Láncreakció a Paulay Ede utcában

Minden a vekkerrel indult. Majd egy fogpiszkáló kihúzásával, amit egy golyó legurulása követett. Ezt követően az alumínium és a jód reakcióba lépett, gyufák égtek, fekete lőpor is fellobbant, papírhajó a vízre ereszkedett, majd meggyulladt, egy robot elindult és áramkört zárt, végül a lámpa világítani kezdett – és ez az egész meghozta a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium Nagyonatom csapata számára az online közönségdíjat a Láncreakció Tudományos Versenyen.

A versenyen rendkívül ötletes gépezetekkel, reakciók tucatjaival pályáztak a diákok – a nyertes csapat huszonnégy kémiai és fizikai reakciót kapcsolt össze. A különleges megmérettetés egyetlen, pontosabban két célt szolgál: a fizika és a kémia népszerűsítését. 2013 legjobb Láncreakció gépezetét a budapesti Szent Margit Gimnázium Indukció Tudományos Diákkör csapata építette. Második a csongrádi Batsányi János Gimnázium Denaturáltszesz, harmadik a tapolcai Batsányi János Gimnázium Chem Geniuses csapata lett. A közönségdíjat a legtöbb online közönségszavazattal a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium Nagyonatom csapata kapta. A tudományos versenyre összesen 32 diákcsapat adott be pályamunkát az ország minden pontjáról. A Láncreakció Magyarországon kívül nyolc országban indult el, összesen 200 videót küldtek be 176 iskolából.

A versengő diákcsapatok kémiatanáruk segítségével és felügyeletével építettek fel izgalmas, mozgó szerkezeteket. A tervezés során az iskolai kémiaórán tanultakat is alkalmazták, így sok pályamunka része volt látványos színváltozással járó reakció, gázképződés. A diákok kreatívan használtak fel hétköznapi tárgyakat, legyen szó konyhai eszközökről, játékautókról, vagy éppen dominósor készült a felújítás alatt lévő kémiaszertár (csongrádi gimnázium) parkettájából.

Sarkadi Lívia, a Magyar Kémikusok Egyesületének elnöke szerint az ilyen típusú játékos megmérettetések nagyon fontosak a kémia népszerűsítésében, hiszen ezek a programok hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a fiatalok később szakmájuknak válasszák ezt a területet. Murányi Zoltán zsűrielnök, az egri Eszterházy Károly Főiskola tanszékvezetője szerint a verseny résztvevőinek nem kell elmagyarázni, hogy miért szép a kémia, a beküldött pályaművekből sugárzik a kreativitás, a tárgy szeretete.

És mégis. A középiskolások közül nagyon kevesen mondják magukról, hogy nem utálják a kémiát (fizikát), és még kevesebben választják a kémiatanári pályát. Aki jó kémiából, az elmegy orvosnak, aki még jobb, abból vegyész lesz. Valami azért megindult. Az Eszterházy Főiskolán az elmúlt öt évben egyetlen kémia szakos hallgató sem tanult, az osztatlan képzés bevezetésével négyen jelentkeztek erre a szakra idén.

Murányi Zoltán búsongás helyett előadásokkal, látványos kísérletsorozatokkal népszerűsíti a tárgyat. „Évente negyven-ötven bemutatót tartok, ha csak egy-két embert megnyerek a kémiának, már megérte.” Meggyőződése, hogy sokat javulna a helyzet, ha a diákok is kísérletezhetnének, ha nem az atomszerkezettel kezdődne az oktatás, hanem a jelenségek oldaláról közelítenének a természettudományokhoz. Miért zöld a fű, miért jön létre szivárvány, úgy általában, hogyan működik a világ? Úgy érzi, harminckét hazai diákcsapat közel került ennek megértéséhez.

A csongrádi csapat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.