A kapitányi hídon illik csendben lenni

Bár a Judita már rutinból teszi meg az utat Rijekából Rab szigetére, a 41,5 méter hosszú hajó irányítása a szigetek mentén, és zátonyok között, komoly figyelmet igényel. Tavaly 9,4 millióan utaztak a Jadrolinijával, mi pedig a pápa katamaránján nyitottuk az idei hajózási főszezont a horvát Adrián.

 

Mennyi még? - kérdezi a kormányos a térkép felé hajoló navigátort, aki hagyományos, szögmérős, vonalzós módszerrel is ellenőrzi, amit a műszerek mutatnak. Ez az irány jó lesz - válaszolja aztán, pontosan megjelölve az égtájat, szöget, vízmélységet.

A kapitány távcsővel is ellenőrzi amit mond, bólint, a Judita pedig magabiztosan siklik át két nagyobbacska szirt között. A Mali Lošinj, Cres, Rab, Rijeka útvonalon közlekedő katamarán maximális sebessége 36 csomó, 306 utas fér el rajta. A kapitányi hídon megtűrt látogatónak illik csödben lenni, a 41,5 méter hosszú hajó irányítása a szigetek mentén, és zátonyok között, komoly figyelmet igényel ugyanis.

A horvát hajózási társaság különösen büszke erre a hajójára, hiszen ezen utazott épp öt évvel ezelőtt II. János Pál, amikor Horvátországba látogatott. A pápa akkor megáldotta a Jadroliniját, és a horvát tengerészeket is, a Vatikán pedig hivatalosan a Catamarano Papale nevet adta a Juditának.

A Jadrolinija 2007-ben 9,4 millió utast és 2,42 millió járművet szállított az Adrián. A flottájából 5 nagy komp jár nemzetközi útvonalon, 37 „közepes” hajóval, 8 katamaránnal, 1 vízibusszal és 5 klasszikus utasszállító komppal pedig negyven szigetet köt össze a szárazfölddel. Naponta 500-szor indulnak útnak a horvát kompok, és egyszerre 3600 járművet, valamint 27 540 utast tudnak szállítani.

Három fő útvonalon járnak: egyrészt hetente kétszer északról délre, azaz Rijekából Spliten, Hvaron, Korčulán keresztül Dubrovnikba.

Zadarból Anconába (Olaszország) főszezonban (június 1- szeptember 30-ig) a hét minden napján indulnak hajók. Splitből Anconába pedig hetente hatszor (négyszer Stari Gradot is érintik Hvar szigetén).

Mostantól már Pescarába is el lehet jutni Splitből kétszer egy héten. Dubrovnikból Bariba pedig hatszor hetente mennek a horvát kompok.

Újdonság, hogy éjszakai járatok közlekednek az Isztriai-félszigetről Cres és Lošinj szigetére (a Lovran és Rabac közötti Brestovából indulnak és Porozinán kötnek ki), illetve Krk-szigetről Valbiskából Meragra (Cresen), valamint Pagra Priznaról Žigljenre.

De Splitből Ugljant, Brač szigetét, Hvart, Korčulát pedig a Pelješac-félszigetről Orbićről lehet elérni a nap 24 órájában.

Mlejtre szintén Pelješacról (Prapratnoról-Sobra) és Dubrovnikból közlekednek kompok. Dubrovnikból az Elafiti-szigetekre (Koločep, Lopud, Šipan) lehet még elhajózni.

A Jadrolinija honlapja négy nyelven (horvát, angol, olasz, német) olvasható, és a járatok, menetrendek, viteldíjak mind kibogarászhatók onnan. A jegyek ára egyébként 7-10 százalékkal emelkedett meg tavaly óta. Zadar és Preko (Ugljan-sziget) között például 17 kuna személyenként és 88 kunát (3000 forintot) kell fizetni egy személyautó után. Splitből Supetarra 30 kuna személyenként és 140 kuna autónként a viteldíj.

Megérkezés Rab szigetére
Megérkezés Rab szigetére
Top cikkek