galéria megtekintése

Háromdimenziós oktatás Kisvárdán

0 komment


Fenes Gábriel

A jövő diákjainak az írás és olvasás mellett hamarosan a nyomtatást is el kell sajátítaniuk. A világ számos országában felismerték, hogy a ­3D-s nyomtatás a közoktatásba ágyazva a növekedés egyik motorja lehet. A technológiát már egy magyar iskolában is hasznosítják.

A fizikai tárgyak digitálissá alakíthatók, a digitális dolgok pedig fizikaivá – ez a 3D-s nyomtatás technológiájának egyik alaptézise, amely már több területen is hasznosítható. Pár évtizede még azt vártuk, hogy a papírlapot kiadja a nyomtató, ma viszont már kézzelfoghatók a digitális térben megálmodott eszközök. A ­3D-s nyomtatás néhány éve vált elérhetővé, de azóta jelentős fejlődéseken ment keresztül. A technológiát már nagyvállalatok és kormányzati szervek is használják, de az oktatásban is kiemelt jelentőséget kapott.

– A 3D-s nyomtatás jelenti az oktatás jövőjét – emeli ki Simó György, a FreeDee Printing Solutions alapítója. A cégnél és a világ vezető asztali 3D-s nyomtató fejlesztőjénél, az amerikai MakerBotnál úgy gondolják, hogy a következő 10-15 év során alapjaiban alakul át a gyártás és a technológia világa, és ezzel párhuzamosan az oktatásé is. A két cég ezért azon dolgozik, hogy a 3D-s nyomtatók a tanulás részévé váljanak, és a diákok ötletei gyorsan, megfizethető módon és a lehető legpontosabban megvalósulhassanak.

Magyarországon először az ukrán határ közelében fekvő kisvárdai Szent László Katolikus Középiskolában alakítottak ki 3D-s oktatási központot. Az intézményben tavaly december óta négy darab MakerBot 3D-s nyomtatót és egy szkennert használhatnak tanárok és diákok. Kerezsi Béla, az iskola igazgatója hangsúlyozta, hogy az eszköznek nemcsak az informatika- és technikatanárok veszik hasznát, hanem például a földrajzot, történelmet, matematikát, biológiát és rajzot oktató pedagógusok is.

 

– A 3D-s nyomtatóval olyan szemléltetőeszközöket nyomtatunk, amelyek a boltban több ezer forintba is kerülhetnek, az iskolánk viszont pár száz forintból megoldja az előállításukat – magyarázta lapunknak Kerezsi. Így készülhetett például földgömb, Petri-csésze-tartó, DNS-lánc, műszív vagy a Pitagorasz-tétel elmagyarázásához kézzelfogható eszköz. Nem csak tanulást segítő tárgyakat lehet előállítani a technológiával. Mint azt az igazgató elmondta, a legutóbb egy törött mikrofonállvány egyik alkatrészét sikerült a 3D-s nyomtatóval újragyártani. A helyi általános iskolák számára a Szent László nyílt napokat tervez, és díjmentesen nyomtat majd tanszereket.

A 3D-s nyomtatók iskolai használatával az oktatás egyszerűbbé és innovatívvá válik, de például azok a hosszadalmas, bürokratikus folyamatok is megszűnhetnek, amelyek egy törött eszköz javításával vagy beszerzésével járnak. Nem elhanyagolható tényező, hogy a MakerBotokat kis erőforrásból is lehet üzemeltetni, így például egy tablet vagy egy laptop is elég az irányításukhoz.

A FreeDee 3D Akadémia bízik abban, hogy a többi hazai középiskola is érdeklődik majd a jövő oktatását jelentő technológia iránt, ezért meghirdette a „MakerBot a tanteremben" pályázatot, melynek keretében tizenegy printer talál gazdára az oktatási intézmények között.

A pályázat február 26-ig tart, azon általános, közép- és felsőoktatási intézmények is részt vehetnek. A részvétel feltétele csak annyi, hogy egy rövid pályázati anyagot készítenek arról, mire használnák a 3D-s nyomtatót.

A FreeDee bízik abban, hogy a magyar kormány is mihamarabb felismeri a lehetőséget, amely az iskolák 3D nyomtatókkal való felszerelésében rejlik. Ha létrejönne egy ilyen program, azzal Magyarország felzárkózhatna olyan nyugati országok mögé, mint az Egyesült-Államok vagy Németország, és végre az elsők között adaptálna egy forradalmi technológiát, ezzel óriási előnyhöz juttatva a diákokat. A 3D nyomtatás olyan tudást jelenthet a diákoknak, amely a XXI. század munkaadóinak különösen fontos lehet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető