Megválik londoni érdekeltségétől a Danubius

A Danubius Hotels Nyrt.

Sok lépcső vezet London új látványosságához

Másfél évig tartó, és 4,5 millió fontot felemésztő tatarozás után mostanában nyitotta meg ismét kapuját London egyik városképet meghatározó látványossága, a nemes egyszerűséggel The Monumentnek nevezett emlékmű.

Devizapiac - a lengedező forint kilátása nem jó

A forint kilátása pénteken sem jó, nem valószínű, hogy elszakad 300 forint/euró tájáról, továbbra is nyomják a térségi és a hazai gazdasági kilátások, csakúgy, mint a többi térségi valutát, írta elemzők véleményét idézve péntek reggel a Dow Jones hírügynökség, hozzátéve, hogy a hét elején tapasztalt, nagyobb kilendülések valószínűsége csökkent.

A sokfeleségű király palotája: Hampton Court

VIII.

A preraffaeliták visszatérése

Nagy kiállítással és az 1917-ben elhunyt John William Waterhouse retrospektív kiállításával tért vissza Londonba a nyáron a viktoriánus művészet: a Királyi Művészeti Akadémia kiállítása ősz elejéig várja a látogatókat.

 

A "Nílus-parti Michelangelo" Londonban

"Nílus-parti Michelangelónak" nevezték el az angol művészettörténészek azt az ismeretlen óegyiptomi festőt, akinek 11 restaurált faliképe hamarosan látható lesz a British Múzeumban.

A faliképeket a múzeum raktárában őrizték, s csupán 2000-ben kezdődött meg a restaurálásuk, amely 1,5 millió fontba (csaknem 444 millió forintba) került. A faliképek Nebamun, egy 3500 évvel ezelőtt, a XVIII. dinasztia korában élt udvaronc sírjából származnak, s a szakértők az alkotásokat az utókorra fennmaradt legnagyszerűbb óegyiptomi alkotásoknak tartják - olvasható a The Guardian online kiadásában.

A remekműveket a múzeum részére egy műgyűjtőnek még a XIX. század első felében kínálta fel egy görög sírrabló, bizonyos Giovanni d'Athanasi, aki valahol a thébai nekropoliszban tett szert rájuk. 1835-ben azonban a férfi összeveszett a múzeumi kurátorokkal, akikkel nem sikerült egyezségre jutnia jutalékát illetően, s emiatt megtagadta, hogy bármi információt eláruljon a sír hollétéről. Giovanni d'Athanasi, aki 1854-ben hunyt el nagy szegénységben, magával vitte titkát a sírba, s a régészek mindmáig nem tudnak semmit arról, hogy hol lehetett Nebamun végső nyughelye.

Az archeológusoknak nincs elképzelésük arról sem, hogy ki lehetett az ismeretlen festő, akinek tehetsége a reneszánsz legjobb mestereiével vetekedet. Az is rejtély, hogy miként engedhette meg magának Nebamun, aki a karnaki Ámon- templom magtárainak felügyelője volt, hogy az ókori Egyiptom egyik legjobb művészét alkalmazza, míg feljebbvalóinak meg kellett elégedniük másodrangú festők szolgálataival.

Richard Parkinson egyiptológus szerint - aki a művészt "Nílus-parti Michelangelónak" titulálja - az ismeretlen festő feltehetően egy másik sírkamrán dolgozhatott, Nebamun készülő végső nyughelye közelében. Az a sírkamra feltehetően egy magas rangú személy számára készülhetett, de a művész csapatával egy kis feketemunkára is vállalkozott, s vélhetően a festéket is a nagyszabású projekten takaríthatta meg.

A festmények sokat elárulnak az ókori egyiptomiak életéről, ahogy Nebamun családjáról is. Az egyik táblaképen két meztelen táncosnő látható, akik a fuvola hangjára hajladoznak. Egy másikon gazdag lakoma fogásai, míg a harmadikon földművesek láthatók munka közben.

A negyediken egy virágzó kertet datolyapálmákkal és fügefákkal, valamint medencével ábrázolt az ókori művész, s egy táblaképen Nebamunt örökítette meg feleségével és lányával, amint egy csónakon a nílusi mocsarakban vadászik.

"A fonott kosarakat az eladásra kínált ludakkal akár a mai Kairó piacára is odaképzelhetjük. Az asszonyok koromfekete haja, bőrszíne ugyanolyan árnyalatú, mint a ma élő egyiptomiaké" - hangsúlyozta a táblaképekkel kapcsolatban Richard Parkinson egyiptológus.

A Művészet és az élet az ókori Egyiptomban: Nebamun faliképei című tárlat január 21-től látható a British Múzeumban. (MTI)

Top cikkek