Jövőt idézi a svéd ökohajó

A dízel üzemanyaggal pöfögő hajókat is elérte a konstruktőrök újító szándéka. A hajómotorok jelentős környezetszenynyezést okoznak a tengereken, amerre elhaladnak, ezért keresnek új energiaforrásokat a tervezők a hajózásban is. A másik ok természetesen a kőolajkészletek csökkenése és a dízel üzemanyagok drágulása. Egy svéd tengeri teherszállító cég, a Wallenius Marine AB legújabb teherhajója a környezet energiaforrásait hasznosítja: a szelet, a napenergiát és a hullámok energiáját.

A tervezés alatt álló "Orcelle" tulajdonképpen egy 250 méter hosszú 40 méter magas tömör hajótest, amelyből három furcsa műanyag lap emelkedik ki. Ezek a felületek főként vitorlaként szolgálnak, de a napsugarak energiáját is gyűjtik a rájuk rögzített napelemek. Az ezek által szolgáltatott elektromos energia a hajó orrában és tatján található motorokat hajtja.

A hullámok energiáját egy speciális megoldás segítségével állítják a hajó energiaellátásának a szolgálatába. A hajótörzs mindkét oldalán karok nyúlnak ki, amelyek egyrészt a stabilitást szolgálják, másrészt a hullámgenerátor lapátjait tartják. A lapátok a karok végére vannak erősítve és a vízfelületen úsznak. Erős hullámzás hatására a lapátok mozgása a karokat föl-le mozgatja, a karok másik végén levő generátor ezt a mozgási energiát alakítja át elektromos energiává.

A hármas energiahasznosítású hajó így borús időben a szél és a hullámok energiáját hasznosítja, csak éjszaka, szélcsendes időben kell a hajó akkumulátorait használni az előrehaladáshoz. Az akkumulátort természetesen újratölti a rendszer, amint a napelem vagy a hullámgenerátor energiát szolgáltat. Ha minden kötél szakad, még egy üzemanyagcella is rendelkezésre áll a fedélzeten, amely jó hatásfokkal hidrogén segítségével állít elő elektromos energiát.

A tervek szerint az Orcelle ökohajó 10 ezer személygépkocsit fog szállítani környezeti szennyezés nélkül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.