galéria megtekintése

Keresztapák a világhálón

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 01. számában
jelent meg.


Sándor Tünde
Népszabadság

Két-hárommillió forintért kínált doménnevekkel is lehet találkozni a neten, de az már rejtély, valójában mennyiért kelnek el a jól csengő nevek, mivel tulajdonoscsere esetén csak a lemondónyilatkozatot kell benyújtani, a vételár a szerződő felek titka maradhat.

A jó doménnév könnyen megjegyezhető, könnyen előrejuttat a keresőkben, ezáltal komoly reklámköltséget spórol meg tulajdonosának, hiszen keveset kell költeni a bevezetésére.

A még szabad, de ígéretes doménnevek spekulatív célú lefoglalására külföldön egész iparág épült. Bonyolult értékelési algoritmusok alapján emberek helyett már szoftverek védik le a főleg .com végződésű nevek százezreit. A világ legnagyobb doménbróker cége, a Sedo.com oldalán jelenleg 18 millió domént árulnak, amely a teljes magyar doménállomány közel harmincszorosa. Az átlagár 450 ezer forintnak felel meg, miközben egy ilyen domén éves fenntartási költsége nagyjából háromezer forint.

Csak a keret – az értéket a tartalom képviseli
Michael Hanschke / Reuters

 

A magyar szabályozás képes kivédeni az ipari szintű spekulációt, igaz, e piac is sokkal kisebb. Nálunk a külföldi doménhalász cégek egyáltalán nincsenek jelen, ami nagy könnyebbséget jelent az itthoni doménvásárlóknak – mondja Bordi Gergely, a Silicium Network Informatikai Kft. ügyvezetője. Az akkreditált doménregisztrátor társaság szerint itthon inkább olyan nevek kerülnek eladósorba, amelyeket valamikor egy jónak tűnő ötlethez védtek le. Később aztán az ötlet elbukott vagy időközben letettek róla a tulajdonosok, és inkább árulják még néhány évig a nevet, mint hogy realizálják a rajta keletkezett veszteséget.

Szerencsevadászok, szenvedélyes gyűjtögetők persze itthon is akadnak. Ők a .hu doménnévállomány körülbelül 5 százalékát birtokolják, de ez kis aránynak számít. Többségük még a befektetett pénzét sem látta viszont, de ha szabadon talál egy inspiráló nevet, amiben fantáziát lát, azonnal levédi. Legnagyobb sajnálatukra azonban igen ritkán vásárolnak tőlük. Magyarországon a jó webcímeknek köszönhető növekedési és megtakarítási potenciált mintha nem vennék tudomásul az emberek, ezért a teljes webes költségvetésnek nemritkán csak ezrelékeit költik doménnévre. 50-100 ezer forintért már prémium kategóriás doménnevekből lehet válogatni, 500 ezer forint felett pedig akár a szektor legjobb üresen álló webcíme is a miénk lehet.

A magyar vásárlók tehát nem szívesen fizetnek ki nagyobb összegeket egy doménnévért, inkább keresnek egy még szabad, de a célnak megfelelő nevet. A .hu végű domének eladási célból történő vásárlása emiatt nem tűnik jó üzletnek. Jól prosperálnak viszont azok a cégek, amelyek keresőoptimalizálási szempontok alapján védenek le doméneket, és rögtön honlapot is indítanak rajtuk. Ezek a weblapflották egymást és más oldalakat is előrelöknek a keresőkben, a rajtuk lévő reklámokból bőséges bevételre tesznek szert.

Viviane Reding még mint információs társadalomért felelős biztos propagálja az .eu doménnevet
Viviane Reding még mint információs társadalomért felelős biztos propagálja az .eu doménnevet
Thierry Roge / Reuters

Mindeközben a sokszorosára nő webcímeik értéke, amelyeket megfelelő ajánlat esetén készek értékesíteni is. A .hu végződésű doménnevek regisztrációs díja és fenntartása világviszonylatban is alacsony, az éves költség azonban így is szerepet játszik abban, hogy naponta felszabadul 100-200 doménnév. A jobbak elcsípéséért verseny alakul ki, végül a szerencse és a versengő regisztrátorcégek technikájának eredője dönt.

A megszűnő és az újonnan regisztrált doménnevek egyfajta korrajzul is szolgálnak, jól mutatva az aktuális és a lecsengő trendeket. Ezen a piacon is vannak divatok, de leginkább próbálkozások. Például 5-8 éve mindent védtek, amiben a bio szó szerepelt, 2008-ig a hitel szót rejtő domének pörögtek a csúcsra. Mostanában a napelemes, passzívházas, drónos domének bukkannak fel sűrűbben, de vannak gyorsan elhaló felbuzdulások is.

Önmagában azonban a doménnév csak olyan, mint egy telek az interneten. Ha nincs felépítmény, nincs egy jól működő weboldal mögötte, akkor nem több egy lehetőségnél. Szép példák vannak már a magyar piacon is arra, hogyan lehet egy jó doménnévre több százmilliós értéket építeni. A Hirkereso.hu, a szallas.hu, a vatera.hu, az alberlet.hu, a bookline.hu vagy az ingatlan.com példája mindenki számára ismert. A fejlődést jól mutatja, hogy 2014-ben a magyar reklámpiac 25 százalékát már az internet adta.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.