Kötőfék

Az ország közvéleményét foglalkoztató forradalmi ügyek takarásában napokon belül miniszteri biztost kap a Magyar Agrárkamara. Ha közvetlen intézkedési joga nem is, de jogosultsága sok lesz.

Minden kifizetésről, személyi intézkedésről tájékoztatni kell, adott esetben vétót emelhet, bármely köztestületi helyiségbe előzetes értesítés nélkül beléphet. Az agrárkamara ellát bizonyos kormányzati feladatokat is – például szaktanácsadói hálózatot működtet –, ehhez költségvetési forrásokat is felhasznál, tehát ellenőrzése nemhogy elfogadható, egyenesen kívánatos. Ezért az összes erre hivatott szervezet (köztük a számvevőszék) folyamatosan vizsgálja is. Komolyabb hibát eddig nem találtak. Akkor minek a külön biztos?

Meglehet, hogy a közeli jövőben elkészülő új kamarai törvénynyel összefüggésben: a biztos esetleg arra kell, hogy a testületi vagyonnal addig nehogy történjen valami. Az is tény, hogy a megyei kirendeltségeket, hivatalszerű hálózatot működtető, komoly nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező szervezetre szüksége lehet a kormányzatnak is. A bizottsági vitában elejtett mellékmondatokból nagyszabású terv körvonalai sejlenek fel. A hatékony képviselet nélküli kis- és középgazdálkodói réteg állami segítséggel kapna „érdemi érdekérvényesítésre képes szerveződési lehetőséget”.

És itt nyithatjuk szélesebbre optikánkat. A magyar kisparasztnál kiszolgáltatottabb szereplője nincs ugyanis a hazai piacgazdaságnak. Ez az óvatos becslések szerint is legalább félmilliós tömeg zajos politikai aktivitásra is képes. A Horn-kormányzat bukásához az 1997-es „földvédő” tüntetéssorozat is hozzájárult, majd a Gyurcsány-kormányt támadva adtak segítséget a gazdák az akkori ellenzéknek – a mostani hatalomnak. Az e tömeget hivatalosan képviselő gazdakörök vezetői azóta magas pozíciókba kerültek, de a sokaság még csak várja a választások előtt ígért kedvezményeket.

Főként a birtokbővítéshez adott állami segítséget, a termelőkkel packázó felvásárló óriáscégek, illetve az import elleni védelmet. Eddig azonban mindössze két intézkedés ért el hozzá: terményét közvetlenül eladhatja a helyi közintézményeknek és szabadon főzhet otthon pálinkát. Nem sok. Ha viszont a földvásárlási moratóriumot nem sikerül meghosszabbítani, májustól agrárgazdaságunkra „rászabadul” Európa: olyan versenytársak jelenhetnek meg, amelyekkel még a legnagyobb hazai cégek is csak nehezen állhatják a versenyt, a kicsik pedig sehogy. Akkor lesz itt elégedetlenség! Jobb elébe menni az ilyesminek. Akár az agrárkamarával.

A tagság aligha lesz kötelező, de néhány célszerű szabállyal könnyen százezresre növelhető. Olyan szervezetté, amely a kormányzatnak nemcsak „természetes”, de tőle függő szövetségese lehet. Például azért, mert tagjai a kedvezményeket – támogatásokat, előnyöket a földbirtok-politikai intézkedésekben, netán állami garanciális hátteret a zűrzavaros felvásárlási gyakorlatban – a nagy társas gazdaságoknál nagyobb eséllyel vehetik igénybe. Olyan, elsősorban kistermelőket, családi gazdálkodókat felölelő, kiterjedt hálózattal működő szervezetről beszélünk, amely nem része ugyan a jobboldali kormányzatnak, mint az egykori kisgazdapárt, de annál inkább kézben tartható. Szükség lehet majd erre a kötőfékre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.