Bécs: családbarát múzeumok

Óriási piros megafon nőtt ki a falból a bécsi Technikai Múzeum bejárata fölött, hirdetve, hogy érdemes odamenni, mert valami különleges történik.

A kávét ünneplik ma Bécsben

A kávé napján az osztrák főváros kávéházai akciókkal várják a vendégeket, és egy napra kávéház nyílik a Szent István dóm tornyában is. Bécsben nagy múltja van a kávéházi kultúrának - Ausztriában a kávénál csak vízből fogy több az italok közül.

A bécsi Városháza tere - vásárral és nélküle

A bécsi Városháza előtti tér ritkán látható sátrak vagy standok nélkül. Nyáron a zenei filmek iránt érdeklődők töltik meg a széksorokat, januárban a téli sport kedvelői a kanyargó jégpályákat. Alig bontották le a Roncalli cirkusz hatalmas sátrát, már készülnek a karácsonyi vásárra.

Puncsgőzös bécsi advent - Videó

- Több a magyar a bécsi vásárokban, mint a Vörösmarty téren - hallottuk a városháza előtti Wiener Christkindlmarkt-en. Az epés megjegyzés gazdája tényleg nem túlzott. Varázslatos forralt puncs, páratlan édességek, esti fények, csodás hangulat - ezeket sorolták fel honfitársaink, miért érdemes elutazni a bécsi karácsonyi vásárokba, amelyekből legalább tizenegyről tudunk.

Ami szem-szájnak ingere

„Az ember az, amit megeszik” – mondta Ludwig Feuerbach. A Kunstforum kiállításán néha elmegy az étvágyunk.

Kismarton nevezetességei egy hétvégén bejárhatók

A Bécsben, Kismartonban, Bécsújhelyen, s a többi, a magyar határhoz közel fekvő ausztriai településeken tett rövid kirándulásokat azért szeretem, mert maradéktalanul tartalmassá tesznek egy-egy hétvégét, de az ember mégsem érzi úgy, hogy véglegesen lemaradt valamiről, amit meg kellett volna néznie.

Jöttem már vissza Párizsból, New Yorkból vagy Újdelhiből elégedetlen képpel, azon bosszankodva, hogy mit nem láttam – Ausztriából azonban soha.

Itt élt Haydn

Az osztrák szomszédságnak megvan az az előnye is, hogy nem muszáj ausztriai szállást nézni. Ha Sopronban veszünk ki hotelszobát, olcsóbban megúszszuk, mintha húsz-harminc kilométerrel nyugatabbra keresgéltünk volna, s mégis közel vagyunk a látnivalókhoz. Ha nem akarunk az autóval és a parkolással vesződni, Sopronból Bécsbe érdemes vasúton utazni, a vasútjegy ugyanis nem kerül sokba. A jegy nekünk három főre került oda-vissza összesen mind össze 28 euróba – igaz, nem a méregdrágaMÁV-val utaztunk, hanem osztrák társasággal.

Bécs akkor is nagyszerű, ha csak pár óránk van rá: mi legutóbb a belvárosban sétálgattunk, kávéztunk, majd elmentünk a Zene Házába (Haus Der Musik) a Sei lerstätte 30. szám alatt, és vezényeltük a bécsi szimfonikusokat. A számítógép, egy projektor és egy infrás karmesteri pálca segítségével végzett dirigálás nem aratott nagy sikert, mert néhány percig tartó bizonytalan hadonászás után az első hegedűs fölállt, s közölte, hogy ilyen karmesterrel nem játszanak tovább.

A Soprontól tizenkét kilométerre fekvő Kismartonba (Eisenstadtba) azonban autóval a legegyszerűbb átmenni, s mivel kicsiny város, akár egy hétvége is elegendő a legfontosabb látnivalók megtekintéséhez. Amelyek között természetesen az Esterházyak pompás kastélya az első: a tizenhetedik században épült, miután a császár a települést Esterházy Miklós hercegnek adományozta.

A klasszikus zene kedvelői számára világszerte ismert Joseph Haydn kötődése az Esterházyakhoz és Kismartonhoz, így a turisták körében kihagyhatatlan célpont a zeneszerző múzeummá alakított egykori lakóhelye és a Bergkirche (Hegytemplom) mauzóleumában található sírja. Feltétlenül keressük föl a helyi ferences templomot és kolostort, az irgalmasrendiek 1739-ben épült templomát, valamint az 1700-ban emelt Szent Antal-kápolnát. Ha végeztünk, tehetünk egy sétát a ruhaüzletekkel, kávézókkal, több emeletes nagyáruházakkal, s műszaki cikkeket kínáló boltokkal zsúfolt főutcán.

De javaslom, hogy karórát ne ott vásároljunk – mert habár szép darabokat tettek a kirakatba, van köztük olyan óra, amely nyolcmillió forintba kerül. Emlékezetes élmény lenne Eisenstadtból.