belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

'Orbán örülhet majd, ha a társadalom az LMP felé fordul'

Jávor Benedek (LMP) szerint Monty Python Show-hoz hasonlít a törvénykezés

Legalább tíz évre lesz szüksége a zöld ágazatnak ahhoz, hogy talpra álljon az Orbán-kormány tevékenysége után - ezt állítja Jávor Benedek, az LMP frakcióvezető-helyettese. A fenntartható fejlődés bizottságának ökopárti elnöke beszélt többek között a tibetiek begyűjtéséről, Paks kibővítéséről, a MOL-pakett értelméről és az MSZP-vel közös nevező lehetőségeiről is.

Szalay Tamás Lajos| Népszabadság| 2011. június 28. |51 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

kelemenjanos | 2011. június 29. | 16:25:10

Hát ezáltal nem lesz karakán párt az LMP-ből!
Sajnálom, hogy előttem többen már leszedték még a keresztvizet is a nyilatkozóról, így én, "csak" az utolsó válaszával foglalkoznék:
Az MSZP nem önszántából nem támogatott /valósított meg "zöld törvényeket", hanem, mint minden kormányzó és felelősségteljes párt, körbe is nézett és sorolt! (Sajnos, a lakosság életszínvonala miatt a termékdíjak további emelését nem lehetett megtenni, anno! (Most más, megteszi!)
(A nagy baj ott van, hogy más tekintetben "még körbe se nézett"!)

blz42 | 2011. június 29. | 12:35:56

Jó volt az interjú. Lassan kezdem elhinni, hogy ezek az LMP-sek felkészültek, és nagyon el akarják zavarni ezt a kormányt. Drukkolok nekik!

MrKerek | 2011. június 29. | 09:15:44

Moderálási alapelvek- komment törölve -

MrKerek | 2011. június 29. | 09:15:26

Moderálási alapelvek- komment törölve -

vakablak | 2011. június 29. | 09:01:50

Az LMP állítólagos zöldpártiságát erőltetett póznak, rosszabbik esetben a marketing alapú politizálás részének tekintem. Még ennél is nagyobb baj, hogy az a típusú doktriner zöldpártiság, amit az LMP képvisel, a mai Mo.-on egyszerre luxus és anakronizmus: nem itt tartunk. A végletesen megosztott társadalom az összeomlás szélén, az intézményrendszereket és a teljes politikai rendszert erre szóló választói felhatalmazás és legitimáció nélkül kisajátította a Fidex – ez egyszerűen nem az a kor és nem az a helyzet, amikor a doktriner zöldködés időszerű volna.

Az LMP teljes aránytévesztésben van a saját szerepét illetően is: őket nem a zöld ideológiájuk miatt juttatta a választó a parlamentbe, hanem jobbára azért, mert 1) az összes eddigi pártból sokan teljesen kiábrándultak és 2) az LMP mégsem fasiszta, szemben a Jobbikkal. Az LMP az adott helyzetben vállalható protesztpártnak tűnt. Ennyi, nem több.

A fentiek ellenére még akár adnám is a szavazatomat az LMP-nek. Ami miatt nem fogom — teljesen mindegy, mi lesz —, az az, hogy tudom: az LMP bármikor összefeküdne a Fidex-szel, ha lehetősége nyílna rá (ahogy tenné egyébként a Jobbik is). Márpedig én olyan pártra nem szavazok, amelyik a Fidex további dúlását nem utasítja el mereven. Jelen garnitúrából marad a legkisebb rossz: a trágyaszagú MSZP, ill. csak bízhatok benne, hogy a választásokig lesz új alternatíva.

csak pontosan... | 2011. június 29. | 08:57:07

Kedves Jávor Benedek!
Talán azon kevesek közé tartozom, akik szeretnék elvárni a politikusoktól, hogy ne állítsanak olyasmit, amivel félrevezetik az embereket. Tehát, egy politikustól egyaránt elfogadhatatlan, ha akár ismerethiányból, akár szándékos csúsztatás céljával hamis állítást tesz. Ön azt mondta: „A Heti Válaszban megjelent és az MVM által finanszírozott energetika-mellékletből tudjuk meg a legtöbbet arról, hogy milyen stressz-tesztekre készülnek Pakson. De hogy ki állította össze a stressz-teszteket, hogyan és kik fogják azt elvégezni, hogy vannak-e benne független szakértők…”. Egy politikus ne csak az újságokból tájékozódjon. Ebben a témában nyilván a legautentikusabb forrás az Országos Atomenergia Hivatal honlapja:
http://www.haea.gov.hu/web/v2/portal.nsf/hirek_hu/E682A7FC5A826B69C125789D00218E05
ahol már több mint egy hónapja megjelent a kérdéses követelmény (teljes terjedelmében letölthető!). A honlapon megjelent hírben az Ön minden kérdésére ott van a válasz: (1) az OAH állította össze az ENSREG javaslatai alapján, (2) az üzemeltető fogja elvégezni (Paksi Atomerőmű), (3) majd az OAH felülvizsgálja és ezt követően az európai hatóságok (ENSREG) szervezet által delegált (független) bizottság is felülvizsgálja.

dr.barta.balazs | 2011. június 29. | 08:12:35

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Postmaster | 2011. június 29. | 07:58:27

Ha a Lehet Más a Politika frakcióvezetőjének is mindenről Orbán Viktor jut az eszébe, az sajnos azt jelenti, hogy nem lesz más a politika.

MrKerek | 2011. június 29. | 00:48:54

Moderálási alapelvek- komment törölve -

MrKerek | 2011. június 29. | 00:46:17

Moderálási alapelvek- komment törölve -

MrKerek | 2011. június 29. | 00:45:08

Moderálási alapelvek- komment törölve -

puruttya | 2011. június 29. | 00:11:28

Tekerem le a NOL oldalát, azt látom a képen, hogy egy masszív alkoholista mutogat, elolvasom a címet nagyvonalakban: Orbán, LMP, MOL, MSZP... huh, gondoltam ez érdekes lesz, de sajnos nem bírtam végig olvasni, inkább a kommenteknél folytattam az olvasást, de a naiv LMP-s hozzászólok még viccesebbek, mint Jávor, így egyesével nem válaszolgatok csak összességében:D
Kedves Zöldtársak (az elvtárs helyett:)! A legijesztőbb alternatíva pont az LMP. Tömény gyűlölet és dilettantizmus egy adag gerinctelenséggel megspékelve. Hányingerkeltőbb a pártotok, mint a jogelődötök az SZDSZ, mert ők legalább vállalták és kifejezték a megvetésüket a magyarok iránt, de az LMPtek ennél aljasabb, mert a romákat is kihasználjátok némi buszoztatással és nyaraltatással, hogy kifejezzétek; a magyarok rasszisták, fajgyűlölők, ebben az országban evakuálni kell a kisebbségeket, stb... Undorító társaság vagytok, azon se csodálkoznék, ha sok ex-szocdemes;) leledzenek közöttetek... talán az MSZP felé kacsintás se véletlen.

Lütyő | 2011. június 28. | 23:50:46

Igen az LMP valóban érdekes jelenség de a magyar társadalomnak nincsen rá igénye. Ha valamelyik párt meg fog erősödni az a Jobbik, pláne ha kicsit megszelídül.

raszputyin | 2011. június 28. | 23:32:46

Ha, az LMP-hez hasonlóan piszkoskodni szeretnék, akkor megkérdezném, hogy vajon kínai pólókra nyomtatták-e a tibeti zászlót, mikor tüntettek a parlamentben...?
Nem teszem, mert komolyan veszem azt a cinizmust, ami átjön az interjúból. Ezt a stílust, ezt a dacosnak tűnő jogvédelmet, már hallottam. Az egykori SZDSZ és az akkor még liberális FIDESZ fiatal és nagyreményű politikusai nyomtak ilyen szövegeket. Az eredmény közismert. Csodák nincsenek és nem is lesznek.

catoo | 2011. június 28. | 23:19:24

Az a part, aki az MSZP-vel is szamol, mint szoba joheto partner, az ilyen kijelentesevel mar jellemezte is onmagat!

Az SZDSZ-t se tartottam sokra 1994-es csatlakozasa utan.
Most mar az LMP is ide tartozik...

MSZP-nek mindig kell egy kiskutya a jobbjara, aki ugat!

jobbkozep | 2011. június 28. | 23:07:01

Az LMP emelkedőben van. És ez jó.

Az LMP minek a rövidítése? Lehet Mást Pofozni (Gyöngyöspata).

langede | 2011. június 28. | 22:13:39

"Partnerként, és nem alárendeltként ezzel együtt kialakíthatunk tényleg hasznos kapcsolatokat, különösen olyan magas hozzáadott értéket produkáló iparágakban, ahol Kína előttünk jár –például a megújuló technológiában. De itt is szem előtt kell tartani a környezet védelmét, az emberi jogokat, a munkavállalói jogokat és azok kínai gyakorlatát."
Persze Alíz csodaországban! Kíváncsi lennék mi lenne ha ezek a "kényszer zöldeknek" kéne rendbe tenni a költségvetést. Mikor egy árva peták nincs a kasszába akkor lehet nagyot álmodni.

Orlando35 | 2011. június 28. | 21:46:52

értelmesen válaszok, okos érvekkel
és nagyjából elmondja nekünk, hogy zajlik ma a törvényhozás a fejünk felett
azért megnyugtató, hogy ilyen emberek is ülnek a parlamentben
van alternatíva
még ha sok sok dolgukkal nem is értek egyet
de akkor is jelenleg ők az egyetlen számomra szavazható párt

Kun Bérci1 | 2011. június 28. | 21:45:45

Akkor egy kis mérnökség: a maszop/szadesz duó túljutott a csúcson és életciklusuk hanyatló ágára kerültek. Kb úgy, ahogy amortizálódott az MDF, kisgizdák és miép is.
A Fizess jelenleg a csúcson van, de innen is már csak lefelé vezet az út. Az részletkérdés, hogy 4 vagy 8 év múlva kezdik meg a hanyatlást, de csak rendes diktatúrákban képesek 3 ciklusnál többet kihúzni a vezető(k).
Az LMP emelkedőben van. És ez jó.

izo1210 | 2011. június 28. | 21:07:53

"Az elkövetkező húsz évben előre meg nem jósolható robbanásszerű változások lesznek."
Szóval nem jósolható meg, de azért lesznek.

izo1210 | 2011. június 28. | 20:57:00

civil | 2011. június 28. | 19:33:33
Vagy itt van az LMP népszavazási kezdeményezése. A MSZP féle szociális rendszerváltásról és a Fidesz féle szociális népszavazásról lassan (!) kezdjük belátni, hogy károkat okoztak a gazdaságnak (nincs ingyen ebéd). Ehhez az illusztris társasághoz akar csatlakozni az LMP a maga kezdeményezésével? Lehet más a politika? Haha!

izo1210 | 2011. június 28. | 20:41:32

civil | 2011. június 28. | 19:33:33
Épp nem Jávor, de egyik párttársa firtatta múlt héten a Parlamentben, hogy vajon anyagilag megéri-e 160 km/h sebességűre kiépíteni a Szajol-Püspökladány vasútvonalat. Szerinted ez mennyire "zöld" hozzáállás?

izo1210 | 2011. június 28. | 20:38:42

"alapvető társadalmi alrendszerek átmérnökösködésébe kezdtek"
A mérnökök nevében is kikérem magamnak. Amit a Fidesz művel, annak semmi köze a mérnökséghez. Ugyanis a mérnöki munka lényege a tervezés, az pedig igen távol áll a kormánytól.

civil | 2011. június 28. | 19:33:33

Egyetlen hozzászólótól sem olvastam véleményt Jávor ökopolitikai vagy energiapolitikai nézeteivel kapcsolatban.
Azt mondjátok, hogy nem profi?
Miben nem az? És ti az ítélkezésben profik vagytok? Érveljetek már végre, vagy ne szidjátok az LMP-t csak úgy!!!
Az, hogy nincs politikai tapasztalatuk, szerintem természetes. Majd lesz. Talán a következő választásra.

ordító egér | 2011. június 28. | 19:10:27

dr.barta.balazs | 2011. június 28. | 16:54:20

"...A politika szakma. Meg kell tanulni...Aki nem profi, az nem végezhet jó munkát..."

Ezzel mélységesen egyetértek. Látszik is az ország állapotán, hogy a rendszerváltás óta egyetlen eminensnek sem sikerült felszínre törtnie. Tele vagyunk a politikát kisegítő szinten művelő műkedvelőkkel.

lastres | 2011. június 28. | 19:08:35

dr.barta.balazs:
"A politika szakma. Meg kell tanulni. Még hosszú éveik vannak erre. Aki nem profi, az nem végezhet jó munkát."

Ez így van. Csak az a helyzet, hogy a politika az elmúlt 20 évben olyan mértékben kontraszelektálódott, hogy nem maradt egyetlen profi sem. Kikre gondolsz? Gyurcsány? Szíjjártó? Rogán? Lázár?
A jó munkáról meg: ami most folyik, annál bármilyen amatőr jobban csinálná. És itt nem a szimpátiáról, hanem csupasz politikus-szakmai (hatalomtechnikai) dolgokról van szó. A törvénykezés minőségéről (sorra hozzák vissza javítgatni az ősszel hozott törvényeket). Az egyes társadalmi csoportok fölösleges hergeléséről. A szegénység növelését eredményező gazdaságpolitika, ami miatt növekedni fog a bűnözés, viszont épp szétverik a rendőrséget. Hogy ideológiai okokból (pl. Matolcsy ötletei) sok olyan dolgot is meglépnek, amiről tudjuk, hogy ha kicsit utánaszámolunk, hogy nem fog működni, vagy nagyon drága lesz: egykulcsos adó, Paks, közmunka.

Jávor ennél nagyságrendekkel jobban intézné ezeket a dolgokat.

ordító egér | 2011. június 28. | 19:05:16

dr.barta.balazs | 2011. június 28. | 14:50:18

"...Süt belőlük az amatőrség, a felkészületlenség, a gyakorlat hiánya, a sületlen álmodozások, az éretlenség..."

Úgy érted, hogy még nem kurvultak el és nem hazudnak ha kinyitják a szájukat? Ellentétben azokkal, akik már 20 éve tömik a zsebüket a mi kárunkra.

Alter | 2011. június 28. | 18:23:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

dr.barta.balazs | 2011. június 28. | 17:32:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

greenfish | 2011. június 28. | 16:59:33

A LMP (is) álca. Aki kitalálja, hogy mit álcáznak kap egy gombóc fagylaltot-:)

dr.barta.balazs | 2011. június 28. | 16:54:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

vjozso | 2011. június 28. | 16:17:19

Moderálási alapelvek- komment törölve -

5ynohj | 2011. június 28. | 16:15:39

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Plüskacsa | 2011. június 28. | 16:08:00

puli | 2011. június 28. | 16:03:16
Nem vagyok egy pártnak sem tagja.... de a fiatal, okos LMP-t érdekesnek és szimpatikusnak találom!

partfish | 2011. június 28. | 16:05:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

puli | 2011. június 28. | 16:03:16

Jávor Benedek és a többiek is nekem tetszenek mert fiatalok és agyasok úgy mint mi is 20 évvel ezelőtt .

Szerintem ez hiányzott jó ideje az életünkből, és a politikának nevezett undormányból !

Jó lenne minél többet hallani őket a véleményeket ütköztetni , párbeszédet folytatni .

vjozso | 2011. június 28. | 16:02:08

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kartalan | 2011. június 28. | 15:53:17

Tegnapelőtt csak Tibet mellett volt tilos tüntetni. Holnap?

partfish | 2011. június 28. | 15:52:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

papirusz | 2011. június 28. | 15:50:56

Tisztelt hozzászólók (Antipasti, Szénatér, dr.barta): árulják már talán el, mi a gondjuk az interjúban megfogalmazottakkal! Mert kommentjeikből ez nem derül ki.

Atomenergiaügyben én például nem értek vele egyet. És a németekkel sem.

miluka | 2011. június 28. | 15:45:57

törvénykezni a bíróság törvénykezik.. még mindig, nem pedig az országgyűlés...

puli | 2011. június 28. | 15:45:18

Ezt nem étem " alapvető társadalmi alrendszerek átmérnökösködésébe kezdtek".
Ha segítene valaki !

durrbelejeno | 2011. június 28. | 15:38:34

A SZERKESZTŐ FIGYELMÉBE AJÁNLVA:
Csak szerényen jegyzem meg: a törvénykezés nem azonos a törvényalkotással.
Tehát, ami a cikk alcímében szerepel, azaz a "törvénykezés", az valószínűleg az újságíró hibája, hiszen a szövegből az derül ki, hogy Jávor Benedek nem erre a fogalomra gondolt, hiszen az írásban a "törvényalkotás" szót használja - helyesen.

kibekkelő | 2011. június 28. | 15:34:06

Én a zöldeket a South Parkból és a tv híradóból ismerem, ahol habókos emberek mindenáron fel akarják srófolni az energia árakat Jávor Benedek is tudja és ha nem nagy hiábája: a bió az ökó sokat de sokat tesz anyagilag tönkre.
És ez nagyon lényeges azoknál a f--nál is akik láncolnak, mert a németeknél a msmd amúgy is divat.
Vagyis arra mehet ki a játék, hogy az EUban mind idiótábbak leszünk közben másutt mind jobban gazdagodnak.
Szegény "Történelem vége" , nevetséges , de jól levezetett elmélet.
"Fukusima után újra kell gondolni az atomerőművek biztonságával kapcsolatos elképzeléseinket. " na ha ezt Temelinnél és ukrajnában és Cernavodávánál eléri akkor a kalapom.

Az effélék nyilatkoznak bele a világba, menetelnek az V. kerületben (nem a VIIIban éjjel) és veretes a szavuk.És minek, mi a köznép nem olvas semmit: nem látja mi megy Indiában, Kínában , Afrikában és mi meddig fog menni?
Jávor B már rég szarvassá mumifikálódott és Vuhan még mindig ontja a füstöt.
Ezek a mi választottaink?

Spartan | 2011. június 28. | 15:14:56

...hát ez az egész olyan gyenge...nekem az alulmúlhatatlan Scheiring a kedvencem, amikor az megszólal...kész karikatúra...a szellemiek nívótlansága még egy tanulatlannak is szembeötlő...oszt jónapot!
...bár az mszp-nél egy fokkal jobbak és a jobbiknál is két fokkal.
Vagyis az ellenzék nem képvisel semmit, egyszerüen nincs képesség ...na szép napot!

Plüskacsa | 2011. június 28. | 15:07:54

dr.barta.balazs | 2011. június 28. | 14:50:18
Fityesz és a Jobbik felkészültebbek!
Kizsákmányolni, masírozni mindenesetre tudnak....

Plüskacsa | 2011. június 28. | 15:05:56

Az LMP (zöldek) okos, felvilágosult, a természetvédelemre és az emberi jogok alapjaira épitett ideologiát követnek.....új gazdasági társadalmi formákat keresve.... ÖVÈK JÖVÖ! Még akkor is ha még több évbe fog telleni amig a magyarok felfogják ésszel annak tartalmát amit az LMP-sek hirdetnek. Nyugaton, és másutt is a zöldek politikai jelentösége már vitathatatlan, és sok helyen már a kormányzásban is részt vesznek.

...De amig az emberek elvakultan túlzottan vallásos buzgalommal csak boldogasszonyoznak, meg Horthy porait siratják, vagy kopaszfejüek a fasiszta felvonulásaihoz tapsikálnak.... addig nem is lessz itt fejlödés!

dr.barta.balazs | 2011. június 28. | 14:50:18

Moderálási alapelvek- komment törölve -

krix | 2011. június 28. | 14:44:01

Na nem is rátok számítanak. Ha ti is ott lennétek, sokan messzire kerülnénk az LMP-t.

Széna-tér | 2011. június 28. | 14:32:28

Ezt a jávor benedeket (vagy kit..) orvos látta már?

HIRDETÉS
Jávor Benedek
Jávor Benedek
Népszabadság - Móricz Simon

- A hétfői plenáris ülésen tibeti performance-szal tiltakoztak a kínai miniszterelnök látogatása során történt „idegenrendészeti események” miatt, rámutatva: a Fidesz egykoron még Tibet jogaiért emelt szót, most pedig nem engedte demonstrálni a híveit. Orbán Viktor kormányfő eközben világossá tette: a Magyarország céljait és érdekeit elősegítő találkozókat nem lehet megzavarni. „Véleménykifejezés van, botrány, balhé nincs” - mondta a kormányfő.

- Ijesztő, amit a miniszterelnök mondott. Gyakorlatilag elismerte, hogy a magyar rendőrség törvénytelenül lépett fel és bejelentette: nem tűri, hogy az általa elképzelt külpolitikai iránnyal kapcsolatban bárki nyilvánosan és hangosan elmondja ellentétes véleményét élve a gyülekezési jog adta lehetőségekkel. Nem fogja engedni, hogy a kínai miniszterelnök látogatása során tibetiek vagy tibeti szimpatizánsok demonstráljanak az utcán. A kínai gazdasági modell követése után a kormány a kínai politikai modellt is szeretné átvenni.

- De mégis mi a baj azzal, hogy ha Magyarország elfogadja mindazt a lehetőséget és előnyt, amelyet a Kínával való együttműködés nyújtani tud?

- Az, hogy az előnyök csak a hátrányokkal együtt léteznek. Kína kétségtelenül megkerülhetetlen szereplő a világban és a lehetőségeket nem lehet egységesen és vizsgálat nélkül kizárni. Azonban a magyar gazdaság már így is túlságosan nyitott, az LMP szerint a belső erőforrások és a lokális gazdaság fejlesztésére kellene koncentrálni, nem egy nagyhatalom elosztó központjává válni. Partnerként, és nem alárendeltként ezzel együtt kialakíthatunk tényleg hasznos kapcsolatokat, különösen olyan magas hozzáadott értéket produkáló iparágakban, ahol Kína előttünk jár –például a megújuló technológiában. De itt is szem előtt kell tartani a környezet védelmét, az emberi jogokat, a munkavállalói jogokat és azok kínai gyakorlatát.

HIRDETÉS

- Ezek szerint nem ért egyet azzal – az egyébként számos nyugat-európai államban is látott – gyakorlattal, hogy cserébe a gazdasági előnyökért, kicsit szemet hunyunk afelett, ami a kommunista Kínában egyébként mindennap zajlik.

- Ezek felett már csak azért sem lehet szemet hunyni, mert gazdasági „versenyképességük” jelentős része ebből származik. Ráadásul a mérleg két serpenyőjében most nem az volt, hogy tibetiek lángba borítják Budapestet és megakadályozzák a kínai üzletkötéseket vagy pedig kivonjuk őket a forgalomból és mindez megakadályozható. Néhány tibeti kis papírzászlókat lengetett volna az út szélén és ezt kellett volna elviselnie a kínai kormányfőnek. A kormány és a magyar rendőrség ettől akarta megóvni hőn szeretett vezetőt. Ez magyar állami túlbuzgóság volt a demokratikus jogok korlátozására egy nagyhatalom vélt igényeinek kielégítése érdekében. Ebben jelentős történelmi hagyományunk van.

- A második Orbán-kormány ezzel együtt láthatóan – korábbi ideológiáját némileg félredobva -  igyekszik keletre fordulni. Legutóbb, hitelből ugyan, de visszavásárolta az orosz kézben lévő MOL-részvénycsomagot. A fenntartható fejlődés bizottságának elnökeként Ön azok csoportjába tartozik, aki érti, hogy erre miért volt szükség?

- Azok közé tartozom, akik nem tudják, mire volt jó a pakett megvásárlása. A stratégiai ágazatokban az állami tulajdonszerzést nem feltétlenül elutasítandó. De valójában az a kérdés, mi a célja az egésznek. Mert félreértés ne essék, nem arról van szó, hogy a MOL magyar kézbe került, hanem arról, hogy a magyar állam egy tőzsdei cégben vásárolt kisebbségi tulajdonrészt. Azon kívül, hogy a miniszterelnök büszkén kiállt és bejelentette, hogy bevásároltuk magunkat a MOL-ba, dagadhat a magyar kebel, egy árva szó el nem hangzott arról, hogy mi is a pontos cél. Hogy mit akar érvényesíteni a MOL-részvényeken keresztül. A kiadott ötszázmilliárd óriási összeg és ennek elköltéséhez számos fontos célt kellett hátrébb sorolni. Már csak ezért is megérdemelnénk pontosabb tájékoztatást. Persze, tudjuk, hogy a Szurgutnyeftyegaz tulajdonszerzése a MOL-ban nem volt kimondottan megnyugtató és felvetett nemzetbiztonsági kérdéseket is, de a meglévő eszközökkel ezt eddig is tudtuk kezelni. Magyarország célja az energiabiztonság, az energiafüggetlenség elérése kell, hogy legyen. Ehhez pedig a MOL-pakett nem jelent áttörést. Az energiafüggetlenség azt jelentené, hogy csökkentjük az importforrásoktól való függőségünket. Ehhez energiatakarékosságon, energiahatékonyságon és a hazai megújuló energiaforrások fejlesztésén keresztül vezet az út. A Széchenyi Tervben energiahatékonyságra nyolcmilliárdot, megújuló energiákra harmincmilliárdot különítettek el három évre. Vagyis a MOL-pakett árából ötven éven át lehetne finanszírozni ezeket az intézkedéscsomagokat. Ezeket összehasonlítva világosan látszik, hogy a kormány erős aránytévesztésben van.

- Energiafüggetlenségről beszél és annak célzott eléréséről. Mégis hevesen tiltakoznak a paksi atomerőmű bővítése miatt.

- Pakssal kapcsolatban két kérdés van: egyfelől az élettartam meghosszabbítása, másfelől a bővítés. Ami az előbbit illeti, az elsősorban biztonsági kérdés. Fukusima után újra kell gondolni az atomerőművek biztonságával kapcsolatos elképzeléseinket. Azt látjuk, hogy itthon nem folyik ezzel kapcsolatban megfelelő, megnyugtató és ellenőrizhető folyamat. A Heti Válaszban megjelent és az MVM által finanszírozott energetika-mellékletből tudjuk meg a legtöbbet arról, hogy milyen stressz-tesztekre készülnek Pakson. De hogy ki állította össze a stressz-teszteket, hogyan és kik fogják azt elvégezni, hogy vannak-e benne független szakértők vagy Paks és az atomenergia hivatal majd lekártyázzák egymás között, azt a mai napig nem tudni. Ezt elhibázottnak tartjuk. Nyílt vitában meg kell nézni, hogy a négy üzemelő blokk élettartamának meghosszabbítása megfelelő biztonsággal végrehajtható-e vagy sem. Ha nem, akkor energiapolitikai célok ide vagy oda, első a biztonság. A bővítés kérdése már teljesen más téma. Többféle dolog hallható a kormány részéről. Egyfelől azt mondják, hogy majd csak a 2032-2037 körül lejáró blokkok pótlására kell a bővítés, míg mások azt mondják: már a 2020-as évek második felében üzembe kell helyezni az új blokkokat. Mi azt mondjuk, hogy nagyon nehéz most megjósolni, hogy húsz év múlva hogy fog kinézni az energiapolitika. Az, hogy Németország az atomenergia kivezetése mellett döntött, azt jelenti, hogy óriási összegek fognak rendelkezésre állni megújuló források fejlesztésére. Az elkövetkező húsz évben előre meg nem jósolható robbanásszerű változások lesznek. Egy atomerőmű létesítési ideje körülbelül 10-12 év. Vagyis, ha azt akarjuk, hogy 2030-ban lépjenek be az új blokkok, ráérünk 2020 környékén megnézni, mi az optimális energiapolitikai lépés.

- Ön szerint a kormány melyik utat választja majd?

- Láthatóan a kormányon belül is nagy viták vannak ezzel kapcsolatban. Tudható, hogy a kabinet egy része arra hajlik: racionálisan gondolkodjunk, és ne akarjunk mindent zsigerből, a fülkeforradalom hevében megoldani. Néhány évvel ezelőtt fel sem merült, hogy bárki kétségbe vonja a paksi bővítés szükségességét, szerencsére most már vannak olyan háttértanulmányok, amelyek azt vizsgálták: pusztán egy élettartam-hosszabbítással és megújuló források fejlesztésével meddig és hogyan tartható fenn a rendszer.

- Sokadszor emeli ki a megújuló források szükségességét és szerepét. De mégis, Ön szerint hogyan lehet az alternatív források használatáért lobbizni egy olyan országban, ahol megbüntetik azokat, akik használt étolajat tankolnak az autójukba?

- Ez kormányzati akarat és szabályozás kérdésére. Itt van valóban a legnagyobb katasztrófa. Az, ami január óta törvényalkotás címén zajlik, az egy konkrét Monty Python Show. Még télen nyújtották be az energetikai tárgyú törvényeket módosító csomagot, majd Lázár János frakcióvezető az alapcéllal homlokegyenest ellenkező módosítókat nyújtott be, aztán a szakpolitikusok a Facebook-on folytatták le a vitákat. Végül az elfogadás előtt néhány órával nyújtottak be egy negyvenoldalas módosítót, vagyis ember nem volt a teremben, aki tudta volna, hogy mit szavaz meg.

- Elég, ha Lázár János tudta.

- Állítom, hogy ő sem. Ez az abszurd komédia azóta is folytatódik. Legutóbb a képviselők javadalmazásáról szóló törvényhez csapták hozzá az energetikai törvényeket újraíró módosítókat, megint zárószavazás előtt néhány órával. Persze előzetes bizottsági tárgyalás és parlamenti vita nélkül. De friss esemény, hogy hétfőn az atomtörvényhez a szavazás előtt két órával nyújtottak be újabb módosítókat, amelyek átírják a gáz- és villamosenergia törvényeket is. Valamint módosítják – most figyeljen! – a képviselői javadalmazásról szóló törvénynek gáz- és villamosenergiai törvényét módosító törvényeket módosító törvényeket, melyeket úgy két hete fogadtak el. Ha valaki a szavazást követően megmondja nekem, hogy mi a hatályos energiapiaci szabályozás, az vendégem korlátlan mennyiségű sör elfogyasztásra. Ilyen a világon nincs. Lehet fülkeforradalmi hevületben megmutatni, hogy mi ezt is megtehetjük, de ezzel szétverik a teljes ágazatot.

- Érdemi helyén van kezelve a zöldterület azzal, hogy a környezetvédelmi államtitkárság a vidékfejlesztési tárca egyik fiókszervezeteként működik?

- Mi már a kormányalakítás idején szóltunk, hogy ez az egész szektor beszántását jelenti. Ez pontosan így is történt. A környezetvédelmi államtitkárság lényegében láthatatlan, előterjesztése alig van, ami meg van, az jobb, ha nem lenne. Az ágazat érdekérvényesítő képessége a nullával egyenlő, az elvonások aránytalanul sújtják az államtitkárságot. A vízügyi igazgatóságok pénzhiány miatt nem végzik a belvíz elleni védekezést, és még szerencsénk van, hogy száraz az időjárás, mert nincs benzin a vízügyi szervek autóiban. Alapvető feladatokat nem lehet ellátni. Ez teljes csőd, amit Pepó Pál emlékezetes tevékenységéhez lehet hasonlítani. Tíz évre lesz szüksége az ágazatnak, hogy talpra álljon ezek után.

- Mégis, hiába harcos az LMP a zöldterületet illetően, szinte teljesen eredménytelen. Nem sikerült politikai tőkét kovácsolnia az ökopártiságból, legalábbis látványosan semmiképp.

- Pedig kőkemény csatákat vívunk a zöldpolitika védelmében a Parlamenten kívül és belül is. A kétharmaddal szemben valóban nagyon nehéz érvényesíteni az igazunkat. Kisebb-nagyobb sikereink azért vannak. De hiába mondjuk el százszor, hogy az elvonások az intézményrendszer összeomlását fogják okozni, az elvonást mégis meglépik, majd összeomlik a rendszer. Mi pedig maximum elmondhatjuk: előre szóltunk. Ettől nem változik semmi. Végső eszközökhöz tudunk már csak nyúlni, jómagam legutóbb az Európai Bizottság környezetvédelmi biztosához fordultam. Ez egy sziszifuszi harc. Ráadásul Magyarország alapvető átépítése zajlik, a teljes demokratikus intézményrendszer lebontása. Teljes gazdaságpolitikai újraszabályozásba, alapvető társadalmi alrendszerek átmérnökösködésébe kezdtek. Minden fronton zajlik a harc. Ebben a csatazajban pedig kevésbé hallatszanak egy nem igazán szem előtt lévő terület eredményei. De hiszem, hogy hosszú távon ez is jelent majd valamit. Az emberek tudni fogják, hogy számíthatnak az LMP-re.

- Orbán Viktor kormányfő a hétfői plenárison épp azt mondta: „a helyzet szerencsére nem olyan rossz, hogy az embereknek számítania kellene az LMP-re...”

- Pedig úgy tűnik, nagy erőkkel dolgoznak azon, hogy az emberek azt mondják: „jöjjön akárki, csak ne a Fidesz!”. És Orbán örülhet majd, ha a társadalom az LMP felé fordul és nem ijesztő alternatívákat fog támogatni.

- Az utóbbi időszakban az MSZP is elkezdett „bezöldülni”. Lehet, hogy az ökopolitika lesz a közös nevező a két párt között?

- Amit az MSZP zöldpolitika címen csinál, az egy kommunikációs blöff. Bárcsak komolyan gondolnák a szocialisták, hogy a zöld, fenntarthatósági irányba fordulnak. De ehhez nem elég néhány kósza újságcikk és blogbejegyzés. Az MSZP eddig sorozatosan és tudatosan lesöpört az asztalról minden ezzel kapcsolatos kezdeményezést. Ők kezdték el az intézményrendszer kivéreztetését, a zöldadó-rendszer bevezetésének is sziklaszilárdan ellenálltak, a zöld közbeszerzési rendszer bevezetését egy mozdulattal söpörték le. Egy-két cikknél egy kicsit azért több kell, hogy elhiggyük, tényleg elkötelezettek a zöldfordulat mellett. Bárcsak arról tudnánk beszélni pár év múlva, hogy az a Mesterházy Attila-féle cikk volt az első lépcső és milyen jó hogy megvolt az az első lépcső. De erre most kevés esélyt látok.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    51 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS