Zambiába tart a pesti léghajó

A magyar turizmusba vetett reményével együtt szállt el Jakab Tamás győri vállalkozó óriás hőlégballonja a budapesti Westend City Center tetőteraszáról Zambiába, hogy ottani utasai a fedélzetéről gyönyörködhessenek a Viktória-vízesésben. De azért maradt vállalkozói ötlet honi talajon is.

A hajdani győri "palacsintás király", Jakab Tamás most éppen rezidenciaházakat épít a Kisalföld központjában, a Duna-korzón. Az épületek felső szintjein alakítják ki a rezidencia elnevezést kiérdemlő igényes lakosztályokat. Az épületekben kisebb és olcsóbb otthonokat is létesítenek. Összesen 218 lakást hoznak létre. A Győrben Dunapart Rezidencia néven emlegetett épületkomplexum központi tömbjébe beépítik az ott lévő kilencemeletes egykori kikötői gabonaraktár szerkezeti elemeit - így tervezte a szakma által "cizellált puristaként" emlegetett Kossuth-díjas Jurcsik Károly építész. A tetőkertes, teraszos "prémiumotthonokból" látható lesz majd a Szigetköz éppúgy, mint a pannonhalmi főmonostor. A korzón pedig "promenádszerű" közösségi tereket alakít ki a vállalkozócsoport.

A rendszerváltozáskor a gazdaság színpadára jelmez és álarc nélkül lépő Jakab Tamás jogászt azért hívták akkoriban palacsintás királynak Győrött, mert ezen a néven működtetett egy zenés falatozót a győri belvárosban. A falatozóban rendezett különböző stílusú és műfajú koncertek népszerűek voltak, sokféle ember látogatta esténként a programokat, amelyeken a világ dolgainak a megbeszélésére, a különféle álláspontok kifejtésére is megfelelő légkör kínálkozott. Furcsa - de talán jellemző -, hogy éppen a rendszerváltó erőknek szúrt szemet a zenés dumaklub: gyanúsnak találták, hogy mindenféle, addig egymással semmiféle kapcsolatot nem tartó emberek beszélgetnek esténként muzsikusok társaságában - óriás palacsintákat habzsolva. Ki ellen szerveződik ez a társaság, miféle logika mentén kovácsolódnak itt az emberek alkalmi közösséggé? - lehetett sejteni a nyíltan föl nem tett kérdést. Az igazság az, hogy semmiféle - úgymond - politikai szándéka nem volt a zenés falatozó üzemeltetőjének és vendégeinek. Mégis meg kellett szűnnie. A város önkormányzata pénzt nem kímélve visszavásárolta Jakab doktortól a bérleti jogot.

Jakab Tamás tudomásul vette, hogy senki sem lehet palacsintás király a saját hazájában, ezért aztán visszaköltözött egyetemi városába, Szegedre, ahol különböző vállalkozásokba kezdett. Nem sokkal később ismét megközelítette Győrt, mégpedig a magyar-szlovák határ túloldaláról. A vámosszabadi határátkelő közvetlen közelében benzinkutat nyitott. Ez volt az olcsó üzemanyagért Szlovákiába irányuló tömeges magyar benzinturizmus első célpontja. Jakab számlát adott, elfogadta a forintot is. A Győr környéki autósok naponta százszámra mentek hozzá benzinért.

Jakab Tamás vállalkozói ötleteit a turizmusra, a vendéglátásra, az idegenforgalomra alapozta. Így készült a millenniumi évre is. Egy korabeli metszeten látta, hogy a XIX. és a XX. század fordulóján megrendezett világkiállításon volt egy légballon a magyar fővárosban. Úgy gondolta, igazi idegenforgalmi attrakció lesz, ha annak mintájára és utódjaként a Boeing repülők biztonságtechnikájával fölszerelt ballonnal lepi meg Budapestet.

Megkereste a svéd származású egykori vadászpilótát, Lindstrandot. A "légballonban utazó" Lindstrand vállalatcsoportjáról szakmai berkekben közismert, hogy közreműködtek a NASA kísérleteiben, amellyel azt próbálták ki: nem lehetne-e a műholdakat hőlégballonokkal megfelelő magasságban tartani. A kísérlet nem járt sikerrel, de a hőlégballon-technikát tovább tökéletesítették és népszerűsítették általa.

Jakab hőlégballonjának elkészítésében segített Lindstrand: közreműködött az egymillió dollárba kerülő, 22 méter átmérőjű, hatezer köbméter héliummal töltött léggömb gyártásában. A Budapestre szánt különös rendeltetésű repülőeszközt a hajdani vadászpilóta közbenjárására a Forma-1-ből és az Aston Martin DB7-es konstrukcióról ismert David Brown brit manufaktúrája készítette el.

A hőlégballon 2001 telén Boldog karácsonyt! felirattal emelkedett föl a Nyugati pályaudvar mellől, a Westend City Center tetőteraszáról. Az attrakció jó üzletnek ígérkezett. Sokan - különösen a külföldiek - váltottak jegyet azért, hogy húsz percen át 150 méter magasból csodálhassák Budapestet. A számítógép által vezérelt 24 személyes ballont - amelyhez hasonló akkoriban csupán öt működött a világon - egy drótkötél rögzítette a földhöz. Jakab Tamás remek reklámhordozónak gondolta a nagy felületű, látványos ballont, s a hirdetési bevételekből remélte - mintegy 250 millió forintos - költségei jelentős részének megtérülését. A reklámpiacra azonban nem sikerült betörnie.

Elöl: Jakab Tamás, a hajdani
Elöl: Jakab Tamás, a hajdani "palacsintás király", háttérben: a Viktória vízesés

Ráadásul közbejött a 2001. szeptember 11-i New York-i terrortámadás. Budapest idegenforgalma számottevően csökkent, különösen a tengerentúliak mondták vissza a már lekötött utakat. Időközben Róma is fölengedte a maga hőlégballonját, a Budapestre kíváncsi turisták jelentős részét pedig élénk forgatagával, modern művészeti és technikai attrakcióival, felújított műemlékeivel Prága csábította magához. A budapesti ballonálom ha nem is pukkadt ki teljesen, de a városnéző léghajó működtetése gazdaságtalanná vált.

Jakab Tamás és értékesítési vezetője, René Hutton-Mills néhány hete összecsomagolta és hazaszállította Győrbe. René Hutton-Mills korábban két éven át élt Zambiában, így rávette üzlettársát, hogy próbálkozzanak a Viktória-vízesésnél. Némi itthonról végzett piackutatás után kiderült: a Viktória-vízesésnél korábban "szolgált" már légballon, mégpedig jelentős sikerrel. Csak azért szerelték le, mert üzemeltetője kivonult Afrika egész területéről.

A magyar vállalkozó üzlettársával együtt Zambiába utazott. A reptéren fogadott taxi vezetője azt ajánlotta neki: mindenekelőtt a helyi törzsfőnökkel beszéljenek. Neki ugyan nincs hivatalos jogköre, de tekintélye és kapcsolatrendszere sokszorosan pótolja a hatáskör hiányát.

- A törzsfőnök egy diplomata rendszámú új Mercedes kupéval érkezett a találkozás helyszínére - idézi fel Jakab Tamás. - Közölte, hogy ismeri Budapestet, járt már a magyar fővárosban egy vadászati konferencián. Tetszett neki az elképzelésünk, s rögtön elintézte, hogy fogadjon bennünket Lusakában az ország turisztikai minisztere. A miniszter azt mondta, hogy nemzeti jövedelmüknek jelenleg a két százalékát teszi ki az idegenforgalom. Ezt a részesedést rövid idő alatt az ötszörösére akarják növelni, ezért aztán támogatnak minden turistacsalogató attrakciót.

- Érdekes volt látni, hogyan tárgyalnak a zambiai hivatalokban - kapcsolódik be a beszélgetésbe René Hutton-Mills. - Egy titkárnő feljegyzést készített a több helyütt ismertetett szándékainkról, s azokról azonnal részletesen tájékoztatta a főnökét. Így az egymást követő tárgyalópartnereink már szinte minden fontosat tudtak a törekvéseinkről. Nem küldöztek bennünket hivatalból hivatalba. Ha valamit kértünk, előterjesztettünk, vártunk pár órát az előtérben, de tudtuk, hogy az ügyünkben azonnal döntést hoznak.

- Európai szemmel talán túl központosítottnak találtuk a döntési rendszerüket, de igen hatékonynak bizonyult - veszi vissza a szót Jakab doktor. - Magyar tapasztalataink alapján megdöbbentett bennünket a fogadókészség, s a szándék, hogy mindenképpen segítsenek nekünk. Az illetékesek megadták mobiltelefonjaik számát. Még arra is figyelmeztettek, hogy ha nem tudjuk elérni őket, akkor hívjuk föl az általuk megnevezett taxisofőrt, aki amint arra lehetőség lesz, összekapcsol bennünket az illetékes hatósági emberrel. Bárkit megkerestünk, senki nem mondta, hogy vége a munkaidőnek, tárgyaljunk máskor, jelentkezzünk be előre. Az az ország felismerte, hogy szüksége van az idegenforgalmi fejlesztésekre, s megköveteli hivatalnokaitól a turizmus elősegítését.

Egyszer akadtak el a magyar vállalkozók Zambiában: a környezetvédelmi engedélyek beszerzésénél. Ez azért bonyolultabb, mint a többi ügyintézés, mert a Viktória-vízesés látványából élő külföldi vállalkozások a zöldügyekkel tudják megnehezíteni leendő konkurenseik sorsát a piacegyenlőségre egyébként hihetetlenül figyelő országban. (A piacegyenlőség követelményét mutatja, hogy a Viktória-vízesés vadvízi evezős, helikopteres vagy sárkányrepülős megtekintését csak ugyanolyan módon reklámozhatják az üzemeltetők. Jakab doktor szerint még a szórólapok papírméretét is meghatározzák, hogy a reklámban ügyesebbek ne tudják a másik vállalkozás kárára manipulálni a turistákat.)

A ballon a vízesés közvetlen közelében, a nemzeti parkban kap helyet. Működése nem károsítja a környezetet, ám versenytársaik a "vizuális környezetszennyezésre" való hivatkozással próbálták meghiúsítani szándékaikat. A hatóságok azonban kiadták a szükséges engedélyt. Sőt, a beruházás természete, és a befektetett összeg nagysága miatt jelentős állami támogatásban is részesülnek a magyarok. Vám- és áfamentesség jár nekik, s két évig adót sem kell fizetniük.

Az üzemeltetési szerződést a napokban írják alá Zambiában. A látványosság működtetője az ott alapított Hiflyer nevű magyar vállalkozás lesz.

A Viktória-vízesés fölött a magas vízfüst miatt teliholdkor mindig látható a szivárvány. Jakab Tamásék abban bíznak, hogy a ballonügyben idehaza kergetett délibábok után a zambiai szivárvány és a vízesés egyéb csodája nemcsak látványt nyújt nekik, hanem kézzelfogható üzleti hasznot is hoz a vállalkozásnak.

 

A vállalkozó hőlégballonja (22 m átmérőjű, benne 6 ezer köbméter hélium) Budapest felett
A vállalkozó hõlégballonja (22 m átmérõjû, benne 6 ezer köbméter hélium) Budapest felett
Top cikkek
Top cikkek
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.