galéria megtekintése

Alapjaiban rengetheti meg a tudományt a magyar fizikusok által felfedezett „sötét világ”

7 komment

Palugyai István

Egy új amerikai tanulmány megerősíteni látszik magyar fizikusok tavalyi megfigyelését, mely egy mindmáig ismeretlen szubatomi részecske létezésére utalt. Ezzel közelebb kerültünk annak bejelentéséhez, hogy a Magyar Tudományos Akadémia debreceni Atommagkutató Intézetének munkatársai egy ötödik erőt fedeztek fel.

Sötétségben tapogatózunk
Denis Balibouse / Reuters

A neves Physical Reviews Letters hasábjain Jonathan Feng, a Kaliforniai Egyetem asztrofizikus professzora arról ír, hogy a négy ismert alapvető természeti erő, a gravitáció, az erős és a gyenge kölcsönhatás, valamint az elektromágneses erő mellett egy ötödik is létezhet, amely

„teljesen megváltoztathatja a világegyetemmel kapcsolatos ismereteinket, ami az erők egyesítéséről és a sötét energiáról alkotott nézeteinkre is kihat."

A felfedezést Feng forradalminak minősíti, bár megjegyzi, a magyarok nem jelentették ki, hogy eljutottak az ötödik erőig.

Krasznahorkay Attila és munkatársai egy elektron-pozitron spektrométerrel vizsgálták a nagyenergiás atommagátmenetekben keletkező elektron-pozitron párokat, és az előrejelzésekhez képest olyan eltérést tapasztaltak, amit a jelenlegi magfizikai ismeretek alapján nem lehet értelmezni.
MTA

Krasznahorkay Attila és munkatársai a sötét anyag létezését bizonyító, úgynevezett sötét fotonokat kerestek. A magyar kutatók rendellenességet vettek észre a radioaktív bomlás során, amiből arra következtettek, hogy létezik egy könnyű részecske, ami csupán 30-szor nehezebb egy elektronnál.

„A magyarok megfigyeltek egy olyan eseménysort, ami egy új részecske létezésére utalhat, de nem volt világos, hogy anyagot alkotó, vagy erőt hordozó részecskéről van szó”

– írta Feng

Ez az új részecske az amerikai kutatócsoport szerint csak egy úgynevezett protofób X bozon lehet (itt az X csak annyit jelent, hogy ismeretlen - a Szerk.), s ez az ötödik erő létezésére utal, amely tágabb értelemben a sötét anyag természetének megértéséhez vihet közelebb minket. Ennek végleges kijelentéséhez azonban további kutatások kellenek, hangsúlyozta az amerikai asztrofizikus.

A hagyományos elektromágneses kölcsönhatás az elektronokra és a protonokra is hat, ellentétben az újonnan felfedezett bozonnal, ami csak az elektronokkal és a neutronokkal áll kölcsönhatásban, de velük is csak rendkívül korlátozott mértékben.

A galaxisokat is összetartó természeti erőket eddig sem értettük teljesen, de a mostani felfedezés végképp felforgathatja az elméleteinket (a képen a Kentaur A galaxis magja látható a Hubble űrtávcső felvételén)
NASA/STScl

„Nem ismerünk még egy olyan bozont, aminek ilyen jellemzőkkel rendelkezne” - idézte a PhysOrg Timoti Tait asztrofizikust, a tanulmány társszerzőjét.

Amennyiben a felfedezést megerősítik, az áttörést hozhat a fizikában. A tanulmány szerint elképzelhető, hogy a lehetséges ötödik erő az elektromágneses erővel, a gyenge és az erős kölcsönhatással egyaránt összefüggésben áll„egy hatalmasabb, fundamentális” erő megnyilvánulásaként.

Feng és munkatársai még ennél is meredekebb elméletekről spekulálnak: lehetségesnek tartják ugyanis, hogy nemcsak sötét anyag létezik a világegyetemben, hanem egy komplett „sötét szektor” is, a maga külön anyagával és kölcsönhatásaival. Ennek manifesztációja lehet a most észlelt protofób erő.

Mégsem olyan feketék a fekete lyukak?

Egy izraeli laboratóriumi kísérlet megerősítette Stephen Hawking 1974-es elméletét, miszerint a fekete lyukak mégsem nyelik el az összes fényt. A Hawking-sugárzás létezésére a haifai Technion kutatója talált bizonyítékot. Jeff Steinhauser egy olyan mesterséges, szuperalacsony hőmérsékletre lehűtött fekete lyuk modellt hozott létre, amely a fény helyett a hangot nyeli el. A kísérletben a kutató kiszökő sugárzást észlelt, ám más szakértők szerint az eredmény még nem egyértelmű.

Az ilyen szónikus fekete lyukak viselkedése emellett egy kicsit más, hiszen bennük a részecskék áramlása alapvetően eltér a fekete lyukak körüli meghajlított téridőben zajló folyamatoktól.

Bejelentkezés