Rendszámcsere
Arról azonban nem értesülünk, mi lenne az új rendszámokban az újdonság. Egyes hírek szerint városhoz, megyéhez igazodó rendszámokat terveznek.
A rendszám, úgy mondják, minden autó névjegye. Jó lenne, ha így lenne, de ma nincs így. A rendszám a szig.-számra emlékeztető kód, amit könnyű leolvasni és felírni – ha a jármű áll. Persze álló helyzetben akár az alvázszámot is le lehetne olvasni... A rendszámtábla célja éppen az, hogy olyankor is lehessen azonosítani az autót, amikor csak elsuhan előttünk. Elrepeszt egy baleset színhelyéről, erőszakosan leszorítja a szembejövő autót stb. Hogy akkor a szemtanú ne csak annyit tudjon mondani a rendszámról, hogy „hááát... d-vel kezdődött...”
A dinamikus azonosítás céljára a mai rendszámok nem alkalmasak. Vizsgálataim bizonyítják, hogy az egy pillanatra feltűnő átlagos rendszámra a szemtanúknak csak mintegy tíz százaléka emlékszik. Ugyanakkor egy négy karakterből álló betűkombinációt már 69 százalékuk akkor is önkéntelenül megjegyez, ha az nem értelmes, de könnyen kiolvasható szó (például KALU). Ha öt karakterig mennénk el, a lehetséges (és kiolvasható!) betűkombinációk száma már meghaladná a mai három betű + három számét.
Hazánkban nemhogy pártolnák a „névjegytáblát”, de kimondottan büntetik: 280 ezer (!) forintba kerül, ha valaki olyat kér. Ráadásként szigorú előírások vannak, s a végén számjegynek is kell állnia. Miért? Hogy nehezebb legyen megjegyezni? A könnyű kiolvashatóság nagyon fontos! Ezért kerülendők a zagyva betűkombinációk, a mássalhangzó-torlódások.
A „kisajátított”, különleges rendszámoknak sincs sok értelmük. Ha egy kocsiról tudnia kell a többi autósnak, hogy rendőrautó, akkor ráírják, hogy POLICE. Az egyéb rendőrségi autóknak pedig minek a speciális rendszám? Nem szólva arról, hogy néhány bennfentes maszeknak is sikerült már R-es rendszámot szereznie. Az igazoltatás, leállítás jogosságának, jogtalanságának megállapításához is sokkal jobban megfelelne a táblák eltérő színezése. Messziről látszana, hogy honvédségi (vagy követségi, bér- stb.) autó közeledik.
Ha tényleg területi rendszámokat vezetnének be, azok sok esetben csak egy-két évig jeleznék, hogy a vezetője hová való. Amíg el nem költözik. Az illetőség ismerete egyébként sokszor valóban jó lenne, türelmesebbek lennénk a bizonytalankodó autósokkal szemben. Erre a célra azonban jobban megfelelne a (cserélhető!) matrica a város (megye) címerével, amit kötelezően a rendszámtáblára kellene ragasztani. S végül nem értem, hogy miért adják ki a nem igazán „magyar” betűket, a W-t, az X-et, a Q-t. Ez utóbbit már 10 méterről is O-nak olvassa mindenki!
Lévai Zoltán Budapest