galéria megtekintése

Egyre kevésbé a tévén tévézünk

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 29. számában
jelent meg.


Ötvös Zoltán
Népszabadság

A valós idejű, streaming videoátvitel már majdnem egy szinten áll a hagyományos tévénézéssel: a fogyasztók 75 százaléka néz streamelt tartalmat, míg 73 százalékuk figyel műsorrend szerinti adást hetente többször – olvasható az Ericsson ConsumerLab éves tv- és médiajelentésének legújabb kiadásában. Ráadásul a streaming feljövőben, a lineáris tévézés pedig visszaesőben van.

A streaming olyan adatátviteli technika, amely különféle médiatartalmak gyors továbbítását, letöltését teszi lehetővé az interneten keresztül valós időben. A technológia fejlődése és az ezzel generált felhasználói magatartásváltás továbbra is jelentős hatással van a televíziós és médiaiparágra, a régi formátumok és üzleti modellek elavulnak, és helyet adnak javuló minőségű, személyre szabott szórakoztatásnak – üzeni a 23 országban több mint 23 ezer emberrel készített online interjúkon alapuló, immár ötödik éve közzétett eredménysor.

Az okostelefonokon és a táblagépeken megtekintett tartalomra fordított időmennyiség évről évre intenzíven növekszik – olvasható a jelentésben, ami arra is felhívta a figyelmet, hogy majdnem minden ötödik néző (19 százalék) kész fizetni azért, hogy bármilyen eszközön elérhesse kedvenc tartalmait. Ez 25 százalékos bővülést jelent mindössze két év alatt. Emellett egyre többen tekintik a hagyományos műsorsugárzást és a fizetős tévécsatornákat „tartalomraktáraknak”, amelyekből a digitális videorögzítőjük segítségével későbbi megtekintésre válogathatják ki a műsorokat.

A digitális videorögzítési funkciók elősegítik a „maratonszerű” sorozatnézés növekedését, amely a tévésorozatok és többrészes mozifilmek egy csomagban való kiadásával kezdődött, és éles kontrasztban van a hagyományos televíziózási élménnyel, amikor egy kedvenc műsor minden új epizódjára egy hetet kellett várni.

 

Ezzel párhuzamosan számos néző tért át az előfizetés-alapú, igény szerinti videó- (S-VOD) szolgáltatásokra, mint amilyen a Netflix és a Hulu (előbbiről épp a napokban derült ki, hogy hamarosan Magyarországon is megkezdi a szolgáltatást), és 48 százalékuk állítja, hogy szeretné, ha egy-egy népszerű sorozat összes részét egyszerre adnák ki, hogy ők dönthessék el, mikor nézik meg az egyes epizódokat. A kutatás arra is rávilágított, hogy sokan nem hajlandóak minőségi kompromisszumra: 43 százalék mondta, hogy a rendkívül nagy felbontás (UHD) fontos neki.

Újra kell gondolni a tartalomszolgáltatást
Újra kell gondolni a tartalomszolgáltatást
Kurucz Árpád / Népszabadság

„A tanulmány eredményei világosan mutatják, hogy a médiavállalatoknak folyamatosan újra kell gondolniuk a tartalom létrehozásának és megjelentetésének módját, a televíziós szolgáltatók számára pedig az a legfontosabb üzenet, hogy a lehető legjobb minőségű tartalmat biztosítsák a nézőknek, függetlenül attól, milyen eszközön nézik a műsort” – véli Niklas Heyman Rönnblom, az Ericsson ConsumerLab vezető tanácsadója.

A helyzet gyorsan változik, az üzleti és szolgáltatási modelleknek igazodniuk kell a változás üteméhez, ha továbbra is a fogyasztók által értékesnek tartott szolgáltatásokat kívánnak nyújtani. A váltást jelzi, hogy az európaiak fele már tévézés közben is a közösségi oldalakat nézegeti, és 41 százalékuk nem csak a klasszikus tévékészüléken nézi a tévéműsorokat.

Az ágazat ismerői szerint a klasszikus televíziózás – ahol a sugárzott programoknak rögzített kezdési időpontjuk van – nagyjából húsz éven belül eltűnik. Még a sportközvetítéseket is az online alkalmazásokon keresztül érjük el. Kiválaszthatunk majd nekünk tetsző kameranézeteket, és ha úgy szottyan kedvünk, akár az egyes játékosokra is koncentrálhatunk. A személyre szabhatóság mellett a kényelem és a hordozhatóság miatt is mind nagyobb teret nyernek ezek a szolgáltatások.

Korlátozott tévéélmény

A mai tévézők több eszközön és több képernyőn férnek hozzá az audiovizuális tartalmakhoz, így asztali gépen, laptopon, okostelefonon, okostévén és táblagépen is. Az eNET és a Telekom Jelentés az internetgazdaságról című, 2014 áprilisában végzett kutatásából az derült ki, hogy a válaszadók 79 százalékának a tévézés nem külön program, hanem csupán egy a több egyszerre végzett tevékenység – játék, az interneten való böngészés, olvasás, SMS-ezés – közül.

A felhasználók 20 százaléka rendelkezett táblagéppel, és 17 százalékuk rendszeresen nézett rajta élő tévéműsort. Korábbi tévéműsorok rögzített változatát még többen (23 százalék) nézik tableten. Okostelefonon kevesebben tévéznek, főként a készülékek képernyőjének mérete miatt. Okostévét minden ötödik válaszadó birtokolt, de 25 százalék jelezte, hogy a közeljövőben szeretne ilyen készüléket. A felhasználók 77 százaléka nemcsak tévézésre használja a televíziót: 45 százalék saját médiatartalmakat, 38 százalék internetes videókat néz, 36 százalék pedig az interneten böngészik rajta.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.