A demokrácia, ahogy egy keresztény látja
A demokrácia kifejezés szó szerint azt jelenti, hogy néphatalom. Persze kérdés, hogy kik alkotják a népet? Kézenfekvőnek tűnő válasz, hogy mindenki. De ha mindenki a nép, akkor mindenkinek mindig egyet kell értenie egy adott kérdés eldöntésekor. Így viszont soha egyetlen demokrácia sem tudna működni.
Már az ókori görögök is rájöttek erre, és korlátozták a nép fogalmát úgy, hogy a többség véleménye döntött el egy-egy kérdést. Így a mindenki helyett a többséget értették, és értjük ma is a népen. A demokrácia pedig a klasszikus felfogás szerint a többség uralma.
De mindent megtehet-e a többség? Szélsőséges esetben akár fizikailag is megsemmisítheti a kisebbséget? Lelkiismeretünk érzi, hogy nem! De mi korlátozza akkor a többség hatalmát? A válasz a nagy keresztény teológusig, Aquinói Szent Tamásig nyúlik vissza. Szent Tamás szerint az embert, éppen azért, mert az Isten saját képmására teremtette, megilleti – ha nem is ugyanolyan mértékben – az Istennek kijáró tisztelet és méltóság. Oly nagy ezen méltóság, hogy az ember felett csak Isten áll, olvashatjuk Szent Tamásnál. Az emberi méltóság pedig azt jelenti, hogy az ember természetszerűleg szabad, ésszel és személyes akarattal rendelkező lény – hiszen Isten képmása.
Szent Tamásnak az emberi méltóságról vallott keresztény elveit pedig elfogadták az első liberális gondolkodók, és nevesítették is a szabadság fogalmát: gondolat- és sajtószabadság, gyülekezési és társulási szabadság, vallásszabadság, a magántulajdonhoz való jog, bírói függetlenség, a hatalmi ágak szétválasztása stb. A felsoroltakat nevezzük liberális minimumnak. De a liberális minimum egyáltalán nem jelent liberalizmust, hiszen nekem, keresztény embernek például elfogadhatatlan a liberalizmus szélsőséges szabadságfelfogása. Viszont a kereszténydemokrata pártok is elfogadják a liberális minimumot, és az ezen alapuló liberális demokráciát.
A liberális demokrácia nekünk, keresztényeknek is a Szent Tamás-i emberi méltóság és az emberi szabadságjogok által korlátozott többségi hatalmat jelenti. A többség csak az emberi méltóság és az emberi szabadságjogok keretein belül tevékenykedhet. De ha az alapvető szabadságjogokban egyetértünk is politikai ellenfeleinkkel, van mit tanítanunk nekik: szolidaritás, az elesettek támogatása, egyenlőség, munkához való jog, szociális ellátás, igazságos elosztás.
Viszont mi, keresztények sem engedhetjük meg senkinek, hogy megsértse a saját és ellenfeleink alapvető szabadságjogait, emberi méltóságát. Erre kötelez minket Szent Tamás.
A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.