galéria megtekintése

A legsilányabb barakk

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 04. számában
jelent meg.


Ónody-Molnár Dóra
Népszabadság

Szabad-e belülről csinosítgatni a barakkot, helyes-e futónövénnyel feldobni a szögesdrót kerítést? A diktatúrákban, tekintélyelvű berendezkedésekben vagy pusztán az idióta rendszerekben élők örök dilemmája ez. Tudomásul venni, és megpróbálni kihozni a rémes lehetőségekből a legjobbat, vagy megpróbálni eltörölni, és új alapokra helyezni az egészet? Az együttműködés javíthat valamennyit az állapotokon, de ezzel hozzájárul a nyomorúságos viszonyok fennmaradásához.

Lapunk cikket írt egy első látásra nagyon furcsa kezdeményezésről, amely uniós finanszírozás segítségével dolgoz ki a pedagógusok értékeléséhez, minősítéséhez szükséges módszertant. Ez a program azt ígéri, hogy az értékeltek a munkájukért cserébe bekerülhetnek az életpályamodell csúcsán lévőmester kategóriába. Ehhez mindenféle, életre szóló titoktartás és egyéb feltételek társulnak. Ennek a szokatlanságára figyeltünk fel.

A cikk megjelenése után számos érintett kereste meg lapunkat, köztük az ország legjobb középiskoláinak tanárai, akik elmondták, hogy a titoktartási furcsaságok ellenére a programot ígéretesnek és fontosnak tartják, mert jelen körülmények között segítené a magas színvonalú pedagógiai munkát végző kollégák elismerését és hosszabb távon az iskolában folyó munka minőségének javítását.

 

Nem kételkedünk ebben, biztos így van, sokkal szebb lesz a börtönudvar muskátlival beültetve. Megdöbbentő látni, ahogy az Orbán-kormány alatt újra megjelennek a Kádár-rendszer túlélési stratégiái. Jó szándékú és tisztességes szakemberek próbálják megtalálni a kiskapukat annak érdekében, hogy a rendszert javítsák, miközben az összes súlyos probléma (központosítás, uniformizálás, túlterhelés, korai szelekció, szegregáció, gyerekellenesség, elavult szemlélet stb.) menthetetlenül magából a rendszerből következik.

A szocializmust sem lehetett megreformálni. A belső ellentmondások és az alapvető sajátosságok ezt megakadályozták. Lehet, hogy egy jó minősítési módszertan kidolgozása segíthet egy részprobléma megoldásában, de attól még az egész orbáni oktatási modell, az értelmiségi szerepüktől megfosztott tanárokkal, a megszüntetett tanszabadsággal, a végrehajtókká degradált pedagógusokkal, javíthatatlan.Megmarad barakknak a benne lévők számára.

Ugyanez a csapda a tankönyvkészítésben. A múlt héten egy szakmai konferencián ezzel szembesülhetett a kísérleti tankönyvek írásában részt vevő Németh György, az elismert ókortörténész. Az általa írt tankönyv színvonalasabb lesz, mint számos másik a korábban forgalomban lévők közül? Lehet. Csak éppen maga az államosított és uniformizált tankönyvellátás katasztrofális. A lelkiismeretes szakemberek kicserélik a törött téglát a falban. Abban a falban, ami a szabadságtól választ el, és ami javítgatás nélkül hamarabb összedőlne.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.