belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
26. szombat

A súlyelosztással sem lehetett minden rendben

Európa egyik legnagyobb tengerjáró hajója, a Costa Concordia sérült meg múlt szombaton a part menti zátonyokon. Az olasz Giglio-sziget mellett kilyukadt, oldalára dőlt hatalmas hajótest látványa sokakban felvetette azt a kérdést, hogy mennyire biztonságosak ezek a szerkezetek?

Ötvös Zoltán| Népszabadság| 2012. január 19. |33 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

500429 | 2012. január 21. | 23:14:53

Aranyos lejterjakab:

"nemzetközi tengerészeti szervezet (Nautilus International)"

lejjebb, már helyesen:

"Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO)" - International Maritime Organisation

Nautilus csak Jules Verne Nemo kapitányának, meg az USA haditengerészetében (az első nukleáris hajtású tengeralattjáró) volt.

500429 | 2012. január 21. | 21:43:46

Tisztelt urak!
1 metrikus tonna, tömegmértékegység = 1000 kg

1 regisztertonna (brutto vagy netto) térfogat-mértékegység = 100 köbláb, megközelítőleg 2,83 köbméter, a hajók belső (vízalatti és víz feletti zárt) terének mérésére használt egység. A bruttóregisztertonna tartalom (GRT vagy GT) a teljes térfogat, a nettóregisztertonna tartalom a "fizető" térfogat, azaz az áruk ill. utasok elhelyezésére szolgáló tér. A hajó súlyához, tömegéhez semmi köze.

A Wikipédiában szereplő -helyes mértékegységben- megadott adat 114 ezer RT és az itt 320 ezer köbméterben szereplő adat körülbelül fedi egymást.

taliga | 2012. január 19. | 21:00:05

osipapa | 2012. január 19. | 20:36:30

Egyetértek!!

Egy ekkora dögöt csak egy 30 méteres szököár lenne képes jól megdobálni!!!


Csak most ne jöjjön egy nagyobb vihar, mert az a sziklákról visszacsapó hullámok kiatt letaszíthatják erröl a sziklaplatóról, amin most fekszik.

Én hiszek a csodákban!!!

Hátha a hiányzók egy légmentes, nagyobb légbuborékot megtartó kamrában rekedtek...!!!

taliga | 2012. január 19. | 20:57:33

Tudja valaki (esetleg a szerzö), hogy mi okozza az itteni listában szereplö 320 ezer és a minden külföldi médiában írt 114 ezer tonnás vízkiszorítás közötti különbséget???

(Mindkettö tonna-tonna, így nem lehet "váltás" miatti különbség...!)

osipapa | 2012. január 19. | 20:36:30

Kedves Borsika!
Ha ez nem partközelben történik, akkor meg sem történik.Ugyanis a partközel miatt futott sziklára. A viharból meg vajmi keveset éreztek volna a hajón tartózkodók. Ha megnézi a fotót, a hajó jobb oldalán lát egy a testből merőlegesen kiálló lapot. Ez egy stabilizátor, amely viharban való hajózáskor állásszögének ciklikus változtatásával csökkenti a hajó keresztirányú dőlését, így téve a hajóutat kellemessé még tengeribetegségre
hajlamos utasoknak is.

osipapa | 2012. január 19. | 20:26:34

Kedves Taliga!(19:54:23)
Egyetértek végmondatával.
Ennek a hajónak 6db nagy teljesítményű dízel motorja van, melyek egy-egy generátort hajtottak meg, külön - külön. Meglehetősen valószínűtlen,
hogy a hat dízel motor-generátor hirtelen pont egy időben elromlik.

osipapa | 2012. január 19. | 20:15:08

Kedves Virág elvtárs s.k.! (13:32:20)
Ez általában igaz, de ezt a hajót, mint modern, "hasonszőrű" társait nem kormánylapáttal irányítják. A dízelmotorok generátorokat hajtanak meg, az ezek által termelt elektromos árammal a hajó alatt lévő 360 fokban elforgatható gondolákba épített elektromos motorokat táplálnak, melyek fordulatszám-csökkentő,tehát nyomatéknövelő áttételen keresztül forgatják meg a hajócsavarokat. A lényeg a hajócsavarok 360 fokos, bármely irányban való elforgathatóságán van, hiszen így akár álló helyben is meg tud fordulni. És rögtön reagál, hiszen az elfordító nyomatékot közvetlenül a tolóerőt szolgáltató hajócsavar adja. Egy áramkimaradás természetesen lehetetlenné tenné a kormányzást, viszont akkor előrehaladás sincsen így okafogyottá válna a kormányzás. De olyan, hogy minden meghajtás egy időben hirtelen megszűnjön,csak a mesében van(mármint a kapitány meséjében). Erről az üzemeltető céget rögtön értesítenie kellett volna.A cég vezetője ilyen történésről tudtommal nem beszélt a sajtóértekezletén.

taliga | 2012. január 19. | 19:54:23

Mai friss hír:

40 perccel a tragédia elött már lezajlott egy telefonbeszélgetés a kapitány és a parti örség/révkapitány között ahol a kapitány azt hazudta, hogy elromlott az áramfejlesztöjük, azt javítják...

Ráadásul még mindíg vagy 20 embert keresnek. ma sem találtak senkit (talán a hajó alatt lehetnek)...

Egyre sötétebb ez az egész történet...

Grigorij Gedeon | 2012. január 19. | 18:42:13

Moderálási alapelvek- komment törölve -

lumbágó | 2012. január 19. | 17:53:51

borsika
Ez a katonai duma hogy kerül ide? Amúgy a magyar katonák mi a jó fenére vitték a bátorságukkal meg a derék Jányval? Van most 100 000 keresztünk a Don-kanyarnál.

taliga | 2012. január 19. | 14:54:01

http://web.de/magazine/nachrichten/panorama/14559274-mysterioese-frau-beim-kapitaen-auf-der-bruecke.html#.A1000107

Itt egy igazi tanu...
Egy 25 éves, szőke, moldáv csaj a kapitányi hídon...

Lehet, hogy neki akart "villogni" a kapitány...?
Ebben a cikkben is szerepel a kábítószer is és az alkohol is...

borsika | 2012. január 19. | 14:40:21

Az olasz katonák a világháborúban nem a bátorságukról voltak híresek.
A kapitány viselkedése egyértelműen a gyávaságot példázza.

Állítólag a személyzet is a legelsők között mentette a bőrét.
A személyzet összetétele különböző nációkból állt,sokan nem is értették milyen utasításokat adnak,mit is kellene tenniük.
Fizetésük minimális,az egész foglalkoztatási rendszer a borravalóra van kitalálva. Hol az adóhívatal,milyen állam zászlaja alatt hajóznak?

Belegondolni is szörnyű,ha ez nem partközelben,viharban történik.

Ki fog legközelebb egy hajóútra befizetni ???

Szamok Embere | 2012. január 19. | 14:26:45

Nem dőlt gyorsan az oldalára, a parti őrség felvétele szerint egy órával az ütközés után kb harminc fokot. Van egy amatőr éjszakai videofelvétel, ahol már egy csomó ember a parton van, a hajó pedig dől, de még nem nagyon.

http://www.askkissy.com/2012/01/14/costa-concordia-italy-cruise-ship-captain-arrested-before-after-pictures-photos-missing-video/

taliga | 2012. január 19. | 14:00:00

Virág elvtárs s.k. | 2012. január 19. | 13:35:31

Kedves Virág et. s.k.!
A német híradások szerint nem.

Nézze meg a BILD mai online számában megjelent cikket. (Ha nem ért németül, azért még található néhény video felvétel és fotó is.)

http://www.bild.de/news/ausland/costa-concordia/in-smoking-und-abendkleid-treiben-die-toten-durchs-gala-restaurant-22146260.bild.html

Virág elvtárs s.k. | 2012. január 19. | 13:35:31

A jelenlegi fölső oldaláról láttam fényképet, (hasadással, fölmarkolt sziklával)....mégis a másik oldalára dőlt. Tudható, hogy ott is sérült-e?

Virág elvtárs s.k. | 2012. január 19. | 13:32:20

Meg van még a Hapci meg a Morgó?

más: egy 100.000 tonna fölötti hajó nem egy gyorsan manőverezhető jószág....elfordítják a kormányt, néhány perc múlva elkezdik érezni, hogy valami történt.....egy fordulót negyed-félórákban mérnek. A zátonyra futás már legalább 10 percre előre borítékolva volt, és bármit tettek volna is, (ebben a 10 percben) az utazósebesség mellett egy ekkora hiba nem korrigálható.

alfától omegáig | 2012. január 19. | 11:58:28

osipapa | 2012. január 19. | 11:41:16

Köszönöm! És csak annyit, hogy a "kapitányról" nekem azok a vízi életmódú rágcsálók jutnak eszembe, akikről oly sokat lehet olvasni.

osipapa | 2012. január 19. | 11:44:17

Kedves Taliga!
Pontosan idézett. Nem tíz métert írtam, hanem több tíz métert.

osipapa | 2012. január 19. | 11:41:16

Alfától omegáig!
Amennyiben léket kap, a víz a hajó aljába áramlik a gravitáció miatt így az nem dől semerre, hanem elkezd süllyedni, a sérülés hosszanti helyétől függően vagy az orrával vagy a farával( lásd Titanic, az orra merült el elsőnek.)Ám ha ez a hajó még mozog, a beáramlott víz együtt mozog a hajóval.Így ha az kanyarodik, a tömegerők a beáramlott vízre is hatnak és - adott esetben jobbra - billenthetik a hajót.

taliga | 2012. január 19. | 11:32:57

"...alig néhány méterre a hajótól a tenger több tíz méterrel mélyebb."

90-100 méteres szakadék van alatta (nem tíz méter). Ott ér ugyanis véget a sziget szikla talapzata! (A látott tengeralatti felvételek és animáció szerint, függőlegesen egyszerre végeszakad a sziklának.

osipapa | 2012. január 19. | 11:24:28

Alfától omegáig!
Nem feltétlenül! Nem tudom, csak gyanítom, hogy az első reccsenés hangjára
balra akartak kanyarodni, távolodni a szigettől.Így viszont a keletkező tömegerő miatt a bezúduló víz hajó jobb oldalába áramlik - mint a balra kanyarodó buszon a jobbra dőlő álló utasok -, a normális középvonali helyzettől jobbra mozdítva a hajó tömegközéppontját.Ráadásul -
gyanítom - , hogy a fedélzeten tartózkodók is a hajó part felőli jobboldalán gyűltek össze , azt tovább nehezítve.
Így utólag, ha már megtörtént így van ez jól. Ugyanis - amint azt Taliga
alább írja - alig néhány méterre a hajótól a tenger több tíz méterrel mélyebb. Ha ott süllyedt volna el az nagyon gyorsan történt volna, tekintve hogy kb 70 méter hosszú léket kapott, sokkal hosszabbat, mint kis híján 100 éve a Titanic.És egy olyan kapitánnyal aki mentőcsónakból irányítja a hajó kiürítését, ez nagyon sok emberéletet követelt volna.

alfától omegáig | 2012. január 19. | 11:23:38

taliga | 2012. január 19. | 11:07:50

Köszi, DE csak a kötözködés kedvéért! Amennyiben léket kap,mégpedig ekkorát, akkor elkezd arra a felére dőlni. Az ép felét kezdi felfelé fordítani. Biztosan van rá magyarázat, de nekem csak, annyi a "szakértelmem", hogy gyerekkoromban volt egy elemes hajóm.

taliga | 2012. január 19. | 11:07:50

alfától omegáig | 2012. január 19. | 10:41:25

Csak azt tudom elképzelni, hogy nem OTT kapott léket, ahol most fekszik, hanem egy korábbi, víz alatti sziklától, majd ez a 100 ezer tonna fölötti tömeg a tehetetlensége miatt még tovább úszott tehetetlenül, majd "felült" arra a víz alatt platóra, amelyen most fekszik...!

Tud valaki jobbat?

osipapa | 2012. január 19. | 10:51:35

Taliga 10:23:22
"Emberileg azt hiszem..." Nos ebben nagyjából egyetértek.Ráadásul az, hogy az első esetet megúszta, gyanítom csak növelhette az önbizalmát(bár ez szerintem inkább arrogancia).
A 114 ezer tonna lehet az igaz, legalábbis a Wikipedián megadott méretekből
utánaszámolva - hossz 290.2 m, szélesség 35.5 m, merülés 8.2m. Ott is egyébként 114500 tonnát írnak.

alfától omegáig | 2012. január 19. | 10:41:25

Szeretnék kérdezni valamit és segítsetek. Kérlek!
Miért azon az oldalán van a sérülés, lék, amelyik az ég felé néz? Amennyiben arról ömlik be a víz, akkor arra az oldalára kellene dőlnie. Nem?

taliga | 2012. január 19. | 10:34:53

Jumbo...

taliga | 2012. január 19. | 10:34:15

osipapa | 2012. január 19. | 10:23:22

Igaza van!
A Hapcit csak a nagyság miatti összehasonlításban írtam (világos, azon is emberek tucatjai utaznak, akik élete ugyanolyan fontos, mint a Concordia több ezer utasáé és ezemélyzetéé), viszont fordulékonyabb, könnyebben irányítható.

Egy elhibázott mozdulat, vagy mozdulatsor egy óceánjárón csak több száz, vagy akár ezer méterrel később korrigálható csak a tehetetlenség miatt.

(Mint egy kis egymotoros sportgép és egy 747-es Junbo között....)

A beosztottak valóban félnek a kapitánytól a hajón is (nem vagyok "vizes" ember, csak feltételezem, miért lenne ott másként).

Emberileg azt hiszem, egy túlságosan fiatalon magas pozícióba került jóképű, fekete olasz, falta a női utasokat, minden "szaladt" az életében, ettől túlzottan magabiztos lett, felelőtlen...

osipapa | 2012. január 19. | 10:23:22

Taliga!
Ugyan nem halok éhen német nyelvterületen, de ez nagyon kevés ahhoz, hogy
írott sajtót vagy tv tudósítást megértsek. Örülök, hogy Ön megírta amit hallott ill. olvasott.
Szerintem az első partközeli akciója után ezt az embert végleg el kellett volna tiltani az üzembentartó cégnek a hajóparancsnoki feladat ellátásától.
Hogy a kollégáknak jelenteni kellett volna? Nos ebben igaza van, de mondok én valamit. A repülésben dolgozom 42 éve( kb.3000 órát együtt is repültem személyzetekkel) és látom azt, hogy az első tisztek - talán közismertebb nevükön a "másodpilóták" - szakmai előmenetele szempontjából a kapitányok véleménye sorsdöntő lehet. Így ezerszer is meggondolják azt, hogy mit jelentenek és mit nem.Nem állítom,csak gyanítom, hogy a hajózásban is így van ez.
Az Ön által említett dunai hajók és a Costa Concordia között valóban van némi méretkülönbség,mindazonáltal én - nem félreértve Önt - a Hapci kapitányi beosztását is rendkívül felelősségteljesnek gondolom.

taliga | 2012. január 19. | 10:14:44

kedves osipapa!

A mai, német BILD újság online cikke, benne videók, fotók és a éma, hogy könnyen 100 méter mélybe süllyedhet, mert nagyon keskeny az a plató, amin fekszik.

http://www.bild.de/news/ausland/costa-concordia/in-smoking-und-abendkleid-treiben-die-toten-durchs-gala-restaurant-22146260.bild.html

Sajnos csak német nyelven van meg a cikk.

Érdekes, hogy ott a "Concordia" "csak" 114 ezer tonnás...??

osipapa | 2012. január 19. | 10:04:31

"Aggasztó, hogy a megfelelő engedélyek birtokában a hajó pillanatok alatt az oldalára billent." Úgy emlékszem,hogy ez a hajó egy kb. 70 méter hosszú léket kapott, azaz a teljes hosszának kb. 1/4-én zúdulhatott be a víz. Nem hiszem, hogy visszabillenési tesztek során ilyen nagyméretű sérüléssel számolnak bárhol is a világon. Szerencséjük, hogy végül is a zátony megtartotta a hajót, egyébként valószínűsítem azt, hogy sokkal hamarabb
elmerült volna, és vitt volna sokkal több embert a hullámsírba.

taliga | 2012. január 19. | 09:58:21

osipapa!

A tegnapi német sajtóban, TV-ben beszéltek erről (sok német turista érintett a tragédiában).

Ráadásul egy majdnem ilyen katasztrófával végződő, túlságosan partközeli akciója már volt ugyanennek a kapitánynak 2011. augusztusában, akkor csak a véletlennek köszönhette, hogy nem történt baj.

Ha tudták, hogy kábítószer függő, az nagyon nagy baj, ha nem tudták, akkor a közvetlen kollégáinak észre kellett, hogy vegyék és jelenteni kellett volna!

Ez a hajó azért nem a Hapci, vagy Morgó a Dunán...

osipapa | 2012. január 19. | 09:49:40

Tisztelt Taliga!
Hozzászólásának utolsó mondata nekem új és elgondolkodtató.Amennyiben ez igaz, és tényleg a hajót elhagyva mentőcsónakból próbálta irányítani a kiürítést, akkor a szakmai alkalmatlanságon kívül ez a kapitány egy igazi rongyember.Ha valaki csak ajzószerek segítségével képes(?)ilyen - biztosan kemény de ugyanakkor megtisztelő - feladat ellátására,az ne törekedjen rá. Bennem azért felmerül az üzembentartó cég felelőssége is, mármint a feladatra alkalmas szakember kiválasztása szempontjából.

taliga | 2012. január 19. | 08:14:53

Mutattak tenger alatti felvételeket, ill. animációt a hajó helyzetéről.

A sziget, víz alá nyúló, sziklás platóján fekszek, de pár méterre attól, hogy egy kb. 90-100 méteres mélységbe lecsússzon. Már tegnap is megingott kissé (lézerekkel mérik a a hajó helyzetét) és abba is kellett hagyni a búvároknak a munkát.

Az újabb hírek szerint a kapitány kábítószer hatása alatt állt a katasztrófa bekövetkeztekor...

HIRDETÉS
Aggasztó, hogy a hajó a ...
Aggasztó, hogy a hajó a megfelelő engedélyek birtokában vélhetően elvégzett súlyeloszlási tesztek ellenére pillanatok alatt az oldalára billent
Reuters - Max Rossi

Az alapvető probléma az, hogy miért került ilyen közel a part menti sziklákhoz a tengerjáró. A New Scientist folyóiratnak nyilatkozó Mark Staunton-Lambert, a londoni székhelyű Royal Institution of Naval Architects műszaki igazgatója szerint is az a fő kérdés, hogy a hajó helyét méteres pontossággal megadó GPS, illetve a tengermélységet folyamatosan ellenőrző szonár (akusztikus mélységmérő radar) miért nem figyelmeztette a legénységet a veszélyre.

A repülőgépekhez hasonlóan a hajókat is az utolsó részletig számítógépesítették. A nemzetközi tengerészeti szervezet (Nautilus International) szerint éppen az elektronikus térképmegjelenítő és információs rendszer (ECDIS) körül lehet a probléma forrása. Ez egyesíti egy képernyőn a GPS és a szonár adatait.

Elképzelhető, hogy a rendszer adott ki túl sokszor téves riasztást, amit a tengerészek meguntak, és egy idő után figyelmen kívül hagyták a figyelmeztetéseket. Franceso Schettino kapitány szerint az elektronikus térképek azt mutatták, hogy a hajó 100-150 méterre van a szikláktól, amikor bekövetkezett az ütközés. Az sem kizárt, hogy a baleset előtt röviddel bekövetkezett áramszünet vezetett a katasztrófához.

HIRDETÉS

A gyorsan oldalára fordult 13 emeletes, harminchat méter magas és 290 méter hosszú hajóból normál helyzetben, tehát menet közben, mindössze 8,2 méternyi volt a vízszint alatt. A gyors oldalrabillenés azt az érzetet keltheti, hogy talán a jármű stabilitásával is baj volt. A tudományos lap szerint a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) határozza meg, hogy a hajóknak milyen paramétereknek kell megfelelniük. Ha teljesítik az előírásokat, akkor vízre szállhatnak.



MTI/AP
Lényeges, hogy minden súlyos dolog – a motorok, a ballaszttartályok és az üzemanyag – minél alacsonyabbra kerüljön. „Ezek a tengerjáró hajók magasnak tűnnek”, mondta Mark Staunton-Lambert, de a trükk az, hogy ha a súlyelosztás megfelelő, az egész szerkezet súlypontja kellően alacsonyan van. Az IMO-előírások azt is meghatározzák, hogy viharban, ütközésnél, zátonyra futásnál milyen gyorsan kell a hajónak visszatérnie függőleges helyzetbe, amit sérülten is teljesíteni kell.

Vízre bocsátás előtt a hajók stabilitását is igazolni kell, amit tesztekkel végeznek el. A vízben álló hajó egyik oldaláról a másikra kellően nagy acélsúlyokat, esetleg víztartályokat helyeznek át, és közben nézik a hajótest mozgását.

A New Scientistnek nyilatkozó Mark Staunton-Lambert szerint ezzel azt ellenőrzik, hogy a hajó tudja-e a számítógépes úton megjósolt mozgást. Ezzel az eljárással a vízzáró rekeszek működését is tesztelhetik. Ahhoz, hogy megkapja a hajózási engedélyt, a Costa Concordiának is át kellett esni ilyen teszten. Aggasztó, hogy a megfelelő engedélyek birtokában a hajó pillanatok alatt az oldalára billent.

A hajó megbillenése után a víz alá került oldalon elhelyezett mentőcsónakokat nem tudták használni. Mivel hasonló helyzet már több alkalommal előfordult, ezért gyakran kétszer annyi mentőcsónakot és mentőtutajt helyeznek el a fedélzeten, mint amennyit az utasok és a személyzet létszáma amúgy indokolna. Ugyancsak létezik egy menekítési terv, ami általában elméleti koncepció, mert az ilyen több ezer embert szállító hajókon nehezen szervezhető meg egy éles gyakorlat.

Előírás, hogy az utasokat bármilyen esemény – zátonyra futás, megbillenés – után egy órán belül ki kell menekíteni, ha a hajó nem tud ennyi idő alatt egy kikötőbe futni. Ez az egyórás előírás a Titanic közel egy évszázada bekövetkezett katasztrófáját követő vizsgálatok tanulságai alapján született.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    33 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS