Alberto Camplani, a római La Sapienza egyetemen a kereszténység történetét tanító professzora szerint a 2012-es tudományos kongresszus számára egyáltalán nem volt furcsa, hogy a kopt szövegben Jézus feleségnek nevezte a Mária nevű nőalakot, bár Camplani szerint a kifejezést asszonynak és nőnek is lehet értelmezni.
|
Jézus születésének vélt helyszíne Izraelben - Mi igaz a hagyományokból? Ammar Awad / Reuters |
A bejelentésben a furcsa csak az volt, hogy a felfedezés azonnali sajtónyilvánosságot kapott, „a tudomány helyett a botránykeltést részesítve előnyben” - írta akkor az olasz professzor, aki szerint a papirusz nem régészeti ásatásról származó lelet, hanem a műkincspiacról érkezett, ezért „elővigyázatossággal kell megvizsgálni hitelességét”.
A 4. századi papiruszt Karen King, a Harvard Egyetem professzora, a kereszténység történetének szakértője elsőként az amerikai sajtónak mutatta be. A forrást a Rómában rendezett nemzetközi konferencián is ismertette, ahol több kollégája is megkérdőjelezte a papirusz hitelességét. King a Harvard Theological Review című folyóiratában akarta publikálni kutatási eredményét, de az egyetem nem közölte a tanulmányt, mert újabb bizonyítékokra van szükség a papirusz eredetiségét illetően.
Egy videóban maga Karen King hívta fel arra a figyelmet, hogy a papirusz nem bizonyíték arra, hogy Jézusnak volt felesége, csupán arra, hogy valamikor 2. század második felében voltak olyan keresztények, akik azt gondolták, hogy Jézusnak volt felesége. Szerinte a kereszténység születése környékén még senki nem foglalkozott azzal, hogy volt-e Jézusnak felesége.
|
Az eredetiségét bizonyították, a tartalmát nem - Karen L. King/Harvard University |
Ezt a bizonyos papirusz töredéket elemezték az utóbbi időben a Columbia Egyetem, a Harvard Egyetem és a Massachusetts Institute of Technology (MIT) mérnökei, vegyészei és biológusai, akik arról számoltak be, hogy az hasonlít más, a negyedik és a nyolcadik századból származó ősi papiruszhoz.
A vizsgálati eredmények azonban továbbra sem bizonyítják, hogy Jézusnak volt egy felesége, vagy a tanítványok között nő is volt, csak azt, hogy a töredék inkább egy ősi kézirat részlete, semmint egy hamisítvány.
Karen King, a történész a New York Times-nak nyilatkozva megerősítette azt a véleményét, hogy a papirusz nem tekinthető bizonyítéknak, hogy Jézus nős, csupán azt igazolja, hogy a korai keresztények aktívan tárgyalták a cölibátus, a szex, a házasság témáját.
Leo Depuydt, a Brown Egyetem egyiptológusát továbbra sem győzték meg az elemzések, szerinte egy zseniális hamisítványról van szó, amit vizsgálni sem kell annyira egyértelmű a csalás. Azt mondja, egy egyetemista is könnyedén kikever koromból és olajból ilyen festéket.
Na, de honnan vette a papiruszt?