galéria megtekintése

A csapda

9 komment


N. Kósa Judit

Mindenről lehetett beszélni, csak épp minek. A keddi közoktatási kerekasztal csapdája így zárult össze a tiltakozó tanárok feje fölött. Leültek tárgyalni, igen jól mutattak a bukott államtitkár és a Magyar Művészeti Akadémia küldöttje között, elmondhatták, hogy ez az egész úgy rossz, ahogy van, aztán Balog miniszter megborzolta a buksi fejüket, és pattintott az ujjával. Intésére máris a lehető legmagasabb fokozatba kapcsolt a kormánypropaganda.

Először is rezsicsökkentettek egy kicsit. Az ülésről közreadott hírügynökségi beszámoló folytatta az elmúlt hat év nemes hagyományát, és a köznép számára felfoghatatlan (mihez képest? miért pont annyi?) számokkal igazolta, hogy az ember annyi, amennyije van, az oktatásban sincs más fontos, mint hogy mi mennyibe kerül. Most már tudjuk, hogy a pedagógusok „plusz 234 milliárd forintot kapnak”, s hogy a tankönyv legfőbb ismérve az ingyenesség. Magyarán: mi bajuk a tanároknak, hiszen több lesz a pénzük, és mi bajuk gyerekeknek/szülőknek, hisz nem kell fizetni a könyvért. Ehhez képest már csak pántlika a májusfán, hogy az MTI híré­ben a leghosszabban a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke szólal meg, aki zordonul sürgeti az oktatás megújulását, és azon búsong, hogy sok diák nem tud írni, olvasni és számolni.

Meglehet, a kerekasztalon „mindenről” lehetett beszélni, de az adott körülmények között a lényegről aligha. Hogy a krétahiány meg az adminisztrációs téboly csak okozat, az okot az oktatással kapcsolatos fafejű gondolkodásában kell keresni. Mondjuk a nevezett kamarai elnökében, Parragh úréban, aki az eredője annak a miniszterelnöki meggyőződésnek, hogy az iskolának becsületes iparosokat kell nevelnie, nem ingyenélő egyetemistákat. Ezt ők ketten akkor is véghezviszik, ha a világ sikeres oktatási rendszerei egyként bizonyítják, hogy a hatékony iskola (és gazdaság) alapja, ha a lehető leghosszabb időn át, személyre szabottan, a kompetenciákat fejlesztve neveljük a gyermekeket.

 

A tárgyalás csapdája éppen az volt, hogy másfél óra alatt, az asztal körül temérdek ballaszt résztvevővel lehetetlen bizonyítani, hogy a kiindulási pont hamis, az irány rossz. Ilyenkor csak a felszínt lehet karcolgatni, bosszantó jelenségeket sorolni, amire jön is az atyai válasz: jó, majd megbeszéljük. S miközben az egész legfeljebb a gőz kieresztésére jó, a kár bármekkora lehet. A pedagógusok csalódnak, a közszféra szimpatizáns dolgozói elfordulnak, a társadalom pedig pillanatok alatt elveszíti az érdeklődését.

A Pedagógusok Szakszervezete távolmaradása ettől a bábszínházi előadástól nem volt különösebben bölcs döntés, hiszen azt mutatta, hogy akár könnyen le is lehet szalámizni a tiltakozókat. A tény azonban, hogy létezik a sztrájkbizottság, nagyon is hasznára lehet a pedagógusközösségnek. Elvégre csak a PSZ-en múlik, ki mindenkit és különösen milyen követeléseket emel be a kormánnyal folytatott tárgyalásokba. Őszintén reméljük, hogy Gallónéék a pénteki ülés előtt máris buzgón tárgyalnak. Pilz Olivérrel, Pukli Istvánnal és nem utolsósorban a diákok képviselőivel.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.