belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

A nagy kormányzati hátraarc

N. Kósa Judit| Népszabadság| 2011. június 1. |47 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

figyelem | 2011. június 3. | 14:01:36

"propatria | 2011. június 3. | 01:18:32
Sokat változott a világ. az életünkben felmerülő problémák megoldásához kreatív gondolkodásra, rugalmas problémamegoldó készségre van szükségünk"

Ha jól értem Ön poroszos iskolában punnyadt, szóval van tapasztalata. Hogy ne csak levegőbe beszéljünk, mint a cikk írója, kérem mondja el, hogy mire nem készítette föl Önt ez rettenetes poroszos iskola?
Hol gátolta a világ megismerését, milyen ellenszenveket keltett Önben a más bőrszínűek iránt stb. stb...

figyelem | 2011. június 3. | 13:57:12

"N. Kósa Judit | 2011. június 2. | 23:06:42
Kedves figyelem,
szerintem Ön tetteti vaknak és süketnek magát, de erről még sokáig elpingpongozhatnánk, én a magam részéről pontot teszek, ha nem bánja."

Nem bánom, éppen a 120. aki ilyetén módon hátrál ki. Elkezd valamit kritizálni, bevet pár dívatos bűvszót, és amikor elfogynak a vaktöltények, akkor elegánsan távozik, persze a másikra hárítva a felelősséget. Szokásos álliberális morál.
Az oktatás minimum egy rendszer ami több alrendszerből áll. Ezt nem lehet úgy támadni, hogy én szorongok, poroszos, tekintélyelvű stb.
Ez demagógia, annak is a legsunyibb válfaja.

propatria | 2011. június 3. | 01:29:36

Hiába vagy a legengedelmesebb dolgozó, ha rosszul megy a cégnek, úgyis kirúgnak. És akkor magadnak kell kitalálnod, mit tegyél. Muszáj, hogy jól tudj tanulni, mert valszeg egész életedben ezt kell csinálnod, ha akarod, ha nem.Kicsi lett a világ, komoly esély van rá, hogy szomszédod vagy gyermeked padszomszédja más bőrszínű, anyanyelvű vagy vallású lesz, mint te. Meg kell tanulnod leküzdeni természetes idegenkedésedet, ahogy neki is az övét, és nyitottan, elfogadóan tekinteni rá, hiszen nem lőheted le, nem zavarhatod el.
A poroszos iskola nem készít fel erre a világra, a reformpedagógiai ihletettségű alapítványi iskolák és a jó egyházi iskolák igen.

propatria | 2011. június 3. | 01:18:32

figyelem
Most abbahagyom a gúnyolódást. Feltételezem, kb. kortársak vagyunk. Megéltük a hetvenes éveket, és valószínűleg jó iskolákban voltunk jó tanulók. A Kósa Judit által leírt szorongásra én is emlékszem, bár én nem csináltam meg mindig a leckét, nem voltam kitűnő, csak átlagos jó tanuló. És azok a punnyadós évek gyerekszemmel jó évek voltak. Úttörötáborokkal, őrsi és rajfoglalkozásokkal, ahol az ideológia nem volt jelentős. Tanáraink általában nagyon lelkiismeretesek voltak, általában szerették és jól tudták a szaktárgyukat, általában (nem mindig) szerették a gyerekeket. Nagyon világosak voltak a szabályok. Tartsd a szád, jelentkezz, csak akkor beszélj, ha felszólítanak. Tanárral ne vitatkozz, fogadd el még azt is, ha igazságtalan, és eszedbe ne jusson bírálni. (Engem az anyukám meg sem hallgatott, ha panaszkodni akartam valamelyik tanáromra.) Cserébe nem bántanak, és mivel ezek a szabályok mindenkire érvényesek, más sem fog bántani. Én ezt szerettem, és engem is szerettek a tanáraim. De ebben a rendszerben csak arra van mód, hogy ismeretek egy behatárolt körét tanítsuk meg a gyerekeknek, illetve így lehet engedelmes, nem vitatkozó dolgozókat és állampolgárokat nevelni.
Sokat változott a világ. az életünkben felmerülő problémák megoldásához kreatív gondolkodásra, rugalmas problémamegoldó készségre van szükségünk. Nincs cár atyuska, sem bölcs vezér, aki megmondja, mit tegyél, és a felelősséget is vállalja. folyt.

N. Kósa Judit | 2011. június 2. | 23:06:42

Kedves figyelem,
szerintem Ön tetteti vaknak és süketnek magát, de erről még sokáig elpingpongozhatnánk, én a magam részéről pontot teszek, ha nem bánja.

figyelem | 2011. június 2. | 16:58:18

"propatria | 2011. június 2. | 12:24:09
figyelem
Ha nem érted a kirekesztés szót, akkor szívből gratulálok, mert nem volt részed ilyenben...."

Propátria ez szép volt, de nem válasz, mi köze van ennek a "poroszos" oktatáshoz.

figyelem | 2011. június 2. | 16:55:23

"N. Kósa Judit | 2011. június 2. | 11:41:30
Kedves figyelem,
szép megoldás, de sajnos leegyszerűsítő. :) Én is mindig megcsináltam a leckét, talán ezért voltam színkitűnő. És mégis szorongtam. Ami lehetett az én hibám, de lehetett a teljesítményelvű iskoláé is. Én az utóbbira szavazok."

Kedves N. Kósa Judit!
Ez így túl leegyszerűsítő, ugyanis a cikke nem Önről szól, hanem rendszerekről, vagyis az Ön személyes élménye legfeljebb egy adalék, de nem minősít egy rendszert. Attól ugyanis, hogy valaki szorong vezetés közben, nem kell átírni a KRESZT. Már az igen komor színekkel festett jellemzők is magyarázatra szorulnak, tehát például mi is a "tekintélyelvű," "kirekesztő," "szándékosan lemorzsoló" stb. stb. Ezeket a kérdéseket már többször feltettem, de mindíg elkerültek a használható válaszok.
Talán majd Ön válaszol.

propatria | 2011. június 2. | 12:24:09

figyelem

Ha nem érted a kirekesztés szót, akkor szívből gratulálok, mert nem volt részed ilyenben. Valószínűleg pontosan abba a társadalmi rétegbe tartoztál, ahová a tanáraid, és a diáktársaid. Egyforma értékrend, azonos viselkedési kód.
Ha a roma osztálytársaidat megkérdeznéd, mesélhetnének. Vagy nem is voltak roma osztálytársaid? Persze megkérdezhetnéd a vak osztálytársaidat, vagy a mozgássérülteket. Vagy talán olyanok sem voltak? Érdekes. Pedig minden korosztályban vannak ilyen gyerekek. Szóval libsi találmány a kirekesztés, vagy netán a szomorú valóság?

propatria | 2011. június 2. | 12:17:20

Dakota King

Tanulni, olvasni, tájékozódni, mielőtt ítéletet mondunk! A felzárkózó országokon konkrétan mely országokat értesz? Ui. Finnországban például demokratikus az iskolarendszer. Japánban igen régi hagyomány az, hogy a kisgyermekekkel nagyon türelmesek, nagyon melegszívű a bánásmód. A lengyelek a PISA mérések hatására átalakították az iskolarendszerüket, hogy a szelektív irányból (amilyen a mienk) a komprehenzív irányba, vagyis a "minden iskolában van mindenféle gyerek" irányába változzon. Drámai javulás történt az eredményekben. Tehát kíváncsi lennék, konkrétan mely felzárkózó országokra gondolsz, ahol rideg, poroszos a rendszer. Egy biztos: nem Poroszország.

N. Kósa Judit | 2011. június 2. | 11:41:30

Kedves figyelem,
szép megoldás, de sajnos leegyszerűsítő. :) Én is mindig megcsináltam a leckét, talán ezért voltam színkitűnő. És mégis szorongtam. Ami lehetett az én hibám, de lehetett a teljesítményelvű iskoláé is. Én az utóbbira szavazok.

figyelem | 2011. június 2. | 10:38:22

"N. Kósa Judit | 2011. június 1. | 21:11:17
Sokat tanultam, közben pedig életre szóló szorongásokat szereztem. Ma is sokat tanulok, de már tudom, hogy lehet szorongás, hajsza és kirekesztés nélkül is."
Kedves N.Kósa Judit!
Én is szorongtam, például akkor, amikor nem készítettem el a házifeladatomat. Ebből az következett, hogy mivel nem szerettem szorongani, elkészítettem és büszkén vártam, hogy mit mond a tanár. Amit mondott igyekeztem megfogadni, mert jókat mondtak. Mind képzett volt, volt tekintélyük, és meg is dolgoztak érte. A kirekesztő szót, ami a liberálisok egyik legsunyibb terméke, nem is ismertük.
Így cikke fő üzenetét "Hoffmann Rózsát jó ideje szokás azért kritizálni, mert a hetvenes évek poroszos, az elitre koncentráló és az esélyteleneket szándékosan lemorzsoló oktatási rendszerét tekinti ideáljának." nem értem. Utólag kezdtem el szorongani, hogy ki is akart engem kirekeszteni, mert hogy ez a poroszos rendszer engem is ki akart rekeszteni, az nem kétséges.
De miből, és miért, és hogyan?

figyelem | 2011. június 2. | 09:23:00

Eltűnt a kommentem.

Johnys | 2011. június 2. | 05:44:18

Moderálási alapelvek- komment törölve -

saman | 2011. június 1. | 21:44:27

bozsós | 2011. június 1. | 19:18:52

Abba a nol-os cikkbe érdemes volna beleolvasni.

Ott két munkaerőpiaci cunami korszakát emlegeti fel a szerző /Hemingway/, amit az amerikaiak előbb-utóbb valahogy kezeltek.

A mezőgazdasági termelésre, az önellátó gazdálkodásra alapuló világ végén hirtelen a népesség 30-40%-a áramlott ki a mezőgazdasági termelésből és vált tömegesen ipari munkássá.

A mi generációnkban hasonló cunami szerű átváltozáson estek át társadalmak /a mienkis!/, a fejlett világot elhagyta az ipari termelés és ők a humánszolgáltató szektorok fejlesztésével tartják fenn a nálunknál jóval magasabb foglalkoztatottságot /nem beszélve a bérszínvonlaról/.

Mint szervezetfejlesztő megtapasztaltam, hogy a mi kultúránk mérföldekre van lemaradva a kor színvonalától.

Pl. az USA munkaerőpiacán kb. 30%-ban van jelen az atipikus munkavégzés, míg nálunk 3%-ban, azaz a statisztikai hibahatár alatt.

Tudom, hogy a kancatejen alapuló gazdaság vezérlő ideológusai szerint ugyan mi szükség van atipikus munkavégzési formákra, de én, aki szociális munkásként mozgáskorlátozottakkal, romákkal, kisfalvakban élő kisgyerekes asszonyokkal, meg hasonló reménytelen élethelyzetű emberekkel dolgoztam - a munkaerőpiaci fejlesztéseket célzó hazai projektekben, - nem annyira értek egyet ebben a kancatejen alapuló gazdaság híveivel. Ha szabad.

reszvetelidemokracia.blog.hu

N. Kósa Judit | 2011. június 1. | 21:13:47

Kedves hecketaper,
ez nekem szokásom, nem a "méltatás", hanem a válasz. Viszont mivel a kilencvenes évek közepe óta írok rendszeresen oktatási tárgyú publicisztikákat, hadd ne számoljak el azzal, hogy melyik kormányt mivel kritizáltam. Mindegyiket kritizáltam, higgye el, és ezt le se tagadhatnám, hála a netnek.

N. Kósa Judit | 2011. június 1. | 21:11:17

kriton,
pont a 70-es években volt szerencsém iskolába járni. Mégpedig nagyon jó iskolába. Sokat tanultam, közben pedig életre szóló szorongásokat szereztem. Ma is sokat tanulok, de már tudom, hogy lehet szorongás, hajsza és kirekesztés nélkül is.

hecketaper | 2011. június 1. | 21:09:46

Kedves N.Kósa Judit,köszönöm,hogy válaszra méltatott.

N. Kósa Judit | 2011. június 1. | 21:05:52

hecketaper,
a kérdésére a választ az internet rejti, vissza lehet olvasni, ott van minden cikkem.

katarakt,
nagyon köszönöm!

hecketaper | 2011. június 1. | 20:07:24

Kedves N.Kósa Judit,amit eddigelé az szdsz művelt, az tetszött kiskegyednek?

venember | 2011. június 1. | 19:31:49

bozsós | 2011. június 1. | 19:18:52
"Amíg valaki nem találja fel az alternatív munkahelyet (azt csinálok, amit akarok, a hibás munkavégzésnek nincs következménye), a hagyományos oktatás lesz a nyerő."

Jogásznak kell állni, onnan meg parlamenti képviselőnek és nem nyerő a hagyományos oktatás, megvan az alternatív munkahely.

figyelem | 2011. június 1. | 19:29:33

A liberális nevelés pont olyan, mint a liberalizmus, a divatos és teljesen érthetetlen fogalmak között gügyögő liberálisok verik a saját mellüket, hogy ők milyen progresszívak, humánusak, modernek, és ezen a címen kritizálnak mindenkit, persze minden önkritika nélkül. (L:SZDSZ)
Az első visszakérdezésre összeomlanak, kiderül, hogy maguk sem tudják miről beszélnek és ha kiderül, hogy király meztelen, akkor jön a jollyjoker, a fasizmusnácizmusholokauszt.

bozsós | 2011. június 1. | 19:18:52

saman | 2011. június 1. | 09:59:32

"Az alternatív pedagógia műhelyek is sorra kerülnek." Nagyon helyesen! Ugyanis az alternatív pedagógia műhelyekben végzett emberkéknek alternatív munkahelyek is kellenének. A munkahelyek többségében azonban hierarchia van, ha úgy tetszik poroszos diktatúra. Amit a főnök mond, azt kell csinálni.
Amíg valaki nem találja fel az alternatív munkahelyet (azt csinálok, amit akarok, a hibás munkavégzésnek nincs következménye), a hagyományos oktatás lesz a nyerő.

katarakt | 2011. június 1. | 19:12:36

Gratulálok a Szerzőnek! Rég írt már ilyen jó cikket ilyen tömören.
Az oktatáshoz és a nagy elvekhez nem értek de én úgy emlékszem, hogy a modern demokráciák egyik jellemzője az ideológiailag semleges közoktatás biztosítása mindenki számára 18 (16?) éves korig. Ez egyenesen kötelessége lenne.
Kies megyénkben már több kisfalusi iskola valahogy „átcsúszott” az egyház kezébe. Mi lesz akkor az ott élő családokkal akik gyermekeik számára nem egyházi nevelést szeretnének. Nem csorbul az alkotmányos joguk? Ők utaztassák gyerekeiket ha nem értenek egyet?
Szégyellje magát mindegyik MSZMP párttitkár és gyereke haq ilyen világot akar létrehozni.!
Meg akik a speciális igényeket kiszolgáló alapítványi iskolákat akarják ellehetetleníteni.

Köszönöm tanbá62 és dráma élet közeli beszámolóját.

vatti63 | 2011. június 1. | 19:10:21

Néhány gondolatot fűznék a cikkhez és a kommentekhez. Kriton, én, Hozzád hasonlóan szintén a '70-es években jártam ált.isk-ba.Nem szerencsés azt az időszakot összehasonlítani a maival. Akkor is sok frusztrált kiskirály pedagógus, igazgató leledzett, és nem volt demokrácia, annak minden hátulütőjével egyetemben, mellyel azért vissza is lehet élni. DE, Vegyétek már észre, hogy mostanra kitágult a világ, mást kell tanítani, más módszerekkel. Nem biztos, hogy a poroszos, frontális oktatás célravezető. Akkor a kevesebb ismeretet még úgy-ahogy meg lehetett vele tanítani, de most,a technika vívmányai következtében(is) ki mondja meg, mi a tuti. Tény, akkor volt társadalmi mobilitás, ami mostanra megszünt; éppen a legutolsó szögeket veri koporsójába szeretett vezérünk és kormánya.Ellenben a '70-es években alig lehetett bejutni a felsőoktatásba, nem tanultunk meg nyelveket. Azt akkor, azzal a kb 30-as osztályokban, frontális oktatással lehetetlen lett is volna.(persze sokan felnőttként azért más módszerrel szert tettünk elfogadható tudásra) Informatika nem létezett, voltak viszont a többnyire érthetetlen, nem az életkornak megfelelő kötelező olvasmányok, valamint az ideológia. Tanulni sem tanultunk meg, amire most, az információözönben,a szelektálással együtt, a gondolkodási, elvonatkoztató (absztraháló) képesség elsajátításával egyetemben bizony nagy szükség volna mostanság. Jó-jó, felelősségérzet sem lenne hátrány,a katedra mindkét oldalán, az íróasztalok mindegyik szintjén...

venember | 2011. június 1. | 19:04:24

Dakota King | 2011. június 1. | 17:42:03

Talán el kéne olvasni az első bekezdést. Nem a szigorú, következetes oktatásról van itt szó.
A szegregáció és az ideológiai befolyásolás nem a demokráciák jellemzője. Hanem a diktatúráké. Az jó, ha legalább tudjuk, hogy mit csinálunk. Illetve csinálnak.
És az oktatás hasznosulásának legfontosabb, de nem egyedüli feltétele az iskola.

bozsós | 2011. június 1. | 19:00:26

"de nem szabad tanulás nélkül hagyni azokat a gyerekeket, akik éretlenségük, szociális helyzetük, vagy magatartásuk miatt nem tudnak tanulni." És miért rontanák ezek a levegőt az iskolában, mikor számottevő teljesítményre nem foghatók (ilyenkor jönnek persze a ködevő svéd pedagógia módszerek, de ezeket nem az alulfizetett magyar pedagógusoknak találták ki), a krumpliföldek, a parlagföldek, meg a gátak meg sírnak a kapával, kaszával tevékenykedők után?

Dakota King | 2011. június 1. | 17:42:03

Egyetértek a poroszos módszerekkel. A sikeres felzárkózást végrehajtó országok egyike sem rendelkezett "szabad szellemű" "tanulni tanító" "kísérletező" oktatási rendszerrel. Bizony, mindegyikben szigorú, rideg és keményen konzervatív légkörű oktatás folyt, mert egy felzárkozó országban nem az "esélyegyenlőség" meg a "kísérletezés", az "önkifejezésre serkentés" az oktatás célja, hanem a piacképes egyedek előállítása. Vagyis a szerző által említett szempontok egyszerűen érdektelenek.

zitbau | 2011. június 1. | 17:40:21

Nekik a felnőttképzésben kell lehetőséget adni.
- Nem mehetünk vissza a hetvenes évek stílusához, de nem mondhatunk le az elmúlt húsz év eredményeiről sem. Ha hozzáfogtak a változtatáshoz, ne kapkodva és csak egy szűk csoport igényeit figyelembe véve változtassanak.
A jelek arra utalnak, hogy nem a közjót és a társadalmi igényeket szolgálják a változások!?

zitbau | 2011. június 1. | 17:35:12

Sokat vártam Hoffmann Rózsától, elméleti és gyakorlati tudással és tapasztalattal is rendelkezik, a közép- és felsőoktatásban is dolgozott. Ha azonban a politika beleszól bármely szakmába, abból csak kretén dolgok születhetnek meg.
Pedig nálunk évtizedek óta ez történik, mindent felülírnak a politikai szempontok.
Mint tanár, nagyobb szigorúságot reméltem az iskolában, jogi és tartalmi változások által. Mint szülő, azt szeretném, hogy az átlagostól eltérő gyerekek számára is legyenek tanulási lehetőségek, ne kelljen levágni azoknak a gyerekeknek a fejét vagy a lábát, akik valamiben kilógnak a sorból.
- Ezért meg kellene őrizni az iskolarendszer sokszínűségét és sokféleségét az alapvető ismeretek (NAT) szigorú számonkérése mellett.
- Az iskola kapja vissza azt a jogát, hogy kötelezővé tehesse az iskolai délutáni tanulást vagy foglalkozást azoknak a tanulóknak, akiknek az eredményeik, magatartásuk, vagy a körülményeik miatt erre szükségük van. Ehhez tanári segítséget kell biztosítani.
- Nem egy szűk csoportnak kell kiagyalni, hogy milyen legyen az iskola, hanem egyeztetésre és megegyezésre van szükség. Konszenzus nélkül csak diktatórikusan lehet bármit bevezetni és betartani. Ha a tanár nem szereti, amit csinál, megszerettetni sem tudja a tanulás és tanítás feltételeit, se a diákkal se a szülővel.
-A tankötelezettség lehet 16 év is, de nem szabad tanulás nélkül hagyni azokat a gyerekeket, akik éretlenségük, szociális helyzetük, vagy magatartásuk miatt nem tudnak tanulni.

kelemenjanos | 2011. június 1. | 16:46:05

T. "saman | 2011. június 1. | 09:59:32"-nél! Kéretik a kommunizmust és a "működött" (!) szocializmust nem összekeverni! (Az előbbi kapcsán sem Önnek, sem másnak semmiféle tapasztalata nem lehet! Többet kellett volna "tud-szoc"-ra járni!

Kutasi Károly | 2011. június 1. | 16:10:25

Tisztelt Szerző! A cikk politikai tartalmáról nem mondok véleményt, de az alapítványi iskolákról igen. Győrött az ország egyik legnagyobb alapítványi iskolája több tucat pedagógus bérével tartozik évek óta jogerős bírósági ítélet ellenére. Azóta is vígan működik az alapítvány vezetője pedig gyanús kötődésekkel rendelkezik. (Nem a jobb oldalon és nem a történelmi egyházakkal.) A művészeti alapítványi iskolákról. (Ebből is egy fél tucat lett a környezetemben rendszerváltás óta.) Augusztus, szeptember: felmérik az összes iskolában a jelentkezőt, ígérve mindent. Aki bólint, azt leadják az októberi statisztikában, és felveszik érte a fejpénzt. Év végére a lemorzsolódás 90%, de kit érdekel, a pénz már megvan! Az ígéretek a lehetőségek hiányában elmaradtak. Stb.

krooliky | 2011. június 1. | 16:04:53

kincsem, nem elég baj, ha valakinek problémás és csökkent képességű gyereke van, még az is kötelezően el kell fogadni, hogy csak papok-apácák stb kezelésében levő iskolában tanuljon.kéretik nem erőszakkal megtölteni a felekezetek intézményeit.

Kincsem | 2011. június 1. | 15:48:16

"A szüleik végső elkeseredésükben fordultak hozzánk, mert a nevelési tanácsadó hivatalos szűrése alapján a ŐSNEMZETI/KERESZTÉNY iskolai rendszerben NEM integrálghatóak, és nem is tudnak ilyen gyermekekkel foglalkozni a "hagyományos" iskolák."

Ez természetesen így valótlan, ahogy van!!!
A felekezetek nem egy, a csökkent képességű gyerekeknek kialakított iskolát tart fenn. Ráadásul éppen a napokban nyitott egy kifejezetten roma gyerekek felzárkóztatását elősegítő óvoda+általános iskolát a nyiregyházi görök-keleti egyház...

Úgyhogy kéretik a nagyon nagy valótlanságokat kerülni...

kriton | 2011. június 1. | 12:56:44

"Hoffmann Rózsát jó ideje szokás azért kritizálni, mert a hetvenes évek poroszos, az elitre koncentráló és az esélyteleneket szándékosan lemorzsoló oktatási rendszerét tekinti ideáljának"
Ballib oldalon természetesen szokás kritizálni, sőt már kötelező, de ok. Az számomra világos, hogy 8 év szoclib rezsim alatt nyilván a liberális iskolatipusokat preferálták, most meg nem. Ez azért várható volt.
Az viszont, hogy a hetvenes évek iskolarendszere elitre koncentráló és a hátrányos helyzetűeket lemorzsoló lett volna egyszerűen nevetséges. A poroszos alatt pedig gondolom azt érti, hogy néha még követeltek valami tudást és azt számon is kérték, ha ez a poroszos , akkor igaz, bár a felvételin egész jól jött.
Viszont azt jelezném Juditnak, akiről nem tudom volt e szerencséje a 70-es években iskolába járni? Én akkor végeztem tanulmányaimat és bizton állíthatom, hogy a magyar történelem legnagyobb felfele irányuló társadalmi mozgása tehető erre az időszakra vagyis nindenki, aki nem volt sík hülye előbbre tudott jutni tanulással , mint szülei. Tényleg százezer számra kaptak érettségit, diplomát alsóbb néposztályok gyermekei. Ráadásul meglehetősen jó színvonalon.
Mindenképpen jobb színvonalon, mint a mostani un. liberális szellemű képzésben, amely csak látszatra demokratikus, viszont ténylegesen akadálya a társadalomi mozgásoknak.
A sérültekkel foglalkozó iskolák OK, tisztelet nekik. De gondolom az alapítványi, fizetős iskolákba, pont az elit menekíti, szegregálja csemetéit, a lezüll

Igazi Trebics | 2011. június 1. | 12:45:33

„Hoffmann Rózsát jó ideje szokás azért kritizálni, mert a hetvenes évek poroszos, az elitre koncentráló és az esélyteleneket szándékosan lemorzsoló oktatási rendszerét tekinti ideáljának. Az alapítványi szféra elleni támadás azt bizonyítja, hogy ez a kritika még túl finomra is sikeredett. A valóság az, hogy a mostani oktatási kormányzat egyszerűen újra akarja teremteni a diktatúra iskoláját. Egy monolit, szegregált, tekintélyelvű, ideológiailag egynemű rendszer megvalósításán dolgozik. Mi viszont, akik azt is a bőrünkön tapasztaltuk, tudjuk: lényegében tök mindegy, hogy az őrsi gyűlés vagy a reggeli közös ima szolgáltatja-e a díszletet. Bő húsz éve is pont ettől menekültünk.”
Függetlenül attól, hogy e bekezdésnek mi köze van a valósághoz). Menekültetek? Ti? Gondolom családilag, ugye? Undorító!
Az még nem tünt fel, hogy ennek az országnak pont az elmúlt húsz évből van elege, meg a menekülőkből?

dráma | 2011. június 1. | 11:42:39

Pedagógusként szeretnék a témához hozzászólni!
Jómagam is alapítványi iskolában tanítok: nálunk autisztikus, hiperaktív, enyhe értelmi fogyatékos és tanulási zavarral küszködő gyermekeket oktatunk!
A szüleik végső elkeseredésükben fordultak hozzánk, mert a nevelési tanácsadó hivatalos szűrése alapján a ŐSNEMZETI/KERESZTÉNY iskolai rendszerben NEM integrálghatóak, és nem is tudnak ilyen gyermekekkel foglalkozni a "hagyományos" iskolák!
Az alapítványi iskolákban dolgozó pedagógusoktól sokkal többet várnak el, mint mondjuk egy ŐSNEMZETI/KERESZTÉNY pedagógustól: pont a sajátságai okán egyéb képességekkel, gyógypedagógiai, fejlesztőpedagógisai, logopédiai, szomatopedagógiai tudással kell rendelkezniük!
Na most ezt a hálózatot nem támogatni, hihetetlenül káros!
A FIDESZ azt mondandja, hogy minden alapítványi iskolába járó gyermek dúsgazdag, tőkés szülők gyermeke meg blablabal
A következő lépés gondolom az lesz, hogy az autista gyermekek "csalnak", és ezt mi, az állam nem tűrhetjük!
Hisz a FIDESZNÉL az a kommunikáció, hogy a magyarok táppénzcsalók, nyugdíjcsalók, segélyvisszaélők, rokkantjárulékcsalók, és úgy cösszességében csalók!
Így SZERINTÜK egy tanulási zavarral küszködő, enyhe értelmi fogyatékos gyermek "csal", ezért szüntessük meg, az őket eddig sikerrel oktató alapítványi iskolarendszert!
Nem semmi az már biztos! :((((

tanbá62 | 2011. június 1. | 11:38:53

Kedves PinkPanther érveléseddel egyetértek, de a pedagógus-banda kifejezés erős. Nem azért, mert én is tanár vagyok, hanem azért, mert ugyanolyan egalizáló, mint a fidesznyikek gondolkodás módja. Bennnünket is nyomorít, megaláz ez a helyzet. 25 éve vagyok a pályán, azóta hallom a lózungokat, a szóvirágokat arról, hogy az oktatás stratégiai ágazat, a nemzet felemelkedésének a kulcsa. Elég volt. Csodálkozol, hogy kontraszelektálódott a pedagógus társadalom? Azt gondolod, hogy ez NEKÜNK jó?? Szerinted mit gondolunk mi, még tenni akarók azokról a kollégákról, akik belenyomorodtak a munkájuk semmibevételébe? Valóban vannak intellektuális túléni vágyók, potyázók a pályán. Rengeteg nem idevaló ember gátlástalankodik körülöttünk. Azt gondolod, hogy ez a pedagógusok bűne? Arra kérlek, gondold meg, hogyan beszélsz azokról az emberekről, akik minden történés dacára még tanítani, (és nem elmenni) akarnak ebben az országban.

PinkPanther | 2011. június 1. | 11:24:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

saman | 2011. június 1. | 09:59:32

Mára már világos, hogy a FIDESZ a kommunista diktatúra modelljét követi, csak az ideológia más. A fasiszta diktatúrák alatt nem bántották a gazdaság vagy a civil szféra jótékonysági szervezeteit.

Az ideológus érdekcsoportok által vezetett államok szoktak tűzzel vassal nekiesni a szellemi műhelyeknek.

Okosságellenes rendszereket építenek ki, ahol intézményes üldöztetésnek van kitéve mindenki, aki képes a közvéleménybe közérdek értékű felszólalást megtenni.

A civil mozgalmak kiirtása a Halász-Zuschlag paktummal kezdődött 1998-ban, és most az NCA megszüntetésével beverik az utolsó szöget a demokrácia koporsójába.

Az alternatív pedagógia műhelyek is sorra kerülnek. A cikk valóságos háborús helyzetet ír le.

http://reszvetelidemokracia.blog.hu/2011/04/28/az_alapitvanyi_es_maganiskolak_egyesulete_elnoksegenek_kozlemenye

A tudás alapú társadalom, amit az EU például a Liszaboni Egyezményben gazdasági modellként kínál a teljes foglalkoztatás közeli állapot megteremtésére, széles humánszolgáltató szektor megteremtését feltételezi.

Amikor a jóléti társadalom modellt tudatosan választó országok találkoztak azzal a jelenséggel, hogy az iparból kiáramlott a munkaerő, akkor erre a fundamentumra építve fejlesztették fel 70% fölöttire a foglalkoztatottságot.

http://nol.hu/velemeny/20101203-akar_jo_is_lehet

reszvetelidemokracia.blog.hu

pedro_amigo | 2011. június 1. | 09:58:54

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pedro_amigo | 2011. június 1. | 09:57:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kincsem | 2011. június 1. | 09:14:36

teremburája | 2011. június 1. | 08:08:44
"Griff
Te az mti-től informálódsz? Csak sajnálni tudlak. Nézz körbe, egészen mást tapasztalsz."

Már bocsánat, hogy meghívás nélkül beleszólok, de annak idején mindkét ügyből igen nagy sajtóvita alakult, még itt a NOL-on is!!
Úgyhogy ez nemcsak egy eldugott MTI hír volt...

That | 2011. június 1. | 08:54:12

Semmilyen ideológiai egyirányúsítás nem elfogadható. Az embereknek nem "igazságot", hanem képességet érdemes adni az értelmezésre.

Igen, akkor ellent is tudnak mondani. Ahogy megegyezni is. Persze ahhoz nem elég rájuk mutogatni. Hanem a másik oldalnak is képesnek kell lenni ugyanerre. A szabadsággal valóban tudni kell élni. Sajnos sokaknak alig van fogalma róla. A tudatlanság intézményesítése, katasztrofális eredményt hozhat. A vélt, vagy valós jószándék sem igazolhatja.

bozsós | 2011. június 1. | 08:19:00

"Egy monolit, szegregált, tekintélyelvű, ideológiailag egynemű rendszer megvalósításán dolgozik." Hajrá! Gazdaságilag és politikailag nem kedvelem a Kádár-rendszert, de azért javára lehetett írni, hogy az oktatásban (úgy-ahogy) megőrizte a tradíciókat. Mióta a legfejlettebb svéd módszereket adaptáló stratégia van érvényben, az oktatás színvonala a béka feneke alá zuhant.

teremburája | 2011. június 1. | 08:08:44

Griff
Te az mti-től informálódsz? Csak sajnálni tudlak. Nézz körbe, egészen mást tapasztalsz.

Griff | 2011. június 1. | 06:17:06

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Griff | 2011. június 1. | 06:13:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

HIRDETÉS

Ha a ráció oldaláról nézzük, teljességgel érthetetlen az a buzgalom, amellyel a kormány igyekszik megfojtani az alapítványi iskolákat. Ezek ugyanis egyrészt olyan feladatokat vállalnak magukra, amelyeket senki más nem végez el – mint például a tehetségesek, a menthetetlenül leszakadók, vagy épp művészet iránt fogékonyak képzése –, másrészt nem hogy vinnék a pénzt, de kifejezetten behozzák a rendszerbe: számos helyen testes tandíjat fizetnek a szülők azért, hogy az átlagostól eltérő képzést kapjon a gyerekük. Az a tény tehát, hogy a kormány a hivatalba lépése óta komoly energiát fordít ennek a szférának az ellehetetlenítésére, az ésszerűség felől nézve nem értelmezhető. A célja nem is más, mint az ideológiai nyomulás.

Hiszen bár közoktatási törvénytervezet híján egyelőre csak sejteni lehet, az előjelekből azért elég világosan körvonalazódik, milyen közoktatást álmodott nekünk a kormánykoalíció. Rigid szerkezetűt és keresztény-konzervatív elvek szerint meghatározottat. Semmiképp sem olyat tehát, amilyet az alapítványi szféra legemblematikusabb intézményei felépítettek: a gyereket partnernek tekintőt, tanulni tanítót, kísérletezőt és szabad szelleműt.

Minden, ami az elmúlt egy évben kiderült a kormány oktatásügyi terveiről, éppen ezt a szabadságot tagadja. Amikor az oktatási államtitkár állítja, hogy az iskola nem szolgáltat, hanem szolgál, akkor valójában azt vési kőbe, hogy nem a gyerekért van, hanem az intézményért magáért. Amikor létjogosultságot nyer a gondolat, hogy az esélyteleneket „felzárkóztató” osztályokban válasszuk le a szerencsésebbekről, majd leszállított tankötelezettséggel szórjuk ki a rendszerből, akkor a társadalmi egyenlőség alapelvével szakítunk.

HIRDETÉS

Amikor a kormány törvénnyel és pénzzel tereli afelé az iskolafenntartókat, hogy bízzák a nagy, keresztény egyházakra az intézményeket, akkor nemcsak nem hagy esélyt a szekuláris nevelésre, de saját ideológiai bázisát is ráerőlteti a felnövő generációkra. Amikor pedig pénzügyileg ellehetetleníti, sőt – mint az Alternatív Közgazdasági Gimnázium esetében – erőszakosan államosítja is az alapítványi intézményeket, akkor világossá teszi: a liberális oktatási eszméből az sem részesülhet, aki megfizeti.

Hoffmann Rózsát jó ideje szokás azért kritizálni, mert a hetvenes évek poroszos, az elitre koncentráló és az esélyteleneket szándékosan lemorzsoló oktatási rendszerét tekinti ideáljának. Az alapítványi szféra elleni támadás azt bizonyítja, hogy ez a kritika még túl finomra is sikeredett. A valóság az, hogy a mostani oktatási kormányzat egyszerűen újra akarja teremteni a diktatúra iskoláját. Egy monolit, szegregált, tekintélyelvű, ideológiailag egynemű rendszer megvalósításán dolgozik. Mi viszont, akik azt is a bőrünkön tapasztaltuk, tudjuk: lényegében tök mindegy, hogy az őrsi gyűlés vagy a reggeli közös ima szolgáltatja-e a díszletet. Bő húsz éve is pont ettől menekültünk.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    47 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS