galéria megtekintése

A devizakölcsönök forintosításáról

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 19. számában
jelent meg.

Róna Péter

Köztudott, hogy a közgazdászok ritkán értenek egyet. Éppen ezért adott okot csalódottságra, hogy egy olyan kérdésben, amiben az egyetértés a világ szakmai irodalmában feltűnően elterjedt, a magyar gazdaságpolitika két évtizeden át – az egymást váltó kormányok politikai színezetétől függetlenül – nem azt, hanem annak az ellenkezőjét művelte.

A felzárkózást a szakirodalom szerint a nagyon fegyelmezett költségvetés, adó- és fiskális politika, az eladósodás elkerülése, illetve az enyhén laza monetáris politika, az alacsony reálkamat és az enyhén gyenge árfolyam szolgálja. Az enyhén gyenge árfolyam segíti a honi gazdasági szereplőket, a fegyelmezett költségvetés pedig kordában tartja a gyenge árfolyam esetleges inflációs következményeit.

Marabu rajza

 

Magyarország húsz éven át ennek az ellenkezőjét tette, Kopits György szavaival élve, a fiskális alkoholizmus korszakát éltük, amihez, nézetem szerint, egy szadista monetáris politika párosult. Az eredmény a magyar versenyképesség elvesztése, a kis- és középvállalatok összeomlása, az egész nemzetgazdaság – az állam, a háztartások, az önkormányzatok és a vállalatok – súlyos eladósodása, a magas minősített hitelállomány, a megszorítások, összességében honi gazdaságunk, kultúránk és társadalmunk sorvadása.

Amikor tehát a második Orbán-kormány monetáris tanácsa feladta azt a korábbi hiú ábrándot, hogy a reálszféra ki tudja termelni azt az inflációt még hét százalékkal is meghaladó kamatszintet, amit az akkori monetáris politika okozott, és elkezdte a kamatot csökkenteni, a fordulatot itt, a Népszabadság oldalain is azonnal üdvözöltem. A kamatcsökkenés persze a forint árfolyamának gyengülését eredményezte; ezért a monetáris fordulat dicséretével együtt a devizaalapú kölcsönök mielőbbi rendezését is sürgettem.

Világos volt, hogy pont az a monetáris politika, ami szolgálná a hazai termelők és szolgáltatók versenyképességét, a fizetésképtelenségbe sodorná a devizaadósok százezreit. A nemzetgazdaság kibontakozását tehát csak a devizakölcsönök felszámolásával lehetett elképzelni. Most, több mint négy évvel később és számos szerencsétlen gondolat – árfolyamgát, végtörlesztés stb. – után a kormány végre a megoldás küszöbéhez érkezett, de sajnos úgy tűnik, hogy a küszöbön nem tud túljutni.

Régi betegsége újra eluralkodott rajta; megint a kiváltságosait pártolja a megszorultakkal szemben. A forintosítás javasolt árfolyama ugyanis hatalmas profit realizálását eredményezi az MNB számára, amit az MNB nem a megszorult családok helyzetének könnyítésére, hanem luxuspaloták és műtárgyak vásárlására, egy hangszergyártó vállalat tőkésítésére, valamint általánosságokban megfogalmazott küldetésű alapítványok pénzelésére fordítja.

Az MNB június 30-i jelentése szerint a forint gyengüléséből az év első hat hónapjában a jegybank 248,4 milliárd forint bevételt könyvelhetett el. A jelentés szövege világossá teszi, hogy az eredmény a devizatartalékok átlagos vételi árfolyama és az érvényes árfolyam közötti különbözetet tükrözi. Ha például egy korábbi időszakban az MNB 210 forintért vett egy svájci frankot, és azt most a javasolt 256 forintért adja el a bankoknak, hogy aztán a bankok ezen az árfolyamon forintosítsák a svájcifrank-alapú kölcsönöket, az MNB 46 forint haszonra tesz szert.

De ez a 46 forintos haszon pont az a 46 forintos veszteség, amit a 210 svájci frankon felvett kölcsön adósa kénytelen elszenvedni. Bár az ok-okozati összefüggés az MNB nyeresége és a devizaadósok vesztesége között csak közvetett – mindkettő a nemzetgazdaság szempontjából helyes monetáris politika óhatatlan mellékhatása –, nem tűnik tisztességes és hazaszerető dolognak ezt a nyereséget bármi más célra, mint a devizaadósok helyzetének könnyítésére fordítani.

A kormány és az Országgyűlés tehát vegye fontolóra, hogy a jegybank az előírt 256 forintos svájci frank, illetve a 308 forintos euró helyett a devizát annak átlagos bekerülési árán bocsássa a bankok rendelkezésére. Becslésem szerint a javaslat mintegy 70 milliárd forinttal javítana a devizaadósok helyzetén. (A pontos, naprakész számot csak az MNB tudja megmondani.)

A megszorultak iránti jóindulat mellett számos erős érv a bekerülési ár használatát indokolja:

– bővülne a fizetőképes kereslet;

– nőne a háztartások hitelképes hányada;

– csökkenne a bankok minősített hitelállománya, hiszen az így csökkentett törlesztést már jóval többen tudnák rendezni;

– a csökkenő minősített hitelállomány javítaná a bankok hitelezőképességét;

– alacsonyabb lenne a hitelállomány főösszege, ezért javulna a bankok tőke/hitel mutatója, ami szintén javítaná a hitelezőképességet, és hozzájárulna az országkockázatot mérő egyik mutató javulásához.

Bár a devizaalapú adósok még mindig nem járnának jobban, mint a forintalapúak, a különbség jelentősen csökkenne. Ellenérvből csak egyről tudok: az MNB-nek csökkenne a forrása a különböző, a jegybanktörvényben nem megjelölt költekezésekre.

A szerző az Oxfordi Egyetem Blackfriars Hall tanára

*

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.