galéria megtekintése

A II. médiaháború

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 18. számában
jelent meg.


Bednárik Imre
Népszabadság

A z Orbán-kormány évek óta szisztematikus harcot folytat a sajtószabadság ellen. A közmédia igába hajtása után gazdasági eszközökkel, az állami hirdetések egyoldalú elosztásával, a reklámadó bevezetésével és most a kábelszolgáltatóktól szedhető térítési díjak bevezetésének elhalasztásával korlátozza a piacot és a nyilvánosságot.

Az I. médiaháború a mostanihoz képest még korlátozott hadviselést jelentett. A rendszerváltás utáni konzervatív kormány főként a közszolgálati tévé és rádió megszállására törekedett, az elhíresült tejfák, a teljes elnöki jogkörrel felruházott alelnökök politikai tisztogatást hajtottak végre: eltávolították mindazokat, akik nem voltak hajlandóak az akkori kormány szolgálatába állni. A Náhlik Gábor és Csúcs László nevéhez fűződő elvtelen „közszolgálati” kormánypropaganda sem tudta azonban megmenteni a bukástól az addigra totálisan hiteltelenné vált Antall–Boross-kormányt, a helyébe lépő balliberális kabinet pedig a háború lezárásaként az ellenzék bevonásával és támogatásával fogadta el 1995-ben az új médiatörvényt. Rögzítsük: a 2010-ig, a II. médiaháború kitöréséig tartó viszonylag békés időszakban a Fidesz felépített egy új, jobboldali médiabirodalmat. A Horn-kormány segített életben tartani a Magyar Nemzetet, az első Orbán-kormány pénzéből alapították a Heti Választ, az Orbán Viktorhoz közel álló üzletemberek hozták létre a Hír TV-t, az MSZP–Fidesz-paktum részeként cserélték le a Sláger Rádiót és a Danubiust a Class FM-re és Neo FM-re, így kapott állami frekvenciaengedélyt a Lánchíd Rádió is.

A Fidesz azonban a 2010-es második hatalomra kerülése óta minden eszközzel a totális véleménymonopólium kialakítására törekszik. A közszolgálatot lakájmédiává degradálták, a Klubrádiót csaknem tönkretették, a reklámadó bevezetésével pedig mindazokat a profitorientált médiumokat fenyegetik, amelyek eddig nem adták fel a mindenkori kormánnyal szembeni kritikus gondolkodásmódot. Az RTL Klub politikai megtörésére vagy megszerzésére irányuló háború része az is, hogy a két kereskedelmi tévé egyelőre nem szedhet térítési díjat a kábelszolgáltatóktól, annak ellenére, hogy erre érvényes szerződésük van a médiahatósággal.

 

A reklámadó ugyan a Fideszhez közel álló médiabirodalmakat is sújtja, de számukra ez nyilvánvalóan csak átmeneti állapot, hiszen jórészt állami hirdetésekből élnek: a reklámadó okozta veszteségeiket majd kamatostul visszakapják, amikor Orbán Viktor és Simicska Lajos kiegyezik. A Magyar Nemzettől a napokban történt tömeges elbocsátás is inkább e belháború egyik mellékfrontjának tűnik, mint valódi gazdasági kényszernek, hiszen több olyan meghatározó szerzőt – Lovas Istvánt, Ugró Miklóst, Torkos Matildot, Ludwig Emilt – küldtek el, akik évek óta az Orbán-kormány szellemi testőrgárdájához tartoztak. Mindenesetre azt már a Magyar Nemzetnél is érezhetik, hogy milyen akár csak baráti tűzbe kerülni a II. médiaháborúban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.