Amit az idegenvezetőtől várhatunk

– Engem úgy elkényeztet a technika, hogy három mobiltelefonom is van. Az egyiket a volt Jugoszlávia területén használom, ahol magyar turistacsoportokat vezetek és hivatalos ügyeket intézek, a másikon a magyar vendégek hívásait fogadom, a harmadik meg a privát kapcsolataimat szolgálja. Mielőtt egy csoporttal útnak indulok, kihirdetem a társaságnak a telefonszámomat: hívjanak csak fel, értük megyek, ha eltévedtek! Volt, aki ezen meglepődött, nem várta ezt tőlem, vannak viszont olyan dolgok is, amiket mások elvárnak, de én nem állok kötélnek.

 

Mondjak néhány példát? Induláskor legfeljebb harminc percet várok a találkozóhelyen, és aki addig sem érkezik meg, azt otthagyom. Amikor a buszunk már a tengerparton jár, hiába kérlelnek, hogy álljunk meg fényképezni, mert innen a legszebb a naplemente, a kanyargós, szűk úton ezt soha nem engedem, mert az álló busz balesetet okozhat, és életveszélynek tennék ki magukat a fotózók is. Annak a kívánságnak sem engedek, hogy menjünk el még valahova, például egy templomot vagy piacot megnézni, mert ami nem szerepel a programban, ahhoz többletkilométereket tenne meg a busz, és az nincs ingyen. Bármennyien szeretnék, sehol nem maradhatunk lényegesen tovább a tervezettnél, mert lekésnénk a vacsorát vagy a következő programot. Nem segíthetek azokon, akik elvesztették az útlevelüket. És a magányos utasokon sem, akiket már az irodában tájékoztattak, hogy vagy egyágyas felárat Ôzetnek, vagy másodmagukkal alszanak egy szobában. Sokan a szobák elosztásakor mégis próbálkoznak, de én hajthatatlan vagyok+. Addig nem megyek a szobámba, amíg az egész vendégsereg el nem csendesedik, ami harminc percen belül rendszerint bekövetkezik. Ha valaki elégedetlen az elhelyezéssel, felajánlom, hogy cserélek vele. Ez még pénzbe se kerül, csak sikerélmény – nekem.

Nyelvtudással és barátságos szóval szinte bármit el lehet érni a vendéglátóknál. Az meg, gondolom, természetes, hogy eleget teszek a vendégek olyan elemi követelményeinek, hogy kalauzuk legyen kulturált megjelenésű, Ôgyelmes, udvarias, minden tájékoztatása pontos, megbízható, ha baleset vagy betegség ér utol valakit, intézkedjen és tolmácsoljon, segítsen akkor is, ha a vendég a szállodában felejt valamit, kísérje a szervizbe az utast, akinek elromlott a fotógépe, felmondta a szolgálatot a memóriakártyája és így tovább.

Engem azért küldenek el 42 emberrel, hogy mindannyiuknak szép és biztonságos legyen a nyaralásuk. Ehhez tulajdonképpen nem is kell más, mint szeretni az embereket – teszi ki a pontot válasza végére Róth Péter, aki 38 éve vezet turistacsoportokat külföldön és idehaza, és akitől azt kérdeztem: mit várhatunk el, és mit ne kérjünk az idegenvezetőtől?

Top cikkek