Egy molekula két betegség ellen

Két betegség kezelésében is áttörést hozhat egy magyar kutatók által felfedezett vegyület. A jelenlegi tesztek szerint az N-Gene nevű cég BGP-15 kódjelű molekulája a cukorbetegség kezelése mellett a halálos kimenetelű Duchenne-szindrómában szenvedőknél is hatékonyon alkalmazható.

Az öregedéssel összefüggő betegségcsoportok (II. típusú diabétesz, Alzheimer, Parkinson, rákos megbetegedések, izomsorvadás) mind gyakrabban fordulnak elő. Az N-Gene Kft. kutatási igazgatója, Literáti Nagy Péter a Magyar Tudományos Akadémián tartott bemutatón elmondta: azt már világosan látjuk, hogy a stresszfehérjék meghatározó szerepet játszanak a korral összefüggő betegségekben, és jelentősen befolyásolják az élettartamot. A stresszfehérjék (HSP) például nélkülözhetetlenek az inzulin megfelelő működéséhez, és alapvető szerepet játszanak az energiatermelés szabályozásában. A BGP-15 hatóanyag ebbe a folyamatba avatkozik be jótékonyan.

Literáti Nagy Péter a budapesti laboratóriumban
Budapest, 2012. április 19. Literáti Nagy Péter a budapesti laboratóriumban. A magyar kutatók által alapított gyógyszerfejlesztőcég, az N-Gene jelenlegi fejlesztéseinek középpontjában egy diabétesz elleni gyógyszer piacra juttatása áll, melynek humán klinikai kipróbálása az Egyesült Államok gyógyszerhatóságának engedélyével, több száz betegen, amerikai klinikákon jelenleg is folyik. A BGP-15 jelű vegyület Literáti Nagy Péter gyógyszerkutató vezetésével magyar kutatók felfedezése, amely - az eddig ismert diabétesz elleni gyógyszerekhez képest új mechanizmuson, elveken alapulva - helyreállítja az inzulin kóros működését, fokozza a sejtek, szövetek, izom glükóz (cukor) felvételét, ezáltal biztosítva az emberi szervezet megfelelő energia ellátottságát. A fejlesztési-technológiája várhatóan olyan új gyógyszerosztály megjelenéséhez fog vezetni, amely nemcsak a diabétesz kezelésében komoly lehetőség, hanem olyan más, az öregedési folyamatokkal összefüggő - jelen esetben izomvesztéssel, izomsorvadással kapcsolatos - betegségekre is reményt jelenthet, amelyek kezelése mind ez idáig nem volt megoldott. Felvételünk 2012. április 12-én készült. MTI Fotó: Balaton József

Az Egyesült Államok huszonöt klinikáján háromszáz beteg részvételével folyó tesztek azt mutatják, hogy a magyar fejlesztésű hatóanyag helyreállítja az inzulin-jelpálya működését, fokozza a sejtek, szövetek, izmok cukorfelvételét, ezáltal biztosítva az emberi szervezet megfelelő energiaellátottságát. És ami szintén nagyon fontos – közben csökkenti a betegek testsúlyát. A cukorbetegeknek gyógyszerként adható hatóanyag forgalomba hozása 2015 körül várható.

Időközben ausztrál tudósok kísérletekkel igazolták, hogy a magyar fejlesztésű BGP-15 áttörést jelenthet a halálos kimenetelű, kezelhetetlen ritka betegség, a Duchenne-szindrómaként ismert izomsorvadás terápiájában is. Az ilyen betegeknél kisgyermekkorban kacsázó járás, lábujjhegyen járás, testtartási zavar lép fel. A gyermek nem tud felállni, lépcsőn járni. 10-12 éves korukra a betegek már teljesen mozgáskorlátozottak. A Webbeteg.hu szakportál szerint a Duchenne-féle szindróma főleg fiúkat betegít meg, 3600 élve született fiúból egynél fordul elő. Lányokban sokkal ritkábban található meg, ők inkább hordozzák a betegséget, azaz ők ilyenkor nem betegek, csak genetikai állományukban megtalálható a hibás gén. A betegség az esetek kb. 30 százalékában újonnan alakul ki valamilyen káros hatás következtében. Az izomsejtek szerkezete hibás, és ezért nem tudnak működni. Az izomsejtek helyét ugyanis az izommunkára képtelen zsírszövet és kötőszövet tölti ki, ebből adódóan a beteg egyre erőtlenebb lesz, míg végül önmaga ellátása is gondot jelent.

A betegek 10-12 éves koruk körül tolószékbe kényszerülnek. A fokozódó gyengeség fogékonnyá teszi őket tüdőgyulladás vagy más betegségek iránt is, és a betegek többsége 20 éves kora előtt meghal. Az ausztrálok vizsgálatai szerint – erről jelent meg április elején közlemény a világ vezető tudományos folyóiratában, a Nature-ben – a magyar molekula nem gyógyítja ugyan a szindrómát, de jelentősen lassítja a betegség kifejlődését. A várakozások szerint a szernek köszönhetően az érintettek harminc éves koruk körül kerülnek tolószékbe, és akár 40-50 éves korukig is élhetnek.