belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

A jogállam alapjai

Draskovics Tibor miniszter úr szerint a jogállam alapjait próbálja kikezdeni, aki szembeszegül a bíróság döntésével. Bizony, ez így van. Kár, hogy nem akkor jutott ez a miniszter úr eszébe, amikor a BRFK a jogerős döntés ellenére nem fizette ki a megítélt kártérítést Kocsis Imrének, Fekete Lászlónak és még többeknek. Ez persze nem mentség azok számára, akik más bíróság másik döntését nem hajlandók tiszteletben tartani. Az előbbi esetekben egészen egyértelmű volt a határozat tartalma, a kötelezett személye s a tanúsítandó magatartás.

Szikinger István| Népszabadság| 2009. július 13. |16 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

comandante | 2009. július 14. | 15:14:37

Ez az amiatt a jobbik és a magyar gárda terjed nimt az infulenza. Bár szerintem keressünk összesesküvés elméletet. Két lehetséges estvan:
1: Az Mszp és a fidesz egymást közt megegyeztek hogy jobbitlanítják a politikát.
2: A Mszp jelen lépéseivel ügy felhozza a jobbíkat hogy a fidesz labdába se rúg és még ők is jóll járnak mert az emberek ógy megijednek a szélsőségesektől hogy ijedtükben rájuk szavaznak.
Tessék választani, kinek mi tetszik.

nemistudom | 2009. július 14. | 09:26:51

Engem az a kérdés izgat, hogy mi van akkor, ha a bíróság szándékosan jogellenesen dönt? Mit tegyen akkor a jogkövető magyar polgár?

lényeglátó | 2009. július 14. | 07:12:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

papaten | 2009. július 13. | 20:54:32

Tölgyes!
A mindenkori hatalom a saját ízlésére próbálja formálni az erőszakszervezeteket - többnyire sikerrel. Hogy ez jó-e? Természetesen nem. Őszintén mondom, én nem is várnék többet egy 20 éves demokráciától. Sok időre van még szükség, amíg nálunk is kialakul a fékek és egyensúlyok rendszere. Ahol ez már működik, ott kicsit régebben gyakorolják.
Egyébként a rendőrség személyi állománya sem homogén,általában a társadalom összetételét tükrözi - politikai szimpátia alapján is. De hidd el, egy jobboldali beállítottsági rendőr is megragadja a gumibotját, amikor molotov koktélt vágnak a fejéhez. Már csak az önvédelmi reflexek miatt is.

evianna | 2009. július 13. | 20:16:53

jaj, medve1942:
bár ne lenne igazad...!
ez itt tényleg jogászállam.
és gyalázatosan sokat keresnek - hozzá már ráadásul eváznak (állítólag a legtöbb evás pesti ügyvéd)
aztán haragszanak az eva-alanyokra, mint olyan... pedig azok legalább a könyvelőt meg tudják spórolni... és milyen rossz könyvelők vannak...

tölgyes | 2009. július 13. | 17:59:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Szkita_Babilon | 2009. július 13. | 17:02:45

Moderálási alapelvek- komment törölve -

papaten | 2009. július 13. | 15:31:56

Szikinger úr szokása szerint elfogult, fröcsög belőle a rendőrség- és rendőrgyűlölet. Kíváncsi lennék, mi történhetett RTF-i oktatói korszakában ami ilyen erős lelki elváltozást okozott? Elmaradt béremelés, megemészthetetlen - és esetleg jogos- kritika...?

Balango | 2009. július 13. | 15:07:31

Augiász okosan szólott!

teniszke | 2009. július 13. | 15:00:43

Nem vagyok egyik irányban sem pártszimpatizáns, csak egy egyszerű értelemmel gondolkodó diplomás, de az azért tényleg röhejes, uram bocsá taszítóan felháborító, hogy a miniszter szerint arra kell több száz rendőr is akár, hogy pár agyalágyult, de amúgy nem rendbontó hőzöngőt cseszegessenek, de amikor a havernak ellopták a kocsiját, forró nyom helyett csak azért 2,5 órát várt, hogy a lopást belejenthesse, mivel a Yardnak nem volt elég embere! (Hol járt már akkor a tolvaj....)A kolléganőmnek fényes nappal rabolták el a táskáját a Váci-úton, a hatósági reflexió : sajnos nincs elég rendőr járőrözni! Csoda, hogy utálnak titeket, Draskovicsék és társaik?

tölgyes | 2009. július 13. | 14:53:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Szkeptikus | 2009. július 13. | 12:16:35

Moderálási alapelvek- komment törölve -

AUGIASZ | 2009. július 13. | 12:13:51

Moderálási alapelvek- komment törölve -

marcotardelli | 2009. július 13. | 11:59:09

Nem elég tehát, ha Bencze meg Draskovics kijelentik, hogy minden jogszerű volt, és kész, mert azért ez ehhez a frappáns kijelentéshet mérten túlságosan is kacifántos história.
Alá is kell támasztani, meg is kell indolokni. Ebben igaza van a cikkírónak.
Ha nem így lesz, akkor tovább gyengül a rendőrségbe vetett bizalom, még olyan emberekben is, akik egyébként a gárda létrehozásával, működtetésével egyébként nem értnek egyet. Magam is ilyen lennék.

medve1942 | 2009. július 13. | 09:46:13

Jogászállam ez, uraim, nem jogállam... :-)
Egyébként ezek az emberek azzal a határozottan rasszista nótával kezdik tanulmányaikat, hogy "ha az Isten jogász volna, csak jogászt teremtett volna... de mert az Isten nem jogász, azért van még bölcsész, gazdász..." Stb. Visszaélnek azzal a ténnyel, hogy valóban "nem ütik a jogászt agyon".
De nem azért, mert "vasból vagyon", hanem... Mert az emberiség nem tudja, mi volna neki a jó.

evianna | 2009. július 13. | 03:57:55

phű, ezt az ócska csűrés-csavarást...!

egy remekbe szabott mondat:
"Nem lehet tehát a helyszínre és az időpontra együttesen megtagadó határozatot hozni."
én elhiszem, hogy fontos az "és" illetve a "vagy" használata, de nehogy már az legyen, hogy bejelentek egy tüntetést, teszem azt, a turulszobor elé (most mindegy, hogy melyik oldalon), vasárnap reggel 9-re, aminek csak az időpontját lehet megtagadni, magát a tüntetést nem.
esetleg egy órával később már jó is?
vagy mi van, ha a határozat az, hogy a szobornál nem lehet tüntetni - és egy utcával arrébb? vagy a már jól bejáratott Szabadság téren? hiszen az időpontot és magát a tüntetést "engedélyezték"...

és mi van, ha a tüntetés például arról szól, hogy egy maroknyi tüntető le kívánja tolni a gatyáját, a parlament vagy a Sándor-palota előtt?
akkor csak a helyszínről VAGY az időpontról lehet vitázni?

HIRDETÉS

Marabu

A július 4-i eseményeknél nem egészen erről van szó. Jó lett volna, ha a miniszter úr (vagy a rendőrség) megmondja, mi is pontosan az ítélet, kit és mire kötelez. A jogállam egyik alapja ugyanis a jogbiztonság. A hivatkozott döntés pedig egyelőre senkinek nem áll rendelkezésére, nem egészen világos, minek alapján jutott a rendőrség és a miniszter úr az általuk hangoztatott következtetésre.

A Magyar Gárda feloszlatásáról szóló másodfokú határozat szóbeli indokolásából közzétett részletek ugyanis éppen annak az ellenkezőjét támasztják alá. Tudomásom szerint eddig senki nem vonta kétségbe az idézetek hitelességét. A Vajnai kontra Magyarország-ügyben pedig ettől függetlenül valóban a mostani rendőrségi és miniszteri értelmezés ellenkezője fogalmazódott meg. Ha pedig ez így van, akkor okkal vetődik fel a kérdés: ki próbálja meg kikezdeni a jogállam alapjait? Egyelőre abból kell kiindulni, hogy a kifogásolt egyenruha viselése - miként a vörös csillagé - a véleménynyilvánítás szabadságának része.

Általános érvénnyel ennek az ellenkezőjét nem is mondhatja ki a bíróság, mert egy jogállamban az igazságszolgáltatás nem magatartási szabályokat létesít, még csak nem is értelmez normatív módon büntető vagy szabálysértési tényállásokat (pláne nem polgári perben), hanem egyedi jogvitákat dönt el. Ez is a jogállam alapjaihoz tartozik. Meg az is, hogy az emberi jogok tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége. Ha tehát a gárdisták öltözete mégis az alkotmány által védett szabadság kifejezése (amit egyelőre semmilyen bizonyíték nem cáfol), úgy a sérelmet éppen azok okozták, akik a jogok oltalmazására hivatottak.

HIRDETÉS

Baj volt már a bejelentések kezelésével is. Az ORFK Szóvivői Irodájának július 7-i közleménye értelmében lett volna egy szabályosan előkészített július negyediki rendezvény a Kossuth térre, de a bejelentő módosítása révén a Szabadság térre tevődött át a tervezett helyszín. Ez viszont - a rendőrség szerint - nem minősült közterületnek. Azért tisztességesebb lett volna, ha a közlemény megemlíti: éppen a rendőrségnek az előzőleg kiszemelt területhez kapcsolódó figyelmeztetéseire tekintettel, sőt: Forintos Katalin főhadnagy kifejezett kérésére változtatta meg elhatározását a bejelentő.

Ez történt június 21-én 18 órakor. Június 23-án pedig már az ORFK közleménye szerint kézbesítették a végzést arról, hogy a Szabadság tér nem közterület. A kérdés csupán az: mikor tudta meg a rendőrség, hogy a hely használatát másnak engedélyezték. Miért nem az egyeztetés alkalmával tájékozódtak? Fel kell tételezni, hogy akkor még minden rendben volt a Szabadság térrel. Ha pedig később "adták ki" a teret, akkor már a bejelentett rendezvénynek volt elsőbbsége, nem csupán az időrend, hanem a gyülekezési jog kiemelkedő védettsége miatt is.

Ha pedig a Szabadság tér nem közterület, akkor semmiféle bejelentésre nincs szükség. A rendezvény minden további nélkül megtartható. Értelemszerűen a kulturális esemény szervezőivel kellett volna egyeztetni. Ma már tudjuk: nem volt olyan program a téren, ami mellett az eredeti gyűlés ne fért volna el.

Az ORFK azt is közölte, hogy a július 4-re bejelentett többi rendezvény megtartását megtiltotta. Ehhez nem volt joga. Az "engedély nélküli gyűlés" fogalmát gyakran használó közbeszédhez képest hangsúlyozni kell: Magyarországon a demonstrációk nem engedélykötelesek, előzetesen egyáltalában nem tilthatók be, ha semmiféle kivételes jogállapot nem áll fenn, márpedig nem állt fenn. A kommünikében hivatkozott törvényhely mindössze annyit mond: "Ha a bejelentéshez kötött rendezvény megtartása a népképviseleti szervek vagy a bíróságok zavartalan működését súlyosan veszélyeztetné, vagy ha a közlekedés más útvonalon nem biztosítható, a rendőrség a bejelentésnek a hatósághoz való beérkezésétől számított 48 órán belül a rendezvénynek a bejelentésben megjelölt helyszínen, vagy időben való megtartását megtilthatja". Nem lehet tehát a helyszínre és az időpontra együttesen megtagadó határozatot hozni.

Jogállamban elvárható, hogy a rendőrség indokolja a döntését. Ezzel szemben a közzétett anyagok egyáltalában nem jelölik meg a törvényi okot.

Az mindenesetre kiderült, hogy az Erzsébet térre semmiféle tiltás nem volt. A közlemény pedig nem tartalmazza, hogy a több bejelentett - de megtiltott - rendezvény közül melyik volt az Erzsébet téri. A mondottak szerint az jogellenes nem lehetett, hiszen ha egy helyszín nem fogadható el, úgy a gyűlés másutt történő megtartása törvényes. Mindaddig, amíg bűncselekmény, vagy más jogsértés nem történik.

Ha bejelentéshez kötött rendezvényt tiltó határozat ellenére tartanak (a rendőrség ezt állítja az Erzsébet téri történésekről), akkor beáll a rendőrség azonnali, mérlegelés nélküli oszlatási kötelezettsége. Így viszont nem jogszerű az ORFK közleményének az a kitétele, miszerint a gyűlés felszámolására, sőt: az ezt megelőző figyelmeztetésre is csak akkor került sor, amikor az összejövetel elvesztette békés jellegét.

De vajon miért borult fel a nyugalom a Gödörnél? A július 7-i rendőrségi tájékoztató szó szerint a következőket mondja: az embereket "...a jelenlévő rendőri erők parancsnoka tájékoztatta, hogy megtiltott rendezvényen vesznek részét, és felszólította őket, hogy a jogsértéssel hagyjanak fel, és a területről a Károly körúton az Astoria irányába távozzanak. A felszólítást órákon keresztül, újra és újra megismételték, azonban az összegyűltek ennek nem tettek eleget, egymásba fonták karjaikat és leültek a földre, ezzel is demonstrálva ellenszegülésüket. A rendőri állomány a jogsértő magatartást tanúsítók személyazonosságának megállapítása érdekében igazoltatást kezdeményezett".

Egy jogszerűnek vélt felszólítást órákon keresztül ismételgetni anélkül, hogy annak komolyságát cselekvéssel (oszlatással) támasztanák alá: enyhén szólva is súlyosan szakszerűtlen.

Egy másik rendőrségi közlemény (BRFK kommunikációs osztály, július 4. 19.09) szerint "17 óra után kezdtek gyülekezni az emberek az Erzsébet téren, a jogerős bírósági ítéletben megfogalmazott okoknál fogva a Magyar Gárda egyenruháját viselő személyeket kezdték meg a rendőrök előállítani". Ám a polgári perben nem határoztak és nem is határozhattak meg olyan okokat, amelyek előállítás alapjául szolgálhattak volna. Hét óra után már 70 embert bevittek, ami az ORFK július 7-i közleményében említett körülbelül 500-as létszámhoz képest csekélynek nem nevezhető. Hogyan lehetséges, hogy az országos főkapitányság csupán igazoltatások kezdeményezéséről tudott? Hogyan fér össze mindez az órákon keresztül tartó ismételgetéssel? A rendőri publikációk közötti ellentmondások nem oldhatók fel az alkotmányos demokrácia kultúrájában.

A jogállam alapjait nehéz kikezdeni, ha azokat - legalábbis a rendőrség alá - le sem rakták. Ebben a tekintetben a rendszerváltás óta nem javult a helyzet, sőt! Csak egy példa: az utolsó szocialista szolgálati szabályzat szerint a törvénysértő parancsok megtagadása kötelező volt, most elvárják el az állomány tagjaitól azok végrehajtását. Kíváncsi lennék, mi erről a miniszter úr véleménye.

A szerző ügyvéd

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    16 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS