Tarjánka-völgye – bátorság és túracipő kötelező

Első látásra a Mátra déli lábainál nyújtózó táj semmi különös kalandot nem ígér: álmosan nyújtózó falvakat, lankás domboldalra felfutó szőlőültetvényeket láthatunk.

Ám ha éles kanyart véve a Domoszló és Markaz közötti országútról a hegy irányába, a Tarjánka-patak mentén besétálunk pillanatok alatt magasan felénk tornyosuló sziklafalak övezte szurdokban, zubogó patak kövein szökellve találhatjuk magunkat.

Magyarország nem bővelkedik vízfolyások vájta, kalandos túrát kínáló szurdokokban: alig féltucatnyi ilyen kirándulóhelyet lelhetünk. A legismertebb közülük a Rám-szakadék, ahol kalandtúrázók százaival találkozhatunk, míg a legismeretlenebb a Tarjánka-szurdok, amely a turistatérképeken is alig lelhető meg, és ahová jelölt turistaút hiányában csak kitaposott ösvény vezet.

Pedig a 13–20 millió évvel ezelőtti vulkánok tüzében formálódott hegység, a Mátra kőzeteinek bemutatására, a piciny patakok sziklákat is kettéhasító gigászi erejének és a hűvös, nyirkos klímájú szurdokok élővilágának szemléltetésére kiváló terület volna. Igaz, cseppnyi fizikai erőpróbát is jelent a mindössze hétszáz méter hosszú szurdok bejárása, ám megéri a fáradtságot, páratlan látvánnyal ajándékozza meg túrázót.

Előbb a tölgyerdővel ölelt patak mentén sétálva ledőlt fatörzseken, hordónyi gömbölyű hátú köveken, kis zubogókon kell átkelnünk. Elhaladunk egy hajdan kőbánya és egy jobb időket látott, pusztuló őrházikó mellett. Tavasszal a lábunk előtt virító, vagy éppen az erdőalját virágpompába öltöztető ibolyák kék, boglárkák sárga, keltikék fehér-lila szirmai és az illatpompa gyönyörködtet, de akár lomhán araszoló foltos szalamandrát is megleshetünk. Nyáron a szilafalakról a fejünk felé csüngő páfrányok és a nedvességet szivacsként tároló mohák zöldje varázsol szinte trópusi hangulatot. Beljebb érve a szurdok komorabbá válik, embermagasságú köveken kell átkelnünk, és néhol szorosan a sziklafalhoz kell simulnunk, ha nem akarunk a jéghideg patakba pottyanni. A legnehezebb feladat a szurdok vége felé vár minket: az egy méternyire összeszűkülő szorosban a combközépig érő víz fölé döntött fatörzsön egyensúlyozva átkelünk, majd a kétlépcsős, 3–4 méter magas vízesés mellett kell felkapaszkodnunk. Hamarost elérjük a Tarjánka-patak forrását és a kék jelzésű, Nagy-Szárhegyre vezető turistautat. Onnan csodás panoráma nyílik a Mátrára.

Ám akit igazán megbabonázott a Tarjánka-szurdok az viszszafelé is abban haladva rádöbbenhet, hogy az ellenkező irányból szinte ismeretlennek tűnik ez a természeti értékekben bővelkedő, fokozottan védett terület, ahová csak a természetet megóvó vendégként érkezhetünk és távozhatunk.

Infó

Megközelítés: Domoszló és Markaz felőli országútról a Tarjánka-hídnál befordulva. Szállás, étkezés: falusi vendégházak vannak Markazon és Domoszlón. Információ: Bükki Nemzeti Park Igazgatóság. Telefon: 36/411-581.