galéria megtekintése

A kormány láncos kutyái

7 komment

Czerny Róbert

„Egy ilyen tartalmú rendelet elengedhetetlen Magyarországon, de nem a jelenlegi, ami több sebből vérzik. Nem látjuk, hogy megoldott lenne a betartatása” – ezt tőlem idézte a Kutya.hu hírportál még 2010 őszén, a kedvtelésből tartott állatokra vonatkozó kormányrendelet hatálybalépésekor. Akkor sem örültem, most sem örülök, hogy nem tévedtem.

Január elseje óta ennek a jogszabálynak köszönhetően tilos kutyát tartósan láncon tartani. Az ötletet még 2012-ben dobta be a Fehérkereszt Állatvédő Liga. Ez akkor is jó reklám volt a szervezetnek, és az ma is: állatvédő körökben. Csakhogy sem az alapítvány, sem a vele együttműködő Orbán-kormány állatvédelmi szakértői nem mérték fel, hogy a rendeletmódosítás hatálybalépésével milyen anyagi és erkölcsi terhek járnak.

Január elseje óta tudjuk: az anyagi teher főleg falun, a tanyavilágban a kennel- és kerítésépítések miatt érzékelhető, az erkölcsi teher pedig az ellenszenv az állatvédőkkel szemben szerte az országban. Ez elsősorban abban nyilvánul meg, ahogy a gazdik fogcsikorgatva helyezik el a menhelyeken, a gyepmesteri telepeken a láncról „lekapcsolt” kutyákat, hogy tegyenek velük az állatvédők, amit akarnak. (Csak Battonyán az év első öt napján közel száz leadott kutya került el így a gazdájától.)

 

Mi lehet a kutyáktól való megszabadulás oka? Az egyik nyilvánvalóan az, hogy a láncaikat vesztett ebek az esetek többségében képtelenek rövid idő alatt alkalmazkodni az új helyzethez, a fene nagy szabadsághoz, és akár a saját udvarukban, akár a szomszéd kertjében hatalmas károkat okozhatnak. A másik a jegyző mint állatvédelmi hatóság várható eljárása. (Az a gazda, aki továbbra is tartósan láncon tartja a házi kedvencét, akár százötvenezer forintig terjedő bírságra is számíthat.) Ezekkel a kockázatokkal a kormány nem foglalkozott. 2012 óta semmiféle komolyabb kormányzati kommunikáció nem érintette a „láncos kutyákat”: sem az ebeket, sem az érdekükben szakszerűtlenül eljáró civileket.

Az érintett állatvédelmi szervezetek a kormány részére legalább azt javasolhatták volna – ha már belekontárkodtak az állatvédelmi jog zárt rendszerének fejlesztésébe –, hogy az egyes kutyaméretekre előírt láncméret maradjon hatályban, immár nem a tartós láncon tartás, hanem az ideiglenes megkötés esetére. Sem a lánchossz, sem a tartósság fogalmának meghatározása nem található meg a rendeletben.

A Nébih állatvédelemért felelős kormányzati szakemberei január második hetében látványos mosakodásba kezdtek. Közleményükben – amely csak olaj volt a tűzre – többek között ezt rögzítették: „nem az a közvetlen, azonnali cél, hogy minden kutya végleg lekerüljön a láncról”. Pallós László országos állatvédelmi főfelügyelő a Kossuth rádió január ­15-i Napközben című műsorában ezt megerősítette, kiegészítve azzal –  igazolva az állatvédelmi jogban való járatlanságát –, hogy láncon tartással az állatkínzás bűncselekményét nem lehet elkövetni. És ekkor már nem érti a láncra kötést ellenző, állatszerető ember, hogy miért nem lehetett úgy módosítani a rendeletet, hogy az a kutya, amelyik mégiscsak tartósan láncon marad (Nébih-engedéllyel: ha van ilyen!), legalább ne szenvedjen.

A kutya nem láncra termett, hanem az ember mellé, annak lába alá vagy ölébe, de nem is az Orbán-kormány állatvédelmi szakértői gárdájának szabályozási rendszerébe. Kíváncsi vagyok, hogy bocsánatot kér-e majd valaki az állatvédőktől és az állattartóktól az elmúlt négy esztendőben elszalasztott kormányzati kommunikációért, és hogy ezzel együtt gyorsan kijavítják-e a kormányrendeletet. Még nem késő, még csak január van, talán még nem bírságolnak a jegyzők, talán még nem altattak el egyetlen leadott ebet sem a sintérek: egy hibás jogszabály miatt!

A szerző a Magyar Állatjóléti Alapítvány elnöke

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.