Ki nem találná, mire jó az okostelefon

Megmérhetjük mobiltelefonnal, hogy mennyi idő alatt tesz meg egy kört a közepén madzagra felfüggesztett és megpörgetett műanyag cső? Igen, meg. És még számos egyéb hasznos mérésre is alkalmas lehet egy okostelefon.
A gravitációs gyorsulás értékét is meghatározhatjuk a tanteremben – mert az okostelefonnal nemcsak telefonálni, közösségi portálokat nézegetni, szelfiket gyártani lehet, hanem a beépített legalább tizenkét szenzor segítségével érdekes fizikai kísérletekre is használható. Hogy miként és mire, azt a világ egyik legnagyobb oktatási konferenciáján, az ECER nemzetközi közönsége előtt mutatták be Budapesten.

Bő évtizede Ausztriából egyetemi szakdolgozatként indult, mára több mint harmincmillió felhasználó alkalmazza a matematikaoktatásban az ingyenes, GeoGebra néven ismert programot. A magyar fejlesztők az erre épített 200 ezer interaktív tananyag áttekintése után döntöttek úgy, hogy igény van egy rendezett és rendszerezett, az általános iskola első osztályától az érettségizőkig használható tananyagra.

1800 teljesen új tananyag készült el – ez a Geomatech. Minden évfolyamra külön blokkokat hoztak létre, évfolyamokon belül pedig különböző nehézségi fokozatú példákat, hogy a gyengébbek ne maradjanak le, illetve a kiválók se unatkozzanak. Ma arról számoltak be a fejlesztők, hogy további 600 természettudományos példával, kísérlettel egészítik ki a tananyagot.

Härtlein Károly, a Budapesti Műszaki Egyetem Fizikai Intézetének tanszéki mérnöke, a Brutális fizika című ismeretterjesztő sorozat fizikusa arra hívta fel a figyelmet, hogy a legkevésbé okos okostelefonokban is legalább tizenkét szenzor van – gyorsulásmérő, iránytű, hőérzékelő, forgásérzékelő, stb. –, ezeket lehet fizikai kísérletekhez használni. Ehhez az kell, hogy a megfelelő applikációk letöltésével kiválasszuk, hogy melyik szenzor adataira vagyunk kíváncsiak, majd azokat eljuttassuk egy számítógépre. Innentől kezdve forgathatjuk a műanyag csövet.

A projekt során elsődleges, hogy a diákok megszeressék a matematikát és a természettudományokat, hogy az órákon aktívabbak, a tanulás során pedig motiváltabbak, kreatívabbak legyenek. „A Geomatech egyik legfőbb újdonsága az aktív, felfedező tanulás támogatása, a törvényszerűségek tapasztalatra épülő, interaktív felfedeztetése, a matematikai és természettudományos problémamegoldás gyakorlati támogatása” – értékelte idén tavasszal a projektet Csépe Valéria akadémikus, az MTA közoktatási elnöki bizottságának elnöke, aki azt is elmondta, hogy ez a platform természetes közeg a gyerekek számára, hiszen a kütyük világa határozza meg életüket.

Az idei tanév kezdetéig több mint 950 iskola mintegy 2500 tanára ismerkedett meg a Geomatech technológiával. A visszajelzések kedvezők, volt olyan tanár, aki saját kísérletekkel jelentkezett.

NOLBLOG
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.