galéria megtekintése

A devizahitelek és a jegybank

Az írás a Népszabadság
2014. 11. 29. számában
jelent meg.

Népszabadság

Róna Péter a Népszabadság 2014. november 19-i számában megjelent véleményében a devizahitelek forintra váltásának lehetséges árfolyamáról ír, konkrétan azt javasolja, hogy a „kormány és az Országgyűlés tehát vegye fontolóra, hogy a jegybank az előírt 256 forintos svájci frank, illetve a 308 forintos euró helyett a devizát annak átlagos bekerülési árán bocsássa a bankok rendelkezésére”.

A szerző nem veszi figyelembe azokat a jogi előírásokat és költségvetési elszámolási szabályokat, amelyek a javaslatát lehetetlenné teszik, így a jegybanknak és a kormánynak mérlegelési lehetősége sem volt a jegybank által alkalmazott devizaeladási árfolyam megválasztása tekintetében. Emellett közgazdasági szempontból is problémás a felvetés, mivel a lakossági devizahitelek nem piaci árfolyamon történő konverziója mindenképpen (az európai uniós módszertan szerinti) költségvetési hiány növekedését okozta volna, ami pedig túlzotthiány-eljáráshoz (EDP), így akár az uniós források egy részének elvesztéséhez vezethetett volna.

Első lépésként tekintsük át, hogy jogilag miért nem lehetséges a felvetés megvalósítása. A fent idézett javaslat ugyanis a jegybanktörvényben, illetve az Európai Unióról szóló szerződésben alapelvi szinten meghatározott követelményeket (a jegybanki függetlenséget és a monetáris finanszírozás tilalmát) sértene, hiszen a javasolt módon a kormány vagy az Országgyűlés konkrét utasítást adna a monetáris politikai eszköztár működtetése mint jegybanki feladat ellátása vonatkozásában. Másfelől az MNB még saját döntése alapján sem adhatna el nem piaci árfolyamon devizát, mert az szintén sértené az említett szabályokat.

 

A javaslat közgazdasági lényegét tekintve felmerülhet, hogy a jegybank a konverzióból származó nyereségét saját döntése alapján önként fizesse be (osztalékként) a költségvetésbe és a kormány ezt a devizahiteleseknek adja, olyan mértékben csökkentve a tőketartozásukat, mintha a bekerülési árfolyamon történt volna a konverzió. Az európai uniós költségvetési statisztikai módszertan ezt sem teszi lehetővé. Az MNB konverzióból származó árfolyamnyereségéből képződő eredménye utáni osztalék befizetését ugyanis jelen helyzetben az uniós módszertan szerint nem lehet költségvetési bevételként figyelembe venni, míg a kormány által a devizahiteleseknek adott pénzt kiadásként kellene elszámolni. Ez az eljárás tehát pontosan annyival növelné a költségvetési hiányt, mintha az MNB egyáltalán nem fizetne be osztalékot, és a kormány a költségvetés terhére további támogatást adna a devizahiteleseknek.

A fentieknél sokkal célszerűbb, ha az MNB a devizakonverzióból származó nyereségéből tartalékot képez, ami hosszabb távon biztosíthatja azt, hogy a jegybank a jövőben sem szorul majd költségvetési térítésre. A költségvetési térítés szükségességének kockázata különben valós lenne, mert az alacsony globális hozamkörnyezetben a devizatartalékokon elérhető hozam jelentősen lecsökkent, így előretekintve nem lehet garantálni – és ez a monetáris politikának nem is célja –, hogy a jegybank „magától” mindig nyereséges legyen. A jegybanktörvény – uniós előírásoknak megfelelő – rendelkezése pedig költségvetési térítést ír elő arra az esetre, ha a jegybank (a korábban képzett eredménytartalékát meghaladó mértékben) veszteséges lenne. Az MNB ezt kívánja megelőzni.

Összességében az MNB az előírt szabályokat is betartva akkor jár el a legprudensebben, a költségvetés szempontjából is hosszú távon a legkedvezőbben, ha eredménytartalékot képez, és így elejét tudja venni későbbi potenciális költségvetési kiadásoknak, amivel nemcsak a devizahitelesek, hanem minden adófizető jól jár. Végül fel kell hívnunk a figyelmet arra a – javaslat szempontjából ugyan nem lényegi – pontatlanságra, hogy a szerző a jegybank svájcifrank-tartalékán elérhető árfolyamnyereségről ír, holott a jegybank a tartalékát euróban tartja, amelynek árfolyama szintén erősödött a forinttal szemben, de a svájci frankénál számottevően kisebb mértékben. A svájci frankban fennálló devizahiteleket tehát nem lehet közvetlenül szembeállítani a jegybank euróban tartott tartalékával.

A javaslat továbbá a Nemzetközi Valutaalap (IMF) tilalmába is ütközik a diszkriminatív árfolyamok alkalmazása (Multiple Currency Practice) tekintetében.

Baksay Gergely MNB, igazgató és Palotai Dániel MNB, ügyvezető igazgató

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.