galéria megtekintése

Harcol a vásárlókért a Google és a Facebook

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 20. számában
jelent meg.


Palugyai István
Népszabadság

Óriási harc dúl az internetes vásárlókért. Miután a Google előrukkolt egy újdonsággal, miszerint az okostelefonokon már a keresőoldalra biggyesztett gomb segítségével megvehetők lesznek a kívánt termékek, a Facebook két napra rá hasonló bejelentést tett.

A múlt heti bejelentés szerint a Google egy Vásárlás gombot illeszt okosmobilos keresőoldalához, így aki az itt megjelenő kínálati hirdetések listájáról valamit meg akar venni, az eladó oldalának meglátogatása nélkül csak rákattint a gombra. Ekkor egy olyan felületre jut, ahol a korábban eltárolt kártyaadataival néhány másodperc alatt meg is vásárolhatja a kiválasztott terméket.

Természetesen nem a Google adja el ezeket az árukat, hanem a kereskedők, akiknek szerződésük van a keresőóriással, amely minden tranzakció után megkapja a jutalékát. A kereskedők is jól járnak, hiszen saját honlapjuknál sokkal szélesebb lehetőségeket kapnak a keresőóriás felületén való megjelenéssel. Egyes elemzők úgy vélik, a vevők sokkal szívesebben vásárolnak majd itt, mert megnyugtatóbb számukra a Google adatbázisa, mint más kereskedőcégeké.

 

Személyes adataikat csak a keresőcég ismeri majd, bár amelyek a szállításhoz feltétlenül szükségesek, azokat az eladónak továbbítani fogják. Hírek szerint azonban a Google még egy lépéssel továbbmegy: saját kiszállítói hálózatot hozna létre, melyben éves díj ellenében kétnapos határidejű ingyenes kiszállítást garantálna. A Google a vásárlói vélemények és egyéb algoritmusok alapján rendezi is a termékhirdetéseket, így ha valaki egy bizonyos árura keres, a Google Shopping rendszer azonnal felajánlja a legjobb lehetőségeket.

Már csak választani kell
Már csak választani kell
Vémi Zoltán

Egyéb trükkös megoldásokról is szó van, mint a hangalapú keresés, amely sokkal részletesebb információkat ígér a keresett termékről, annak vásárlói visszhangjáról. A Wall Street Journal szerint a kaliforniai mamutvállalat a következő hetekben mintegy tucat kereskedőcég termékeinek megvételére teremt próbavásárlási lehetőséget, hogy év végén tervei szerint a rendszert széles körben bevezesse Amerikában. Egyelőre persze csak a mobilos vásárlásról van szó, de vélhetőleg később az asztali (laptopos) kereső is megkapja ezt a funkciót.

A versenytárs Facebook sem maradt tétlen, legutóbbi bejelentése, mellyel az egyes cégek közvetlenül a közösségi média oldalán, az Instant cikkek felirat alatt kínálhatják és a Vásárlás gomb megnyomásával adhatják el áruikat, szintén az oldal webáruházkénti működése irányába tett lépésről tanúskodik. Ez a gomb egyes reklámok alatt már megjelent a Facebookon, ám mindeddig külső tranzakciókhoz vezette a rákattintókat, akiknek mostantól el sem kell hagyniuk a kék oldalt.

Legalábbis a tesztelési fázis után, s a hírek szerint ez a lehetőség ekkor mind a mobilos, mind a számítógépes felületen elérhető lesz majd. Egy új személyi asszisztens képességeivel ér fel a Facebook új szoftvere, a Moneypenny, mely talán a Messenger szolgáltatásba épülve internetes ügyfélszolgálatként segítené a vásárlókat. A legnagyobb közösségi oldal persze nemcsak a Google vetélytársaként kíván e megoldással megjelenni, hanem elsősorban az online kereskedőházakat fenyegeti, így az Amazont.

A nagy internetes vásárlócég ezzel párhuzamosan az offline világban növeli érdekeltségét, ugyanis weboldalak helyett magukra az egyes eladni kívánt termékekre helyeztek Vásárlás gombokat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.