galéria megtekintése

A díva bőrében

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 13. számában
jelent meg.


Dési András
Népszabadság

Volt, aki a Mozart-golyóra,más Erzsébet császárné, azaz Sisi arcképére rajzolt szakállt. Mindezt nem szentségtörésből tette, hanem afeletti örömében, hogy Európa dívája az a Conchita Wurst lett, akinek az arcszőrzete egyben a névjegye is. Szombat este, az Eurovíziós Dalfesztivál óta menő, laza országnak számít Ausztria. A sógorok jólétét mindenki irigyli, de az elterjedt sztereotípia szerint az osztrákok inkább bezárkózó, vaskonzervatív emberek. A néhai jobboldali populista politikus, Jörg Haider meg az amstetteni rém, Josef Fritzl erősebben hatott a médiában, mint az osztrákok egyik fő nemzeti büszkeségéből, Mozartból punkrockert faragó Falco.

Conchita Wurstnak köszönhetően most Ausztria is menő, laza országnak számít
Conchita Wurstnak köszönhetően most Ausztria is menő, laza országnak számít
Tobias Schwarz / Reuters

Most viszont itt van Conchita Wurst, azaz Thomas Neuwirth. A 2014-es Eurovíziós Dalfesztivál győztese alaposan felkavarta az indulatokat. E giccsparádéval felérő verseny történetében volt már olyan győztes, az izraeli Dana International, aki férfinak született, de nővé operáltatta át magát. A homoszexualitását nyíltan felvállaló Neuwirth viszont tovább ment. Ő tudatosan játszott, játszik a nemi szerepekkel. Herr Neuwirth kitalálta Frau Wurstot, a grazi divatiskolában végzett, a szórakoztatóiparban addig kisebb részsikereket arató fiatalember belebújt a kolumbiai hegyekben született, de Németországban nevelkedett díva bőrébe. Aki testhez simuló ruhájában, kisugárzásával simán hozta a filmfesztiválok vörös szőnyegein elvonuló sztárokat. Ahogy Jack Lemmon alakította Daphnét, a női zenekar bőgősét A van aki forrón szeretiben vagy Dustin Hoffman az Aranyoskámban Tootsie-t, a páratlan karriert befutó színésznőt.

 

Frau Wurst provokáló jelenség. Megosztó figura. Ausztria jelentős része ünnepli az új „császárnőt”, a konzervatív agrárminiszter is lelkendezik, hogy a mi Wurstunk a legjobb. A nyugati sajtó a tolerancia, a másság elfogadásának diadalát látja az elsöprő koppenhágai sikerben. Mások viszont azzal jönnek, hogy 150 éve a vásárokban mutogattak pénzért elefántembereket, szakállas nőket és más rémisztő figurákat. Oroszországban a hanyatló és elfajzott Európa, a „Meleg Európa” ékes bizonyítékát látják benne. A homofóbia elleni küzdelem vezéralakjának kikiáltott Frau Wurstból így lett az új hidegháború szereplője.

Tegyük hozzá, az Eurovíziós Dalfesztivál már rég nem a popzenéről szól. Ott van benne a politika is. Ha valóban a műfaji kvalitás számítana, akkor 1974-ben az Abba és a Waterloo sikerét követően abba kellett volna hagyni. Itt már jó ideje országimázsok, karakterek és életstílusok versenyeznek. Százötven éve Európa lakosságának jelentős részét megrémítette a szakállas nő. 2014-ben viszont elvarázsolta. Lehet, hogy ConchitaWurst egy tökéletesen megtervezett médiahekk, az üzenet valahol mégis a nyitottságról és a szeretetről szól.

A bécsi Kurier kommentárjában azt írta: Európa dívájából nem kell hőst faragni. De érdemes elgondolkodni azon, hogy egy ország mit mutat magáról. A Parlamentben lejátszódott méltatlan jelenetek után nekünk, magyaroknak is. Különösen, hogy szombaton még tíz pontot adtunk neki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.