– Köszönjük, és használd egészséggel az alkalmazást – nyugtázza szemrebbenés nélkül a tizenhat éves Sengel Tamás a sokadik dicséretet, melyet az évfolyamtársaival együtt készített mobilalkalmazásáért kap.
|
Zajlik a rapid randi, ahol a diákvállalkozók leendő mentoraikkal találkoznak COMLAB |
Bár még tart a prezentáció, az AKG előadótermének félhomályában egyre-másra villannak fel az okostelefonok kijelzői – a Bloom névre keresztelt terméket akkora érdeklődés övezi, hogy a zsűri tagjai közül többen is nekiálltak letölteni.
Az applikációban megvan minden, amitől egy elképzelés ma divatba jöhet: interaktív, képi kommunikációval operál, és nagyon igyekszik, hogy életérzéssé váljon. Ha utóbbi egy telefontöltés kapcsán egyelőre kissé túlzó vágynak tűnik is, a csapat marketingje kifogástalan.
Amellett, hogy négyféle közösségi oldalon vannak jelen, webáruházukból három kattintással megrendelhető az applikáció mellé dukáló egyedi mobiltartó is, melyet samponosflakonok újbóli felhasználásával készítenek.
Nemcsak a találmányokon, az előadásmódokon is látszik, ezek a tizenévesek minden részletet pontosan megterveztek. Amint azt Kovács Ildikó, a szegedi Junior Achievement Magyarország munkatársa megjegyzi, ilyen kiállással Londonban, a diákvállalkozások nemzetközi versenyének mezőnyében is megállták volna a helyüket a magyar projektek.
Pedig a nap folyamán nemegyszer elhangzik: olyan nemzet vagyunk, amely híján van az önbizalomnak és a vállalkozó kedvnek; olyan nemzet vagyunk, ahol a fiatalok 90 százaléka szerint a siker titkát kizárólag a megfelelő kapcsolatok jelentik.
Az óbudai Alternatív Közgazdasági Gimnázium jelképes helyszín, mindennek az ellentétét képviseli: az iskola Budapest egyik legnyitottabb intézményeként ismert, ahol a hangsúly a tanulók egyéni képességein és személyes döntésein van. Nem véletlen, hogy több csapat is innen verbuválódott.
– Ha egy problémában lehetőséget látunk, akkor megtettük az első lépést a startup felé – vallja Bogár Bence, a Kitchen Budapest egyik alapítója. A fiatal tehetségeket felkaroló „inkubátor” cég nincs egyedül ezzel a gondolattal, az előadók közül többen is hangsúlyozzák, az ötlet elsődleges ezen a területen, utána csak rajtad múlik, mit hozol ki belőle.
Minden elképzelés mögött ott bujkál persze a kérdés, ki teszi bele az anyagiakat és ki segít átültetni a tervet a gyakorlatba. A megoldást azok az üzleti angyalok – vezérigazgatók, marketingesek, kommunikációs szakemberek és jogászok – jelenthetik, akiktől a diákok rapid randin kapnak személyre szabott tanácsot.
Tamás nemcsak a Bloommal van jelen, hanem a LearnBeatsszel is, a tanulást elősegítő szoftverével, amely zenei ritmusra játszik le szöveget.
– Mindig is szerettem volna valami olyasmit kitalálni, ami előreviszi a világot – jegyzi meg, és nem ő az egyetlen az ötletgazdák közül, aki ilyen léptékben gondolkodik. Annak a Z generációnak (az 1995 után születetteket szokás így nevezni) a tagja, amelyet a „think big, start small, scale fast”, azaz a gondolj nagyot, kezdd kicsiben, fejlődj gyorsan elv vezérel. Mindegy, hogy pénzügyi döntéseinket segítő mobil alkalmazásról, vállalatok arculatát formáló cégről vagy teletaxi applikációról van-e szó, ezek a tizenévesek olyan megoldásokat szeretnének kínálni, melyek a határon túl is megállják a helyüket.
Ezen a versenyen nem áll senki a dobogó tetején – a két legértékesebb felajánlást, a kommunikációs kampányt és a terméket a kezdetektől a piaci megjelenésig elkísérő men tori programot mindenesetre Tamás és a LearnBeats viszi el. Vastaps, hatalmas sóhaj és egy ölelés: most vált biztossá, az ötletről még hallani fogunk.