Most egy közösség, melynek tagjai lelkiismeretes munkájukkal tartották a lelket a gyerekekben, fiatalokban, tartották működőképes állapotban a rendszert, vették a bátorságot és nevén nevezték a király ruházatát. Ez hatott. Kezdetben félve ugyan, kevesen, később, nem kis részben a nyilvánosság közvetítésével a kezdeményezésben önmagukra ismerve egyre többen, nevüket, intézményüket is vállalva fejezték ki egyetértésüket.
|
Marabu rajza / Népszabadság-grafika |
Balog Zoltán művelt ember, vélhetőleg ismeri a vonatkozó Parkinson-törvényt. Ha egy kezdeményezést el akarsz lehetetleníteni úgy, hogy téged ne hibáztassanak, hozz létre az ügyben bizottságot. Ezt most miniszter úr Közoktatási Kerekasztalnak nevezi, ahová a vazallus szervezeteket – NPK, MMA, MKIK, Klik – hívja meg „szakmai” egyeztetésre, továbbá külön kerekasztalt szervez a szakszervezeteknek, civil szervezeteknek, és regionális, területi és helyi bútordarabokat is vizionál. Olyan sajátos egyeztetési folyamat kezdődik rövidesen, aminek a végeredményét Balog Zoltán már meg is fogalmazta. Korrekciókat terveznek az adminisztráció terén, a pedagógusok minősítési rendszerében, az igazgatók pedig bankkártyát kapnak, hogy tudjanak krétát venni. Nagyjából ennyi.
Ez, úgy tűnik, a pedagógusoknak kevés. Január végén, válaszul a minisztériumi megnyilvánulásokra, a két vezető szerepet játszó gimnázium újabb, közös aláírású levélben sorolta szakmai érveit, a köznevelési rendszer legfontosabb változást igénylő ügyeit. A miskolci Herman Ottó Gimnázium közössége álláspontjuk nyomatékosítása érdekében február 3-án délutánra békés demonstrációt, fáklyás felvonulást hirdetett. Budapesten, a csatlakozó iskolák városaiban azon pedagógusok részére, akik nem tudnak Miskolcra utazni, szolidaritási eseményekre kerül sor.
Hogy, hogy nem, a Klik február 3-án délutánra (egy-két helyen 4-ére) országszerte területi pedagógusfórumokat szervez. Nem lenne ezzel gond. Túl vagyunk a félév végén, összeszedték a tapasztalatokat, előttünk számos feladat, beiskolázás, felvételik, érettségi, szakmunkásvizsga, ami kívánja a koordinációt, talán még új információk is segíthetik e feladatok megoldását.
Csakhogy éppen arra az időpontra időzítették a fórumot, amikor Miskolcon és az ország városaiban a pedagógusok a köznevelési rendszer működésképtelensége miatt utcai demonstrációt szerveznek. A Klik lépése azt jelzi, hogy az oktatási kormányzat fél. Fél attól, hogy a pedagógusok soha nem látott méretű utcai megmozdulással nyomatékosítják a rendszer alapjait is érintő változtatási követeléseiket. E félelem hozta működésbe a diktatúra reflexét: a munkáltató a munkavállalóknak fórumokat szervez, ahová a munkavállaló pedagógusokat „elvárják”. Ez földszintes válasz a miskolci kezdeményezésre. S akkor még jóindulatúak vagyunk. Nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, hogy a megfélemlítés szándéka vezette azokat, akik ezt kitalálták. Azt gondolják, hogy az elégedetlenségnek a palackból kiszabadult szellemét egy ilyen trükkel vissza lehet tuszkolni a palackba. Tévednek.
Ha közel ötszáz intézmény pedagógusai voltak olyan bátrak, hogy testületi döntést hoztak a hermanos-telekis kezdeményezéshez való csatlakozás kapcsán saját elégedetlenségük kifejezésére, akkor egy klikes fórum kevés lesz ahhoz, hogy azt mondják, tévedtünk. Még akkor is, ha e fórumokon fogják ismertetni azokat a kormányzati lépéseket, amelyek az elégedetlenség csillapítását hivatottak szolgálni.
Most is túltolják a biciklit. Balog Zoltán egyeztetést ígért, de az egyeztetés kezdete előtt már megvan az egyeztetés eredménye, a korrekciók. De e korrekcióktól a köznevelési rendszer meghatározó elemei, amelyek méregcseppeket „gyöngyöztek” az évek alatt minden pedagógus poharába, mérgezve a gyerekek és a szülők mindennapjait is, nem változnak meg. Sorsfordító napok következnek, akármi lesz is a vége. Most mi, pedagógusok vizsgázunk.