Kácsor Zsolt: A debreceni lepel

Múlt szombaton este több kollégámmal együtt a debreceni Kölcsey Kongresszusi Központnál dideregtem, mert híre ment, hogy ott tüntetésféle készül abból az apropóból, hogy Debrecen krémje, színe és virága odabent bálozik. Igaz, nem nagyon értettem, hogy miért akarna emiatt bárki tüntetni. A bálozás rendes, európai szokás.

Odamentem hát a szép üveg portálbejárathoz, pedig nagyon nem akaródzott a hidegben ácsorogni. Igaz, bemenni sem. Holott kaptam szépséges meghívót én is, egyenesen Kósa Lajos polgármestertől, aki azt írta nekem, hogy „tisztelettel meghívom Önt és partnerét”. Nem fogadtam el a meghívást, s nem a pénz riasztott vissza, hanem az öltözet: nem óhajtok báli ruhában páváskodni.

Részvételem 18 ezer forintba került volna, ami viszonylag nem sok, fizettem ennél többet vacsoráért, igaz, nem Debrecenben, hanem New Yorkban, a Carlyle Hotel bárjában, ahol az egyik barátommal 120 ezer forintot hagytunk ott dollárban. Kissé sokalltuk. De úri helyen ettünk, ahol a pincérek száműzött olasz őrgrófokhoz hasonlítottak, s rosszallón néztek, amikor az általuk ajánlott pezsgő helyett sört rendeltem – egyikük fehér kesztyűben el is tartotta magától a poharamat, míg arisztokrata kollégája hideg méltósággal sört töltött belé.

Láttam a szemükön, hogy a lelkük sikoltozik. Pár asztallal arrébb Woody Allen üldögélt és klarinétozott (emiatt került sokba az amish módra elkészített csirkecombom!), ráadásul nyakkendőt kellett viselnem, holott utálom. Úgy néztem ki, aki voltam: kinyalakodott kelet-európai panelproletár.

Egyszóval a ruha tántorított el a cívisbáltól, mert a frakkon, zsaketten, nyakkendőn és alkalmi selyemöveken röhögök, a mandzsettával szemben pedig leküzdhetetlen elvi ellenszenvet táplálok. Magyar férfiember, ha bálba megy, visszavonult torreádornak öltözik, rosszabb esetben nótaénekesnek. Más választásunk, uraim, nincs. S még mindig jobban járunk, mint díszkivilágításban pompázó asszonyaink, akik egy mai bálban kénytelenek a Jókai-regények korosodó delnőiként tipegni mellettünk, méghozzá a hatvanas évek kosztümös filmjeinek fölfogásában.

De nem is Jókairól akartam beszélni. Hanem arról, hogy tehát múlt szombaton este ott fagyoskodtam a Kölcsey-központ előtt, s éreztem, hogy van itt valami furcsa. Nem tudtam, hogy mi az. Unalmamban elnéztem a visszavonult torreádorok, nótaénekesek és díszkivilágításban tündöklő asszonyaik érkezését, bámultam utánuk, ahogy eltűnnek a szép üvegportál mögött... S éreztem, hogy van itt valami szokatlan. Valami különös és zavaró. S amikor egyszerre csak megint nyílt az üvegajtó, s bemasírozott rajta egy államtitkárocska a miniszteriálisan magasan hordott orrával, a homlokomra csaptam: nini, az ott egy lepel! A máskor teljesen átlátszó bejáratot aranyszínű lepellel fedték be, amely eltakarta előlünk a belátást.

Az utca népe elől takarta el a belátást. A plafontól a padlóig egészen elfödte.

Nem akartam hinni a saját szememnek. Miért csinálták? Mi volt a cél? Nem akarták, hogy aki arra jár, belásson? De hiszen mindenki láthatta, hogy mi folyik odabent: közvetítette a helyi tévé! Arra meg gondolni sem szeretnék, hogy az ellenkezője történt: nem akarták, hogy aki odabent van, kilásson, s megpillantsa a valóságot.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.