galéria megtekintése

Forradalmasíthatja az energiaellátást a Tesla akksija?

10 komment


Ötvös Zoltán

A megújuló energiaforrások, mint például a nap- és a szélenergia hátránya, hogy nem egyenletesen kapjuk, éjszaka például nem süt a nap, és a szél sem fúj mindig. Ezért energiatárolásra van szükség.

A Tesla energiafala a kaliforniai bemutatón
A Tesla energiafala a kaliforniai bemutatón
Patrick T. Fallon / Reuters

Az elektromos autóiról ismert amerikai Tesla e probléma feloldására dobta piacra  a családi használatra szánt Powerwall nevű lítiumion-akkuját. A közműszolgáltatóknak kitalált Powerpack nevű akkucsomagból a legkisebb 100 kilowattórás. Elon Musk cégvezető szerint utóbbi megoldással már nagy mennyiségű áramot tárolhatnak, s adhatnak le megfelelő időben.

 

A Tesla hatalmas akkumulátorai az energia tárolására születtek. Egyetlen Powerwall akku 7 vagy 10 kilowattórányi áramot tárolhat, ebből akár kilenc egység is töltődhet egyszerre egy átlagos családi otthonban. A 7 kWh-s modell 3000 dollárba, a 10 kWh-s változat 3500 dollárba kerülhet. Az újdonságot a vállalat Nevada államban 5 milliárd dollárból épített üzeme gyártja jövőre, ám az idén még a cég kaliforniai autógyárából kerülnek ki az akkuk. A Tesla akkuira tíz év garancia jár, amit újabb tíz évvel meghosszabbíthatnak. A 100 kg-os Powerwall 130x86x18 centiméteres, azaz akár egy előszobában, vagy a garázs falán is gond nélkül elfér.

Az akkuval tárolhatjuk és felhasználhatjuk a saját magunk által (napelemekkel) előállított villamos áramot, így kevesebbet kell vennünk a szolgáltatónktól. További előny, hogy időzíthető a Powerwall akkuk töltése, például éjszakai árammal is tölthetőek. Megfelelő körülmények között visszajöhet a befektetés ára, amihez az kell, hogy a saját napelemes rendszerükből származó energiát az áramszolgáltató az átlagárnál olcsóbban vásárolja meg.

Egész háztartásokat meghajthat a Tesla új akksija
Egész háztartásokat meghajthat a Tesla új akksija
Patrick T. Fallon / Reuters

A megfelelő kapacitású otthoni Powerpack rendszerrel idővel megoldható az elektromos autók legnagyobb problémája, a töltés lassúsága. A Tesla elektromos autóinak akkujait a jelenlegi technikával 8-10 órán át kell tölteni, a negyedórás gyorstöltés azonban (az üzemanyagcellás Toyota Mirai egyik felelős mérnöke szerint) akár ezer háztartás szokásos ellátásához szükséges energiát is felemésztheti. A pcworld.hu szerint házi akkukkal már megoldható lenne a gyorstöltés, hiszen a Powerwall amolyan árampufferként viselkedhetne: az autónak elvileg gyorsan leadhatná a szükséges energiát, az áramhálózatról való feltöltése viszont egyszerűen szabályozható.

Elon Musk szerint az volt a céljuk, hogy

„alapjaiban változtassuk meg a világ energiafelhasználási szokásait".

Az ilyen rendszerekkel valósággá válhat a fosszilisenergia-mentes életmód, hiszen a tárolt napenergia segítségével éjjel működtethető a háztartás, tölthető az elektromos autó.

Szupercella?
Szupercella?
Patrick T. Fallon / Reuters

Az ilyen típusú energiatároló egységeket előállító iparág bevétele 2012-ben mindössze 200 millió dollár volt, de az  IHS CERA piackutató cég szerint 2017-re ez az érték 19 milliárd dollár lehet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.