Pető Péter: Buzizásuk kora

Alighanem mind többen szeretnének törpék lenni azon a magyarméteren, amelyen Kerényi Imre és Fekete György az óriás. Ennél az Árokásás tudománya című szakkönyvbe is illeszthető, éppen az említettek logikáján építkező megállapításnál árnyaltabb reakcióra már nem futja, ha e hazafiságról rögtön és folyamatosan ítélő bírák kerülnek a fókuszba.

A Nemzeti Együttműködés Rendszerének e két kultúremblémája már eddig is szépen bizonyította a szisztéma vonzódását a kommunizmus szellemiségéhez, ám Kerényi minap a szélesebb nyilvánosság elé került performance-a újabb dimenzióra hívta fel a figyelmet. A korábbi rendező tévéműsorban közölte: a Nemzeti Színház új direktorával, Vidnyánszky Attilával is sikeres lesz, de már nem a buzikról, hanem a szerelemről, a hűségről, valamint a becsületről szól majd.

Afelől nincs kétségünk, hogy eddig kevés hasonlóan visszataszító összegzés hangzott el a teátrummal kapcsolatban. A buzizással nem sokat foglalatoskodnánk, mert a kijelentés nem a homoszexuálisokról szól, hanem az elképzelt fertőről, amelyet ez a szó érzékeltet a legjobban a tisztes, a vonatkozó elemzésen jókat kacagó polgári közönségnek. Ezen a szinten kár leragadni, mert érdekesebb, hogy mit is tekint buzikról (értsd: mocsokról, értékvesztettségről, antipatriotizmusról) szóló művészetnek Kerényi.

Ennek a nemzeti színházbeli ciklusnak a terméke a Mohácsi testvérek Egyszer élünk című zseniális, s megrázó darabja, Andrei Serban Angyalok Amerikában című remeke vagy Alföldi Róbert Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból című parádés előadása, valamint a Bodrogi Gyulát, Molnár Piroskát, Törőcsik Marit (a Nemzet Színészeit), Blaskó Pétert, Kulka Jánost, László Zsoltot, Makranczi Zalánt, Péterfy Borit, Stohl Andrást, Tenki Rékát, Tompos Kátyát, Udvaros Dorottyát és megannyi kiváló művészkollégájukat felvonultató társulat kialakítása és műhellyé formálása. Ennek kell véget vetni a turbó magyarok szerint? Ennek az antitézise a magyarok igazsága? Ez mind az, amiből elég?

Kerényi állásfoglalásából az következik, hogy igennel felelne a felvetésekre, mert mindez a buzikról szólt. Aki esetleg feledné: ő a miniszterelnök megbízottja, azaz Orbán Viktor alighanem hasonlóan gondolkodik, mint kiválasztottja, különben, fölteszem, leváltaná, esetleg pihenni küldené. A kormányfőnek ez a látásmód, s a „Mi a magyar?”-ra adott efféle válasz felel meg.

Ez a valóság. Nyilván még mindig lehet árnyalni a képet, mert a Felcsút is azért erősödött meg anyagilag, s lett NB I-es, mert elképesztő marketingpotenciál rejtőzik a kistelepülések futballcsapataiban, hiszen idén a Bajnokok Ligája döntőjét is két Saar-vidéki zsákfalu együttese vívja. És hát a polgári gondolkodás, meg egyéni felelősség, továbbá kettős mércében fogant galaxis-összeesküvés, de talán ideje belátni: Kerényi és Fekete nem más, mint a késő orbánizmus szimbóluma a XXI. század Magyarországán.

Ezzé lett magyar hazánk.

Stohl András a Nemzeti Színház színpadán Mephisto szerepében
A Nemzeti Színház legutóbbi bemutatója, a Mephisto
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.