A Google a Microsoftot koppintja

A keresőszoftverével világhírűvé vált, majd forradalmi megoldásaival az egész internetes világot (újabban pedig már a mobiltelefóniát is) meghódító Google sokáig a Microsoft antitéziseként láttatta önmagát. Ehhez képest legalább is meglepő, hogy most a szoftvercéget annak saját pályáján, a saját fegyverével próbálja megszorongatni: a hardvergyártókat igyekszik rábírni, hogy termékeiket a Google böngészőprogramjával, a Chrome-mal árusítsák.

 

A Microsoft annak idején azzal vált a világ legnagyobb és legjövedelmezőbb szoftvercégévé, hogy az IBM-et és az IBM-kompatibilis számítógépek gyártóit rávette: forgalmazzák a gépeiket előtelepített Microsoft operációs rendszerrel. Azót a vállalat egyeduralmát csak egyszer fenyegette igazi veszély: az első igazán használható internetes böngészőprogram, a Netscape Navigator a 90-es évek közepén sokkal sikeresebb volt, mint a Microsoft browsere, az Internet Explorer.

A "tarthatatlan" helyzet megváltoztatására a Microsoft a már bevált módszert alkalmazta, azzal a különbséggel, hogy ekkor már csak saját magával kellett megállapodnia: az Explorert integrálta a Windows operációs rendszerbe, és ezzel kiütötte a ringből a Netscape-t. Mire a bíróságok megállapították, hogy a szoftvercég a tiltott árukapcsolás és az erőfölénnyel való visszaélés bűnébe esett, addigra a Navigator gyakorlatilag eltűnt a süllyesztőben.

Úgy tűnik, a gyors piacépítésre azóta sem találtak fel használhatóbb módszert. Erre utal, hogy a Google most a Microsoft által kitaposott ösvényre lép, annak érdekében, hogy megdöntse az Explorer egyeduralmát. A Microsoft böngészőjének jelenleg 70 százalék körüli a piaci részesedése, ebből a tortából szeretne egy minél nagyobb szeletet kikanyarítani a ma még csak béta-verzióban létező Google Chrome.

A megoldást - a Times Online-ban a vállalat egyik alelnökével megjelet interjú szerint - az OEM-gyártókkal (Original Equipment Manufacturer), vagyis a hardverpiac legnagyobb szereplőivel kötött megállapodások biztosítják: ezek révén a vevők olyan számítógépekhez (és a későbbiekben esetleg PDA-khoz illetve mobiltelefonokhoz) juthatnak, amelyekre az eladás előtt már telepítették a Chrome-ot.

Az asztali gépeknél egyelőre böngésző-fronton is megingathatatlannak tűnik a Microsoft helyzete (hiszen a PC-k döntő többségét ma is Windows operációs rendszerrel adják el, és ennek részét képezi az Internet Explorer is). Az olcsóbb laptopok, illetve az új szegmensként jelentkező netbookok területén viszont nem ennyire egyértelmű a Microsoft hegemóniája. Ezeket ugyanis az olcsóbb ár érdekében, illetve a gyártó más irányú elkötelezettségei miatt alternatív operációs rendszerrel (Linuxszal vagy Mac-kel), és így értelemszerűen Internet Explorer nélkül szállítják.

Igaz, egyelőre a Chrome-ból még nincs Mac- illetve Linux-verzió, ez azonban a jövő év elejéig még változhat. Az viszont bizonyosnak tűnik, hogy 2009-ben több fontos termékcsoportban is megjelennek azok a készülékek, amelyeken a Chrome lesz az alapértelmezett böngésző.

Az interjú itt olvasható >>

 

Julie Larson-Green  és Steven Sinofsky Microsoft alelnökei  a Windows 7 bemutatóján Los Angelesben
Julie Larson-Green és Steven Sinofsky Microsoft alelnökei a Windows 7 bemutatóján Los Angelesben
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.