galéria megtekintése

Androidok várnak a hotelben

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 09. számában
jelent meg.


Ötvös Zoltán
Népszabadság

Abban nem vagyunk biztosak, hogy a robotszemélyzet egészen az ágyáig kíséri a megfáradt vendéget, de a kevésbé komplikált, ám a szállodákban alapvető feladatok jelentős részét valóban teljesítheti a hamarosan megnyíló japán szálloda különleges gárdája.

Az elektromos kütyük fejlesztésében élenjáró szigetország újabb attrakcióval várja az érdeklődőket. A napokban jelentették be, hogy Japánban hamarosan megnyílik a világon az első olyan szálloda, ahol a recepciósok nem emberek, hanem robotok. A japánul Henn-na Hotelnek, azaz Furcsa Hotelnek nevezett szálloda július 17-én nyit, a kétszintes hotel 72 szobával várja vendégeit. A másik, ugyancsak 72 szobás szárnyat 2016-ban adják át.

Egyre közelebb a gépek uralkodásához?
Egyre közelebb a gépek uralkodásához?
Forrás: Henn-Na

A hotel különlegessége három „actroid” (emberekre erősen hasonlító robot), amelyek recepciósként dolgoznak majd. A fejlesztőknek köszönhetően ezek az eszközök meglehetősen intelligens beszélgetésre is képesek a vendégekkel. A szálloda rajtuk kívül négy portás és londiner feladatokat ellátó robotot is alkalmaz. Ezzel nem ért véget az okos eszközök sora: néhányat olyan kevéssé kedvelt feladatra alkalmaznak, mint például a takarítás. A fejlesztések az újdonságok mellett gyakorlati célokat is szolgálnak: az ötletgazdák reményei szerint a robotokkal hosszú távon alacsonyabban tarthatják az árakat.

 

„A világ leghatékonyabban működő szállodáját mi fogjuk működtetni” – idézte a programot felvállaló cég elnöke, Hideo Sawada szavait a CNN. Sawada azt reméli, hogy a robotok a hotel feladatainak 90 százalékát is átvállalhatják. A Furcsa Hotel vendégei tobzódhatnak a csúcstechnológia áldásaiban. A futurisztikus szálláshelyen a szobák ajtaját arcfelismerő rendszer nyitja. A szobák felszereltsége minimál stílusú, ha valamire szüksége lesz a vendégnek, egy tableten keresztül bármit, bármikor megrendelhet.

Légkondicionálás helyett érzékelő figyeli a szobát és ha a vendég bent tartózkodik, a neki megfelelő hőmérsékletet állítja be. Napelemekkel és más energiatakarékos megoldásokkal is csökkentik a működési költségeket. A szállodában nem fix árakon kínálják a szobákat, a költségek a kereslettől függően változnak. Meghatároznak egy minimálárat, amire licitálhatnak a vendégek. Aki többet ajánl, az viheti a szobát, de beállítanak egy plafont, ami fölé nem mehet az összeg. Az egyágyas legfeljebb hatvan, de a háromágyas például 153 dollárért kelhet el – a superior és a deluxe lakosztályok ennél többe kerülnek –, amiket természetesen a hotel honlapján rendelhetnek meg.

Ha beválik az elképzelés, és a vendégek megszeretik a robotrecepciósokat, akkor világszerte legalább ezer hasonló hotelt építenének a japánok. Egy újabb lépéssel közelebb kerültünk a gépek uralkodásához? Lehet, hogy igaza van Stephen Hawkingnak és az űrrakétáiról ismert Elon Musknak, valamint a Microsoft alapítójának, Bill Gatesnek, akik tartanak a szuperintelligens robotok jelentette fenyegetéstől?

Az MTA SZTAKI tudományos igazgatója, Bokor József szerint a mesterséges intelligencia témában másfél-két évtizede is voltak hasonló viták. Akkor is túlzott reményeket fűztek az „intelligens”, vagy „szakértői” rendszerek fejlődéséhez. Az MTA SZTAKI-ban is alakultak kutatócsoportok, de arra a következtetésre jutottak, hogy túlzottak voltak a gépi tanulással és főleg az úgynevezett, „önálló gépi intelligenciával” kapcsolatos fejlődési elvárások.

Világszerte ezer hasonló hotelt építenének
Világszerte ezer hasonló hotelt építenének
Forrás: Henn-Na

Ezt követően a világ az autonóm rendszerek fejlesztésére fordított nagy figyelmet. Erre jó példák az autózásban kidolgozott autonóm vezetéstámogató funkciók, amelyek számos emberéletet tudnak megmenteni, mivel képességeik túlmutatnak az emberi érzékelés és beavatkozás képességein. „Úgy vélem, hogy a fejlődési irányok gondos nyomon követése és alakítása fontos dolgunk, azonban túlzottak a sci-fi elemek által sugallt veszélyek” – mondta.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.