A jövő diákjainak az írás és olvasás mellett hamarosan a nyomtatást is el kell sajátítaniuk. A világ számos országában felismerték, hogy a 3D-s nyomtatás a közoktatásba ágyazva a növekedés egyik motorja lehet. A technológiát már egy magyar iskolában is hasznosítják.
A fizikai tárgyak digitálissá alakíthatók, a digitális dolgok pedig fizikaivá – ez a 3D-s nyomtatás technológiájának egyik alaptézise, amely már több területen is hasznosítható. Pár évtizede még azt vártuk, hogy a papírlapot kiadja a nyomtató, ma viszont már kézzelfoghatók a digitális térben megálmodott eszközök. A 3D-s nyomtatás néhány éve vált elérhetővé, de azóta jelentős fejlődéseken ment keresztül. A technológiát már nagyvállalatok és kormányzati szervek is használják, de az oktatásban is kiemelt jelentőséget kapott.
– A 3D-s nyomtatás jelenti az oktatás jövőjét – emeli ki Simó György, a FreeDee Printing Solutions alapítója. A cégnél és a világ vezető asztali 3D-s nyomtató fejlesztőjénél, az amerikai MakerBotnál úgy gondolják, hogy a következő 10-15 év során alapjaiban alakul át a gyártás és a technológia világa, és ezzel párhuzamosan az oktatásé is. A két cég ezért azon dolgozik, hogy a 3D-s nyomtatók a tanulás részévé váljanak, és a diákok ötletei gyorsan, megfizethető módon és a lehető legpontosabban megvalósulhassanak.
Magyarországon először az ukrán határ közelében fekvő kisvárdai Szent László Katolikus Középiskolában alakítottak ki 3D-s oktatási központot. Az intézményben tavaly december óta négy darab MakerBot 3D-s nyomtatót és egy szkennert használhatnak tanárok és diákok. Kerezsi Béla, az iskola igazgatója hangsúlyozta, hogy az eszköznek nemcsak az informatika- és technikatanárok veszik hasznát, hanem például a földrajzot, történelmet, matematikát, biológiát és rajzot oktató pedagógusok is.