Last minute dönt a magyar

Télen Kuba volt az egyik nagy sláger, nyáron Görögország ígérkezik annak a magyarok körében. Az utazásszervezők szerint évről évre többen és többször utaznak külföldre, és egyre nő azok száma, akik az európai városnéző körutakra fizetnek be. A fiatalokat a fly & drive utak vonzzák leginkább.

A magyar turisták egy dologban nem változnak: mindig az utolsó pillanatban döntenek arról, hogy hová utaznak. Míg a németek és a franciák már kora tavasszal megtervezik a nyaralásukat, jó előre lefoglalják az utakat, addig a magyarok rendíthetetlenek, a többséget még a több-kevesebb árkedvezménynyel kínált first minute akciókkal sem lehet döntésre bírni. Sőt néhány éve, amikor az utazásszervezők alaposan elszámították magukat, és a korábbinál jóval több szállást foglaltak le, majd értékesítettek az utolsó pillanatban hatalmas engedménnyel, kitört a last minute láz. Noha last minute ajánlatokat rendszeresen lehet találni, ma már korántsem olyan tömegben, mint például két éve. Az utazási irodák részéről azonban egyelőre hiába hangzik el folyton-folyvást a jó tanács, hogy pórul járhat, aki a fél árra vár, a magyar utasok egy része máig meggyőzhetetlen arról, hogy jobb időben foglalni.

A nyaralási szezon előtt ezért kevesen mernek becslésekbe bocsátkozni, mert gyakorlatilag csak nyáron látszik meg majd, hogy milyen is lesz az utazási trend. Valószínű, hogy a madárinfluenza nem szegi kedvét senkinek, hiszen a vírus mostanra gyakorlatilag egész Európában felbukkant, elutazni ezért sehová sem veszélyesebb, mint otthon maradni. Bizonyos dolgok azonban már most is megmutatkoznak, például az, hogy a görögök észbe kaptak, mert lekörözte őket a török tengerpart, ezért gyors fejlesztésekbe és aktívabb reklámozásba kezdtek. Pótolnivalójuk van bőven, hiszen a légkondicionáló nélküli hotelszobákat ma már kevesen tolerálják. Mindenesetre várható, hogy a jó áron, egy hétre 60-80 ezer forintért kínált gyönyörű görög szigeteki ajánlatok az idén újra meghódítják a nyaralni induló magyarokat - véli Hóka Péter, a Chemol Travel ügyvezetője. A görög tengerpart feltámadására nagyon készül az utazási szakma, rengeteg charterjárat indul a nyáron, és számtalan iroda kínál majd oda utakat. Az Aeolus Travel például egy Szlovákiában már ismert, de nálunk még újdonságnak számító kombinációt is kínál: akik vállalják, hogy kibuszoznak, és hazafelé az első főszezoni csoport repülőjével jönnek, 70 ezer forint helyett 44 ezerért jutnak június elején tíznapos nyaraláshoz. A szezon végén is áll az ajánlat, csak akkor fordítva, odafelé lehet repülni, és visszafelé buszozni, a normál árnál jóval olcsóbban. A tengerpart még a drágább kategóriában is tömegeket vonz, Szicília, vagy a többnyire all inclusive, vagyis korlátlan fogyasztást kínáló törökországi Riviéra szállodái fejenként 100 ezer forint fölötti áron is eladhatók egy-egy hétre.

Az új ötletekre, helyszínekre, ötletes ajánlatokra az utazási piacon minden évben szükség van. A nyelveket beszélő, világjáró fiatalok felé is sikerült megtalálni az utat: ők a fly & drive kombinációra vevők, amikor az irodánál megrendelik a repülőjegyet, a szállást és a bérautót, amihez konkrét útitervet is kapnak. Télen rendkívül népszerű volt így Kuba, ami amúgy már egyáltalán nem számít olcsó célpontnak, árai nagyon közel járnak a mexikóiakhoz. Télen a nyárba nem kevés magyar repült és repül minden évben, ami mutatja, hogy egy nem is olyan szűk rétegnek igenis van pénze és igénye arra, hogy távoli vidékeket lásson. A Karib-szigetek vagy Délkelet-Ázsia, illetve az idén legolcsóbb egzotikus célpontnak számító Kenya már évek óta rendszeresen visszatérő ajánlat számos utazási irodában. Az átlagfizetéshez mérten drága egzotikus utakra indulók közül egyre kevesebben igénylik a tengerparti semmittevést, helyette arra vágynak, hogy minél többet lássanak. Éppen ezért megnőtt a kínai, tibeti körutazások, a thai-maláj- szingapúri, a vietnami-kambodzsai túrák népszerűsége, és visszatértek a turisták a Szentföldre is.

A legnagyobb utasszám-növekedést idén nyáron Görögországba, Horvátországba, Törökországba és Spanyolországba várják a magyarországi irodák - mondta Kurucz Pál, a Vista Utazási Irodák igazgatója, aki szerint a kánikula sem csökkenti majd az európai városlátogatások vonzerejét. Ő is, csakúgy, mint versenytársai, azt tapasztalja, hogy a magyarok újra meghódították Európát, köszönhetően a fapadosok által diktált árversenynek. A hosszú hétvégés városlátogatások óriási kedvenccé léptek elő, Angliában, Írországban, Spanyolországban vagy éppen Portugáliában több tízezer magyar fordult meg így turistaként az utóbbi két évben. London népszerűségére jellemző, hogy oda tavaly negyedmillió magyar utazott el, az idén várhatóan 300 ezer fog - derül ki a British Airways, a VisitBritain és a nagyutazás.hu által készített nyolcszáz személy megkérdezése alapján készült kutatásból. A Budapest Airport és a Magyar Turisztikai Hivatal adataira épülő felmérés szerint egyértelmű, hogy a magyarok körében London a legnépszerűbb repülős úti cél. A megkérdezettek válaszaiból ítélve a dobogó második fokán Párizs, a harmadikon pedig Róma áll mint olyan város, ahová legközelebb szívesen elmennének.

A belföldi turisztikai piac slágere a négy-öt napos wellnesscsomag leginkább a négy-öt csillagos hotelekben. A balatoni régió legnagyobb vetélytársa a horvát tengerpart, ahová már öt-hat órás autózással el lehet jutni. Az idei nyár nagy kérdése, hogy a Balatont mennyien választják, a fiókban lapuló több mint nyolcmilliárd forintnyi beváltatlan üdülési csekk tulajdonosait vajon sikeresen meg tudják-e célozni a magyar tenger környékén lévő szállodák és kempingek. A tapasztalatok szerint a belföldi pihenésre átlagosan 50-60 ezer forintot, a repülős nyári célpontokra 100-120 ezret, a távoli tájak felkeresésére meg 180-200 ezer forintot szán a többség. Az internetet ma már a legtöbb utazási iroda használja, de a többség még csupán online katalógus bemutatására és regisztrációra. Saját online foglalási rendszere elsőként a Vistának lett, amely a belföldi útjai 25 százalékát itt értékesíti.

2005-ben kilenc százalékkal több külföldi töltött el legalább egy (átlagosan 2,6) éjszakát valamely budapesti kereskedelmi szálláshelyen, mint egy évvel korábban. A Ferihegyre érkező utasok száma ugyanakkor negyedével nőtt egy év alatt; mivel érkező utasnak számít az a magyar is, aki külföldi látogatásáról tér haza, a kilenc és a 25 százalékos növekedés közti különbség mögött - a külföldiek egynapos látogatásainak növekvő népszerűsége mellett - feltételezhetően a magyarok növekvő utazási kedve áll.

A magyar utazók körében tavaly London volt a legnépszerûbb külföldi város
A magyar utazók körében tavaly London volt a legnépszerûbb külföldi város
Top cikkek