Egymillió liter naptej

A változékony idő miatt az idén később indult be a napvédő szerek piaca. Tavaly egymillió liter naptejet kentek magukra a leégéstől félők, akik elsősorban az ár alapján, a boltok polcai előtt választanak a termékek közül.

A hol hűvös, hol napos időjárás miatt rövid szezonra számítanak az idén a napozószerek gyártói. Az elmúlt években már áprilisban sokan keresték a boltokban a leégés ellen védelmet nyújtó krémeket, az idén azonban alig néhány hete kezdődött a főszezon. Nem is csoda, hogy a kozmetikai cégek az elmúlt években mért tíz százalék feletti forgalomnövekedés helyett most legfeljebb 4-6 százalékos bővülésre számítanak.

Tavaly az AC Nielsen piackutató vállalkozás adatai szerint 1,1 millió liter napozót kent magára a leégéstől rettegő magyar lakosság. Ebből a gyártók 944 millió forint bevételre tettek szert. A napozószerekből származó forgalmon multinacionális vállalkozások (Beiersdorf, L\'Oreal, Johnson & Johnson), a saját nevükkel forgalmazott termékeiket is kínáló kiskereskedelmi láncok (Drogerie Markt, Rossmann) és kisebb hazai gyártók (Sunfleur) osztoznak.

Az eladási adatokból kiderül, hogy a fejlett országokkal szemben a Magyarországon élők nemigen készülnek fel a napozásra, a napozás előtt alkalmazható szerekre ugyanis senki sem költ. A forgalom zömét, nagyjából 80 százalékát a napozás alatt használt szerek teszik ki. A leégés következményeit enyhítő napozás utáni krémek iránti kereslet is nő, de a hőség beköszönte előtt használt önbarnítókból is egyre több fogy. Előbbiek piaci részesedése 11, utóbbiaké 9 százalékra tehető.

A magyar vevők meglehetősen árérzékenyek. Erre utal, hogy az AC Nielsen adatai szerint egy év alatt az idén áprilisig tubusonként 1371 forintról csak 1458 forintra nőtt a napozószerek átlagára. Az egyébként, hogy ki hányas faktorszámú napozószert választ, ugyancsak pénz kérdése. Nyugat-Európában például a magasabb, 30-60-as faktorszámú napozók közkedveltek. Mivel a nagyobb védelemért általában többet kell fizetni, nem meglepő, hogy nálunk a 11-20-as fényvédő faktorszámú termékeket keresik.

- Magyarországon is divat a napbarnított bőr, de az emberek többsége nem fordít kellő figyelmet a megfelelő napozószer kiválasztására - állítja Sióvölgyi József, a L\'Oreal aktív kozmetikai üzletágának vezetője. A napsugárzás káros hatásairól azonban mindenki értesült, így az emberek többsége azért igyekszik védekezni a leégés ellen. A fogyasztói szokások két irányban változnak. A családok zöme vesz egy doboz naptejet, majd azt addig használja, amíg tart. A fiatalok pedig annak alapján döntenek, hogy a leégéstől való védelmen túl "mit tud" még a napozószer - tudtuk meg Radosiczky Anikótól, a Nivea termékeket forgalmazó Beiersdorf Kft. termékmenedzserétől.

A piacon komoly küzdelmet vívó gyártók mindent megtesznek, hogy elnyerjék a vevők kegyeit. A napozók impulzustermékek: az, hogy ki, melyiket választja, általában a boltok polcai előtt dől el - magyarázza Radosiczky Anikó. A Beiersdorf ezért a főszezonban a boltokba kihelyezett reklámanyagokkal és hirdetésekkel is igyekszik "megdolgozni" a vásárlókat. Némileg más taktikát alkalmaz a L\'Oreal. A francia társaság a boltok mellett patikákban is forgalmaz napozószereket, amelyek megfelelő használatára a gyógyszerészeket is kitanította, hogy segítsenek a választásban.

Bulgária újrafelfedezett tengerpartja. A keletiek kevesebbet fordítanak testük védelmére
Bulgária újrafelfedezett tengerpartja. A keletiek kevesebbet fordítanak testük védelmére
Top cikkek