A büntetőeljárás hit kérdése is

Az ölbe tett kézzel való ücsörgés stratégiájával vitatkozva reflexiókat szeretnék fűzni Fekete Gy. Attila Polt Péter legfőbb ügyésszel készített, A büntetőeljárás nem hit kérdése című, a Népszabadság 2012. december 24-i számában megjelent interjújához.

Egy közbeszerzésen nyertes cég körüli vitás helyzettel kapcsolatosan Polt Péter szerint „látni kell, az, hogy valami gyanús az ügylet körül, még nem feltétlen jelenti azt, hogy bűncselekmény történt”. A nyomozó hatóságok akkor tudnak „elindulni egy ügyben, ha valamilyen bűncselekmény gyanúja fennáll. Ha nem kapunk információt az érintettekről, a különböző eljárások vizsgálatára jogosult szervezetektől, hatóságoktól, sokszor nem tehetünk semmit.”

Valóban ilyen egyszerű lenne a képlet?

A „gyanús ügylet” ügyészségi vagy nyomozó hatósági tudomásra jutása számos intézkedési kötelezettséggel jár.

Ha csak a büntetőeljárásról szóló törvény (a továbbiakban: Be.) hivatalból való eljárásával és a büntetőeljárás megindításával kapcsolatos alapvető rendelkezéseit nézem, akkor a bíróságnak, az ügyésznek és a nyomozó hatóságnak kötelessége, hogy az e törvényben megállapított feltételek esetén a büntetőeljárást megindítsa, illetőleg az eljárást lefolytassa. Fő szabály szerint büntetőeljárás csak bűncselekmény gyanúja alapján és csak az ellen indítható, akit bűncselekmény megalapozott gyanúja terhel.

Ez idáig tiszta sor, de mi a helyzet abban az esetben, ha az ügyész, illetve a nyomozó hatóság (a továbbiakban együtt: hatóság) azért nem tud „elindulni egy ügyben”, mert a feljelentés alapján a nyomozás elrendeléséről, illetőleg a feljelentés elutasításáról megnyugtatóan nem lehet állást foglalni?

A Be. erre is ad választ: ez esetben a feljelentés kiegészítésének van helye. Ennek során az azt végző hatóság a büntetőeljárásról szóló törvényben meghatározott adatszerző tevékenységet folytathat (hadd ne részletezzem), illetve a feljelentőt (bejelentőt) meghallgathatja. A feljelentés kiegészítését követően a nyomozást elrendelik vagy a feljelentést elutasítják.

Szögezzük le tehát: a hatóság nem (lehet[ne]) passzív szemlélője a „nem feltétlenül bűncselekmény gyanújára utaló gyanús ügyleteknek”. Való igaz, egy kétes ügylet nem feltétlenül alapozza meg a bűncselekmény gyanúját, de a hatóságnak nem szükséges a (megalapozott) gyanú ahhoz, hogy az ügyben vizsgálatot folytasson, vagyis a (megalapozott) gyanú hiányában is lehetősége nyílik „elindulni”. A magam részéről ezzel az „ölbe tett kézzel ücsörgés stratégiájával” nem tudok azonosulni.

A politikusok által tartott sajtótájékoztatókon elhangzott „égbekiáltó ügyekben” tett feljelentésekkel összefüggésben a legfőbb ügyész a következőket nyilatkozta: „Sokszor mi is csak a sajtóból értesülünk, hogy valaki beadvánnyal kíván hozzánk fordulni. Aztán elkezdjük keresni a beadványt, és gyakran azt tapasztaljuk, hogy a feljelentés késik vagy elmarad.”

Megítélésem szerint az elkésett (vagy későn érkező) feljelentés nem lehet akadálya az eljárás megindításának (a nyomozás elrendelésének vagy a feljelentés kiegészítésének).

Az elmaradt feljelentésekkel azonban más a helyzet. Induljunk ki azokból az esetekből (mert nyilván akadnak ilyenek), amikor ezeknek a feljelentés kilátásba helyezésével beharangozott „égbekiáltó ügyeknek” a potenciális elkövetői ismert vagy jól behatárolható személyek, illetve az inkriminált ügyletek állami szerveket, intézményeket, gazdasági társaságokat stb. érintenek. A hatóságnak ilyenkor sem illik tétlenkednie.

Fő szabály szerint a nyomozás (és értelemszerűen a feljelentés kiegészítése) a hatóságnak hivatali minőségében tudomására jutott adatok alapján vagy feljelentésre indul meg. Ebből eredően elengedhetetlen, hogy a hatóság megfelelő módon értesüljön az intézkedésre okot adó eseményről. A „megfelelő módon történő hatósági értesülés” viszont nem csak a feljelentés vagy a bejelentés lehet. A kriminalisztika a források számos válfaját ismeri. Ilyen például a hatóság észlelése (saját észlelés) és a titkos információgyűjtés során szerzett adatok (ez utóbbit a rendőrség nyomozó hatóságainak vonatkozásában alapvetően a rendőrségről szóló törvény szabályozza).

A politikusoknak a „Legfőbb Ügyészség lépcsőjén” az „égbekiáltó ügyekben” tett feljelentésekkel kapcsolatos sajtótájékoztatója alkalmas lehet arra, hogy a hatóság megfelelő módon értesüljön az intézkedésre okot adó körülményről. Az ügyben a hatóság tagja által készített jelentés vagy feljegyzés – tartalmától függően – megalapozhatja a bűncselekmény gyanúját vagy a feljelentés kiegészítését. Nem a beadvány keresésére kell tehát az időt pazarolni, hanem a szükséges intézkedéseket célszerű hivatalból foganatosítani. Az az érzésem, hogy megint csak az „ölbe tett kézzel ücsörgés stratégiájával” vagyunk kénytelenek szembesülni.

A titkos információgyűjtéssel összefüggő speciális ismeretek egyfelől szétfeszítenék írásom kereteit, másfelől pedig az ezzel kapcsolatos tudnivalók zöme nem publikus, minősített adat. Annyit azonban lehet (és megkockáztatom, illik) tudni, hogy a titkos információgyűjtés lehetősége komoly fegyver a hatóságok kezében, amelyek ezeket az eszközöket és módszereket a törvényben meghatározott okokból és a törvényben meghatározott eljárás alapján a nyomozás elrendelése előtt vethetik be. Egyszerűbben fogalmazva: nem szükségesek büntetőeljárás megindítását megalapozó adatok ahhoz, hogy a hatóságok a titkos információgyűjtést elrendeljék.

Ennyit a Legfőbb Ügyészség lépcsőjén az „égbekiáltó ügyekben” tett feljelentésekkel kapcsolatos sajtótájékoztatókról és az elmaradt vagy a késve érkező feljelentésekről.

A Gripen-üggyel kapcsolatosan felvetett kérdésre (hihető-e, hogy a cég, amelyet mindenhol „a korrupció gyanúja leng körül, csak éppen nálunk csinált mindent makulátlanul”) Polt Péter talányos választ adott. E szerint a „büntetőeljárás nem hit kérdése. Ha van elég bizonyíték a nyomozás megindításához, el kell rendelni, ha nincs, nem szabad.”

Világos. Nagy kár viszont, hogy a „nyomozás megindításához” bűncselekmény gyanúja, illetve személyre szabottan a megalapozott gyanú szükséges, nem pedig bizonyíték. A bizonyíték terminus technicus folyamatban lévő büntetőeljárást, elrendelt vagy elrendelés nélkül megindult nyomozást feltételez. A büntetőeljárás – mint jogintézmény – valóban nem hit kérdése, azonban a nyomozás során a hatóság eljáró tagját (a nyomozót és az ügyészt), nyilván a törvény adta lehetőségek vagy korlátok között, döntéseiben a személyes meggyőződése vezérli, akárcsak a bírót, amikor abban a kérdésben határoz, hogy a terhelt (ez esetben a vádlott) követett-e el és milyen bűncselekményt.

A bizonyítékok értékelése során a hatóság tagja személyes meggyőződésére hagyatkozik (ha úgy tetszik, a hitére – a hit és a meggyőződés szinonim fogalmak), amikor arról dönt, hogy a nyomozási verziók közül melyik az életképes, a rendelkezésre álló bizonyítékok mire alkalmasak (vagy egyáltalán alkalmasak-e bárminek a megállapítására). A bírósági tárgyaláson az ügyész ugyancsak abban hisz, hogy a vád igaz és helyes, és erről meg tudja győzni a bíróságot.

Ismétlem: a büntetőeljárás – mint jogintézmény – valóban nem hit kérdése, de hit vagy meggyőződés nélkül nyomozni, sőt bármit tenni nem lehet (vagy inkább nem érdemes).

A szerző büntetőjogász, kriminalista

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.