami hirdetésekkel pótolhatják. Ha nem, akkor csökkenjen a profitjuk, vagy zárjanak be.

A Fidesznek más céljai vannak. Úgy csökkentik a kormánnyal kritikus RTL Klub nyereségét, hogy közben mérséklik a fideszes érdekkörbe került, a kormánnyal egyáltalán nem kritikus TV2 adófizetési kötelezettségét. Ezáltal erősítik a TV2 piaci pozícióit. Felmerül az is, hogy a jobboldali médiaoligarchák valójában meg akarják szerezni az aranytojást tojó RTL Klubot, a reklámadó csak a vételár lenyomására szolgáló figyelmeztetés a német tulajdonosok felé.

 

Hazug és átlátszó a kormánypártok érvelése, hogy a reklámadóra azért is szükség van, mert a kereskedelmi tévék társadalmi károkat okoznak, ezért rájuk egészségügyi termékadót kell kivetni. Ha valóban ez a szándék vezetné őket, akkor nem reklámadót kellene kivetni, hanem a médiatörvényt kellene módosítani meghatározott társadalmi csoportok, például a kiskorúak védelme érdekében.

A Népszabadság szerkesztősége a lap 2011. január 3-i számában a címlapon, az Európai Unió összes hivatalos nyelvén közzétette álláspontját: a 2010 végén elfogadott új médiaszabályozással Magyarországon megszűnt a sajtószabadság. Álláspontunkat utóbb megerősítette, hogy az Alkotmánybíróság a lapunk által kifogásolt részeket törölte a jogszabályból.

Most újra ki kell mondani, a reklámadó, hasonlóan az egykori médiatörvényhez, a Fidesz vezette kormány autoriter törekvéseit szolgálja, megteremti a lehetőségét a velük ellentétes véleményen állók megzabolázásának, megbüntetésének, végső soron elhallgattatásuknak. A reklámadó valójában a Fidesz újabb támadása a magyar sajtószabadság ellen.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.